Nekromanti D&D Minis

Organ

Out of time, out of mind
Jag hängde inte riktigt med i svängarna när det begav sig, men varför dog egentligen spelet D&D Minis? Det var ju hur poppis som helst för tio år sedan, när D&D3 var den aktuella versionen. Men när fyran kom var det stendött. (Lite underligt med tanke på att fyran i ännu större utsträckning än trean var beroende av figgar.) Jag utgår från att det inte sålde, någon annan anledning till att lägga ner det kan jag inte tänka mig. Men nånstans känns det som att någon tappade en boll snarare än att intresset dog. Varför gjordes aldrig en version av spelet baserat på fyran? (För det gjordes väl aldrig det?) Är det fortfarande WotC som äger det? Det mesta som Paizo ger ut verkar ju funka. Hur skulle framgångschanserna för ett eventuellt Pathfinder Minis vara? Varför verkar varken WotC eller Paizo vara särskilt angelägna att tillhandahålla figurer till sina egna spel?

/Anders

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag har ett svagt minne av att de gjorde om systemet en del (vilket var bra eftersom det sög rätt hårt) och att det slog tillbaka när konsumenterna surnade till. Alternativt gjorde de om distributionen, nån ändring skedde iaf. Men antagligen hade nedgången redan börjat innan dess.

Grejen är att jag inte minns att någon nånsin spelade det där figurspelet, utan de flesta bara samlade gubbar för rollspel eller framtiden.

edit: PAthfinder hade nåt samarbete med några som gjorde fula gubbar så det dog nog av av den anledningen. Vitulv gjorde en tråd om de där figurerna.

Organ

Out of time, out of mind
Ond bråd död said:
Grejen är att jag inte minns att någon nånsin spelade det där figurspelet, utan de flesta bara samlade gubbar för rollspel eller framtiden.
Nog spelades spelet alltid. Jag gjorde det själv hyfsat intensivt under en period. Det var t o m så att vi en tid hade officiella forumsmästerskap i D&D Minis.

/Anders

Basenanji

Postd20modernist
Jag gissar på att det...

...inte var lönsamt för WotC

...inte var tillräckligt lönsamt för WotC

Tar för mycket tid att måla gubbarna, kan inte göras av maskiner, fanskaran är inte tillräckligt köpvilliga, finns inte tillräckligt många fabriker som gör'et är andra gissningar.

Sapient

Swashbuckler
Kostnaderna ökade, så kvaliteten drogs ned. (Målningen blev sämre.)

Folk blev sura, försäljningen minskade.

Reglerna gjordes om. Försäljningen fortsatt si så där.

Förpackningarna gjordes om, färre fig. för lite högre pris. (Fast man kunde se en av dem, per förpackning.) Försäljningen dalade ändå.

Diverse desperata försök att få igång försäljningen genom att koppla dem mer till 4th ed. med hjälte- och skurkförpackningar m samma tema som spelet.
(Även om WotC egentligen alltid hävdat att figurerna är ett spel i sig självt, så har det alltid stått i bakvattnet av försäljningen ihop med D&D.)

Försäljningen fortsatte försämras. WotC lägger ned linjen. Ska bara köra speciella samlingsboxar (den första hade fyra beholder-varianter, den andra 5 drakar).

Uuups. Andra gör vinst på sina figurer. WotC drar igång igen! Nu till högre pris för en sammansatt miniarmé och spelplans-bitar som kan kombineras. Namnet Dungeon command.

Får se hur det går den här gången. :gremsmile:

Botulf

Hero
Uuups. Andra gör vinst på sina figurer. WotC drar igång igen! Nu till högre pris för en sammansatt miniarmé och spelplans-bitar som kan kombineras. Namnet Dungeon command.
Jupp, Dungeon Command verkar vara fyrans motsvarighet D&D minis. Eller snarare ett försök att tjäna in extra kosing under tiden mellan 4e och 5e. Det ett helt annat system än äldre D&D minis. Man spelar exempelvis med kort istället för tärning och verkar ha mycket fokus på resurshantering. DC verkar dock vara ett helt ok spel enligt recensioner.

Jag har varit lite sugen på DC men inte för spelet i sig utan för att varje box innehåller även kort för alla minis som gör att man kan använda dom i Wrath of Ashardalon, Castle Ravenloft och Legend of Drizzt.

Dum Panda

Warrior
Fast Paizo kör ju sina figurer?
Rise of the Runelords figurer finns ju ute nu och jag har hört snack att det ska komma fler...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag tror Sapient ligger nära sanningen i sitt antagande, dvs. att produktionskostnaderna blev för höga, vilket gjorde att man var tvungen att sänka kvaliteten men inte priset. Det gjorde folk sura, eftersom det upplevda värdet minskade.

Jag och många med mig tyckte att D&D miniatures 1 var ett väldigt bra spel (och jag vill helt subjektivt hävda att den person i tråden som hävdade att det sög har fel). Jag spelade det mycket tillsammans med bl.a. Dante och Rising.

Tvåan var inte dåligt på något sätt. Det var en light-version av D&D4 som kom strax innan den utgåvan av rollspelet. Mitt problem var snarare att jag ledsnade över att jag hade hundratals gubbar som inte längre var spelbara. Det kom visserligen uppdaterade regler för de tidigare setten, men jag kände att jag inte orkade skriva ut alla nya kort och lära mig dem. Det blev helt enkelt för mycket jobb.

Dessutom så minskade behovet av ett miniatyrspel då D&D4 ändå var ett betydligt mer "speligt" rollspel än dess föregångare. Skillnaden mellan rollspelet och figurspelet var helt enkelt för liten.

Sammantaget var det alltså en kombination av minskat upplevt värde av figurerna, för mycket jobb med att byta system och introduktionen av D&D4 som gjorde att jag slutade spela DDM - inte för att tvåan egentligen var ett sämre spel.

Vitulv

Schtajner said:
Jupp, Dungeon Command verkar vara fyrans motsvarighet D&D minis. Eller snarare ett försök att tjäna in extra kosing under tiden mellan 4e och 5e. Det ett helt annat system än äldre D&D minis. Man spelar exempelvis med kort istället för tärning och verkar ha mycket fokus på resurshantering. DC verkar dock vara ett helt ok spel enligt recensioner.
Nja, jag vill nog påstå att D&D Miniatures 2 var fyrans motsvarighet till D&D minis. Jag har köpt Dungeon Command, om än inte hunnit spelat det, och vid en genomläsning av reglerna så känns det mer som en blandning av DDM och Magic the Gathering.

Det verkar vara ett bra spel, men jag kan inte uttala mig mer än så utan att ha spelat det.

Vitulv

Dum Panda said:
Fast Paizo kör ju sina figurer?
Rise of the Runelords figurer finns ju ute nu och jag har hört snack att det ska komma fler...
Paizo/WizKids har tre set ute med minis än så länge; Heroes & Monsters, Rise of the Runelords och Shattered Star. Utöver dessa set släpper de även "Encounter packs", t.ex. Champions of Evil. Inget tyder i dagsläget på att Paizo och WizKids tänker lägga ned produktlinjen, men jag har ingen aning om det går bra eller dåligt, rent försäljningsmässigt.

Jag har tidigare recenserat deras miniatures, i det här inlägget.

Att poängtera är väl att det inte finns något "Pathfinder minis"-spel. Figurerna är tänkta att användas till rollspelet. Jag minns att någon representant från Paizo har frågat fansen om de vill ha ett figurspel kopplat till gubbarna, men mer info än så har jag inte stött på.

alepulp

Veteran
Deras försäljningssiffror gick neråt - efter 23 set hade rollspelare allt dom behövde. Visst fanns det DDM spelare kvar och samlare, men efter 4e reglerna infördes till DDM fösvann de flesta DDM:arna - åtminstånde 90% gav upp. En del försökte spela de gamla reglerna, desajnade egna statkort, men detta dog också. WoTC slutade med deras DDM stöd och en fanbaserad grupp, DDMGuilden, startades upp. Fanbasen var liten, och DDMguilden hade egna problem - tydligen var deras intresse delvis driven av att utveckla egna spel.
Dungeon Command var desijnat av en av dessa tre, sen blev dom ovänner - numera är där bara en kvar som desajnar DDM statkort officiellt.

www.DDMguild.com är var alla (de få) hänger ut, och på facebook: https://www.facebook.com/groups/127759155482/

Om det finns spelare kvar, så spelar EM (och världsmästerskapen) i Finland i Juli, på en stor spelmässa -själv kommer jag över ifrån England till detta med 5 andra spelare. Finnarna kommer i en större grupp, och andra från runtom världen.