Nekromanti D&D: N vs. tidigare versioner

Organ

Out of time, out of mind
Fråga till er som nu, förhoppningsvis, har lite kläm på hur nästa version av D&D kommer att se ut; Vi som aldrig fastnade för D&D4 utan föredrog D&D3 och senare vek in på Pathfinderspåret, kommer vi lockas tillbaka till WotC-fållan igen av D&D: Next?

/Anders

anth

Vetefan
Jo jag tror att ni kommer att komma tillbaks.
Jag uppfattar det som att det kommer att bli en förenklad version av DnD3.
Lite åt Castles&Crusades-hållet (ta en titt på det spelet så får du en god uppfattning av vad du har att vänta).

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
anth said:
Lite åt Castles&Crusades-hållet (ta en titt på det spelet så får du en god uppfattning av vad du har att vänta).
Spännande! Jag orkar inte med speltest (pallar inte olayoutade dokument) men det ska bli sjukt kul att se vad D&D next blir.

Fetast av allt vore ju om det låg så pass nära att man kunde köra Paizos adventure paths med nextreglerna.

chrull

Stockholm Kartell
Vitulv said:
Fetast av allt vore ju om det låg så pass nära att man kunde köra Paizos adventure paths med nextreglerna.
Tänkte lite samma sak. Med tanke på hur bra paizos äventyr är så känner jag mig grymt ointresserad av D&D5...

Vitulv

chrull said:
Vitulv said:
Tänkte lite samma sak. Med tanke på hur bra paizos äventyr är så känner jag mig grymt ointresserad av D&D5...
Ja, Wizards måste verkligen storsatsa på högkvalitativa äventyr om de ska tävla på samma arena som Paizo, tror jag.

Det räcker liksom inte med ett skitbra rollspel för att vinna tillbaka sina kunder.

Edit: och jag tror det blir svårt för dem att försöka vinna tillbaka Paizo som leverantör av material. Not gonna happen.

Botulf

Hero
anth said:
Hört det tidigare också och det låter mycket lovande. :gremsmile:
Det känns lite tråkigt att man föll för betet med 4e Essentials i samma veva som D&D:N ploppade ut ur garderoben. Inte för att basha Essentials men det känns jäkligt surt när WotC drar fram en ny produktlinje och skiter i att avsluta den i ett system som är så beroende av officiell support. Speciellt när spelet är inkomplett om man inte ska köpa på sig vanliga core+extra jox (DMG2, MM2+3 etc) och eller så har mateiralet aldrig släppts(de uteblivna resterande Virtues/Vices, de två saknade druidvarianterna etc).
Jag har varit på vippen att ignorera D&DN helt men informationen från speltest än så länge låter som det går i riktning med min smak.

Max Raven

T12-kultist
Organ said:
Fråga till er som nu, förhoppningsvis, har lite kläm på hur nästa version av D&D kommer att se ut; Vi som aldrig fastnade för D&D4 utan föredrog D&D3 och senare vek in på Pathfinderspåret, kommer vi lockas tillbaka till WotC-fållan igen av D&D: Next?
Jag tror mycket väl att det kan vara så - iaf för en del. Fast problemet är ju att de potentiella kunder som skulle komma från DnD3.X/PF redan har förut nämnda spel - och vilka spelare vill man locka till sig? Kidsen är väl den egentliga målgruppen, som jag ser det, och de har inte nödvändigtvis samma prioriteringar som de ärrade veteranerna (4 & 3.5-folket). Dessutom är det extra illa eftersom de visst skulle trycka upp nya 3.5-böcker?

3.X sålde ju mycket pga OGL. Utan det tvivlar jag på att de får samma dragkraft. De yngre som drogs till 4E (jag är inte ung, btw) kommer dock antagligen inte köpa det - av samma skäl som många 3.X-spelare skydde 4E. Man har helt enkelt investerat för mycket (pengar, tid, tycke) och vill inte köpa något som starkt skiljer sig från det man redan har.

I korthet: Tror att 3.X-folk kan skaffa det, och definitivt i större utsträckning än 4E-folk, men skulle inte tro att någon större andel av dem gör det.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
chrull said:
Jag är inte lika begeistrad i Paizos äventyrsskrivande. Det är mycket bös och onödigt pillande och knasiga regler och sånt. De är bra, men ganska tunga att använda och hitta i t.ex.

Jag tror att Paizo får mycket bra cred hos er för att ni har en så bra spelledare. Och visserligen en bra grund att stå på, men det finns mycket bra grejer kvar att göra som Paizo inte gör.

Om sen WotC skulle klara av att göra det, det vette fan.

/M

chrull

Stockholm Kartell
Magnus Seter said:
chrull said:
Jag är inte lika begeistrad i Paizos äventyrsskrivande. Det är mycket bös och onödigt pillande och knasiga regler och sånt. De är bra, men ganska tunga att använda och hitta i t.ex.

Jag tror att Paizo får mycket bra cred hos er för att ni har en så bra spelledare. Och visserligen en bra grund att stå på, men det finns mycket bra grejer kvar att göra som Paizo inte gör.

/M
Paizo är inte felfria, de gör det bara bättre än någon annan just nu. Wotc har svjv inte släppt ett enda bra äventyr...

Hunk

Hero
anth said:
Jag är tveksam. Om man gör något C&C-liknande, så tror jag att rätt många Pathfindersnubbar (de som gillar mer regeltunga grejer) kommer att hålla sig kvar hos Paizo.

Men vi får se vad som händer. Paizo har redan släppt en satans massa splatregelböcker, att behovet att mer sånt bös minskar (Ultimate Combat IV har en tendens att säja betydligt sämre än nummer I i en sådan serie). Och för att tjäna pengar är nog det naturliga steget att släppa en reviderad regelbok och då har de ett svårt val om de vill fega och ändra så lite som möjligt och riskera att folk i stället går över till nya fräscha grejer (som DnD:Next) eller göra en rejäl revision som kommer att göra halva kundkretsen vansinnig.

Ta inte en titt på C&C, för då kommer du att bli avskräckt! DnD: Next måste bli bättre...

Eksem

Champion
Håller helt och hållet med, sorgligt nog håller jag Pyramid of Shadows som det starkaste kortet WotC släppte under 4E-eran, och den är i bästa fall i klass med Paizo på halvfart. I bästa fall.

Anarchclown

Swashbuckler
Red Hand of Doom är genuint bra. Ravenloft var väl ok och vi hade skitroligt när vi spelade Eye of the Lich Queen till Eberron. Men visst. Dessa är alla ifrån 3.5-Eran. Man ska dock minnas att Age of Worms och många av Paizos äventyr ifrån den eran var ganska jävla dåliga.

Arfert

Facit
Pyramid of Shadows var spiken i kistan för mig... skittrist att spelleda. ....efter den hade jag tröttnat på Fyran.

Anarchclown

Swashbuckler
Japp. Jag gillade plotten och idéerna i Pyramid of shadows. Men själva striderna och hur fruktansvärt strukturerat det blev gjorde att det ändå blev tråkigt.

Vitulv

Hunk said:
Men vi får se vad som händer. Paizo har redan släppt en satans massa splatregelböcker,
Har de verkligen det? Jag tycker att de (relativt sett) har släppt ganska splatregelböcker. Men det kan mycket väl vara jag som är blind (är själv inte så intresserad av sådana).

Vitulv

chrull said:
Magnus Seter said:
chrull said:

/M
Paizo är inte felfria, de gör det bara bättre än någon annan just nu. Wotc har svjv inte släppt ett enda bra äventyr...
Verkligen, de är absolut inte felfria. Det är ju särskilt när de experimenterar som det kan bli lite galet ibland. Å andra sidan är jag glad att de vågar experimentera, och vågar göra fel, och tar till sig kritik och blir bättre.

Det är inte så många andra utgivare som har de egenskaperna, och för att vara banbrytande så måste man våga göra fel.

Hunk

Hero
Vitulv said:
Hunk said:
Men vi får se vad som händer. Paizo har redan släppt en satans massa splatregelböcker,
Har de verkligen det? Jag tycker att de (relativt sett) har släppt ganska splatregelböcker. Men det kan mycket väl vara jag som är blind (är själv inte så intresserad av sådana).
Jag överdrev nog lite (och det är knappast någon Ultimate Equipment IV på G på ett bra tag), men det jag ville få fram är att man har släppt såpass mycket grejer att det kan vara svårt att få nya prylar att sälja bra. Man har helt enkelt nått en nivå där Pathfinder kan ses som "färdigt" (lite som 3.5 var "färdigt" ett par år innan det lades ned och grejer som Magic of Incarnum, Complete Psionic, Book of Nine Swords, Tome of Magic, etc släpptes, som var tämligen meningslösa och därmed inte sålde så bra). Och när man har kommit till den nivån, kan det nog vara frestande att släppa ett reviderat regelsystem. Men Paizo är inte där än. Men om/när Advanced Race Guide II kommer så är man det :gremsmile:.

Vitulv

Hunk said:
Vitulv said:
Hunk said:
Jag överdrev nog lite (och det är knappast någon Ultimate Equipment IV på G på ett bra tag), men det jag ville få fram är att man har släppt såpass mycket grejer att det kan vara svårt att få nya prylar att sälja bra. Man har helt enkelt nått en nivå där Pathfinder kan ses som "färdigt" (lite som 3.5 var "färdigt" ett par år innan det lades ned och grejer som Magic of Incarnum, Complete Psionic, Book of Nine Swords, Tome of Magic, etc släpptes, som var tämligen meningslösa och därmed inte sålde så bra). Och när man har kommit till den nivån, kan det nog vara frestande att släppa ett reviderat regelsystem. Men Paizo är inte där än. Men om/när Advanced Race Guide II kommer så är man det :gremsmile:.
Paizo har ju väldigt tydligt uttalat att det inte finns några som helst planer på att släppa en ny version av Pathfinder, så jag tror att det i så fall ligger väldigt långt fram i tiden. De känner sina fans bättre än de flesta, och från fansens håll finns det i princip ingen uttalad önskan om "Pathfinder 2".

Nu gissar jag, men jag skulle tro att Paizo kommer att fortsätta dra in pengar på i huvudsak äventyr och kampanjer. Det är ju liksom helt i linje med (vad jag uppfattar som) företagets ursprungliga affärsidé.

Necross

Swashbuckler
Vitulv said:
Nu gissar jag, men jag skulle tro att Paizo kommer att fortsätta dra in pengar på i huvudsak äventyr och kampanjer. Det är ju liksom helt i linje med (vad jag uppfattar som) företagets ursprungliga affärsidé.
Apropå ungefär det här, alltså vad man egentligen bör försöka tjäna pengar på, så tycker jag WotC borde släppa allt vad splatböcker heter (i princip) och satsa stenhårt på prenumeration på äventyr, kampanjmaterial (inte bara för SL) och framför allt, ett riktigt bra online-spelbord. Men den satsningen lade dom just ned såg jag :gremsmile:

Jag blir faktiskt lite lessen när jag ser upplägget i D&D Next. Samma vanligt staplande av templates, termer och random förmågor. Allt känns krystat, tillknäppt och gjort bara för att kunna modda lite här och var för att släppa nya klasser och förmågor - mer splatbooks alltså.

Vitulv

Vitulv said:
Hunk said:
Jag satt och funderade på det här, och tänkte att jag skulle göra en liten sammanställning, och jämföra hur fördelningen mellan tillbehör till Pathfinder ser ut.

Splatregelböcker

Game Mastery Guide (jun 2010)
Advanced Players Guide (aug 2010)
Ultimate Magic (maj 2011)
Ultimate Combat (aug 2011)
Advanced Race Guide (juni 2012)

Sedan spelet släpptes i augusti 2009 har det alltså kommit fem "regelexpansioner"*, ungefär två per år.

Äventyr

Det har kommit fem stycken fulla adventure paths till Pathfinder (jag har räknat bort de som släpptes till D&D 3,5), enligt följande;
Council of Thieves (aug 2009 - jan 2010)
Kingmaker (feb 2010 - jul 2010)
Serpent's Skull (aug 2010 - jan 2011)
Carrion Crown (feb 2011 - jul 2011)
Jade Regent (aug 2011 - jan 2012)

Skull & Shackles (den sjätte adventure pathen är alldeles strax utgiven, det sista äventyret kommer den 26:e augusti i år)

Bara Paizos kampanjer består av 36(!) fulla äventyr, vart och ett är 96 sidor långt.

Utöver kampanjerna/adventure paths så har man även släppt ett antal äventyrsmoduler till Pathfinder, närmare bestämt tjugo stycken:

Crypt of the Everflame
Carrion Hill
Masks of the Living God
Realm of the Fellnight Queen
City of Golden Death
From Shore to Sea
Master of the Fallen Fortress
Curse of the Riven Sky
The Witchwar Legacy
The Godsmouth Heresy
Cult of the Ebon Destroyers
Tomb of the Iron Medusa
Academy of Secrets
We Be Goblins!
The Harrowing
Feast of Ravenmoor
The Ruby Phoenix Tournament
The Midnight Mirror
No Response from Deepmar
Dawn of the Scarlet Sun

Tillsammans med kampanjerna innebär detta att Paizo har släppt 56 äventyr. FEMTIOSEX. Det jämfört med fem regelexpansioner. Utgivningsfilosofin är med andra ord raka motsatsen till Wizards. Jag lägger egentligen inget värde i det, eftersom det är en ren smaksak. Jag menar hell - vissa rollspelare tycker att köpeäventyr är helt ointressanta. Däremot så är det perfekt för mig, som inte längre skriver egna äventyr. Kingmaker har tagit ca 1,5 år att spela, och vi är snart klara (dessutom hade vi ett litet uppehåll). Om Paizo lägger ned i morgon bitti så kommer jag kunna köra färdigskrivna Pathfinderäventyr i vadå? tolv år?

Och de verkar inte ha några planer på att lägga ned :gremsmile:

Kampanj

Utöver detta så har det givits ut 40-50 olika böcker och kartpaket till kampanjvärlden Golarion med invånare, sorry men jag fixar inte lista allihopa :gremsmile: Till kampanjmaterial vill jag även räkna in de tre grundbestiarierna och alla "temabestiarier" (t.ex. Classic Horrors, Undead, Mythical Monsters revisited), eftersom de varken är äventyr eller regelexpansioner. Tycker ni att det är en ok indelning?

____

Slutsats: ingen, egentligen. Förutom att ungefär var tjugonde pathfinderprodukt är en regelexpansion. För mig som inte är så intresserad av regelexpansioner så är det alldeles utmärkt.

___

Är iofs rätt sugen på att skaffa Game Mastery Guide.

____

* regelexpansion kanske egentligen inte är rätt ord, men ni fattar.