Vitulv said:
Hunk said:
Men vi får se vad som händer. Paizo har redan släppt en satans massa splatregelböcker,
Har de verkligen det? Jag tycker att de (relativt sett) har släppt ganska
få splatregelböcker. Men det kan mycket väl vara jag som är blind (är själv inte så intresserad av sådana).
Jag satt och funderade på det här, och tänkte att jag skulle göra en liten sammanställning, och jämföra hur fördelningen mellan tillbehör till Pathfinder ser ut.
Splatregelböcker
Game Mastery Guide (jun 2010)
Advanced Players Guide (aug 2010)
Ultimate Magic (maj 2011)
Ultimate Combat (aug 2011)
Advanced Race Guide (juni 2012)
Sedan spelet släpptes i augusti 2009 har det alltså kommit
fem "regelexpansioner"*, ungefär två per år.
Äventyr
Det har kommit fem stycken fulla adventure paths till Pathfinder (jag har räknat bort de som släpptes till D&D 3,5), enligt följande;
Council of Thieves (aug 2009 - jan 2010)
Kingmaker (feb 2010 - jul 2010)
Serpent's Skull (aug 2010 - jan 2011)
Carrion Crown (feb 2011 - jul 2011)
Jade Regent (aug 2011 - jan 2012)
Skull & Shackles (den sjätte adventure pathen är alldeles strax utgiven, det sista äventyret kommer den 26:e augusti i år)
Bara Paizos
kampanjer består av
36(!) fulla äventyr, vart och ett är 96 sidor långt.
Utöver kampanjerna/adventure paths så har man även släppt ett antal äventyrsmoduler till Pathfinder, närmare bestämt tjugo stycken:
Crypt of the Everflame
Carrion Hill
Masks of the Living God
Realm of the Fellnight Queen
City of Golden Death
From Shore to Sea
Master of the Fallen Fortress
Curse of the Riven Sky
The Witchwar Legacy
The Godsmouth Heresy
Cult of the Ebon Destroyers
Tomb of the Iron Medusa
Academy of Secrets
We Be Goblins!
The Harrowing
Feast of Ravenmoor
The Ruby Phoenix Tournament
The Midnight Mirror
No Response from Deepmar
Dawn of the Scarlet Sun
Tillsammans med kampanjerna innebär detta att Paizo har släppt
56 äventyr.
FEMTIOSEX. Det jämfört med
fem regelexpansioner. Utgivningsfilosofin är med andra ord raka motsatsen till Wizards. Jag lägger egentligen inget värde i det, eftersom det är en ren smaksak. Jag menar hell - vissa rollspelare tycker att köpeäventyr är helt ointressanta. Däremot så är det perfekt för
mig, som inte längre skriver egna äventyr. Kingmaker har tagit ca 1,5 år att spela, och vi är snart klara (dessutom hade vi ett litet uppehåll). Om Paizo lägger ned i morgon bitti så kommer jag kunna köra färdigskrivna Pathfinderäventyr i vadå? tolv år?
Och de verkar inte ha några planer på att lägga ned
Kampanj
Utöver detta så har det givits ut 40-50 olika böcker och kartpaket till kampanjvärlden Golarion med invånare, sorry men jag fixar inte lista allihopa
Till kampanjmaterial vill jag även räkna in de tre grundbestiarierna och alla "temabestiarier" (t.ex. Classic Horrors, Undead, Mythical Monsters revisited), eftersom de varken är äventyr eller regelexpansioner. Tycker ni att det är en ok indelning?
____
Slutsats: ingen, egentligen. Förutom att ungefär var tjugonde pathfinderprodukt är en regelexpansion. För mig som inte är så intresserad av regelexpansioner så är det alldeles utmärkt.
___
Är iofs rätt sugen på att skaffa Game Mastery Guide.
____
*
regelexpansion kanske egentligen inte är rätt ord, men ni fattar.