Nekromanti D&D: N vs. tidigare versioner

Hunk

Hero
Vitulv said:
Vitulv said:
Hunk said:
Men vi får se vad som händer. Paizo har redan släppt en satans massa splatregelböcker,
Har de verkligen det? Jag tycker att de (relativt sett) har släppt ganska splatregelböcker. Men det kan mycket väl vara jag som är blind (är själv inte så intresserad av sådana).
Jag satt och funderade på det här, och tänkte att jag skulle göra en liten sammanställning, och jämföra hur fördelningen mellan tillbehör till Pathfinder ser ut.

Splatregelböcker

Game Mastery Guide (jun 2010)
Advanced Players Guide (aug 2010)
Ultimate Magic (maj 2011)
Ultimate Combat (aug 2011)
Advanced Race Guide (juni 2012)

Sedan spelet släpptes i augusti 2009 har det alltså kommit fem "regelexpansioner"*, ungefär två per år.

* regelexpansion kanske egentligen inte är rätt ord, men ni fattar.
Egentligen borde jag inte käfta, för du har nog mer rätt än jag i det här fallet (när jag drev butik kändes det dock som att det kom en väldans massa Pathfindergrejer). Jag skulle nog dock se även böcker av följande typ som en form av splatböcker, eftersom de innehåller en massa feats och prestigeklasser och Paizos syfte med dem är att spelare skall köpa dem i tron att de kan boosta sina karaktärer.
Dwarves of Golarion
Adventurer's Armory
Gnomes of Golarion
Halflings of Golarion
Humans of Golarion
Faiths of Purity
Faiths of Balance
Blood of Fiends
Blood of Angels
Orcs of Golarion

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Hunk said:
Vitulv said:
Vitulv said:
Hunk said:
Men vi får se vad som händer. Paizo har redan släppt en satans massa splatregelböcker,
Har de verkligen det? Jag tycker att de (relativt sett) har släppt ganska splatregelböcker. Men det kan mycket väl vara jag som är blind (är själv inte så intresserad av sådana).
Jag satt och funderade på det här, och tänkte att jag skulle göra en liten sammanställning, och jämföra hur fördelningen mellan tillbehör till Pathfinder ser ut.

Splatregelböcker

Game Mastery Guide (jun 2010)
Advanced Players Guide (aug 2010)
Ultimate Magic (maj 2011)
Ultimate Combat (aug 2011)
Advanced Race Guide (juni 2012)

Sedan spelet släpptes i augusti 2009 har det alltså kommit fem "regelexpansioner"*, ungefär två per år.

* regelexpansion kanske egentligen inte är rätt ord, men ni fattar.
Egentligen borde jag inte käfta, för du har nog mer rätt än jag i det här fallet (när jag drev butik kändes det dock som att det kom en väldans massa Pathfindergrejer). Jag skulle nog dock se även böcker av följande typ som en form av splatböcker, eftersom de innehåller en massa feats och prestigeklasser och Paizos syfte med dem är att spelare skall köpa dem i tron att de kan boosta sina karaktärer.
Dwarves of Golarion
Adventurer's Armory
Gnomes of Golarion
Halflings of Golarion
Humans of Golarion
Faiths of Purity
Faiths of Balance
Blood of Fiends
Blood of Angels
Orcs of Golarion
Bra poäng, de ligger i gränslandet mellan kampanjbok och regelexpansion. Men vågar vi verkligen göra antagandet att "Paizos syfte med dem är att spelare skall köpa dem i tron att de kan boosta sina karaktärer". Det låter så... osympatiskt på något vis :gremsmile:

Sapient

Swashbuckler
Utan att ha läst den, så låtger "Adventurer's Armory" som en typisk splatbok.

De övriga har iaf en kampanj(/spelvärlds-)hänvisning i titeln...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Sapient said:
Utan att ha läst den, så låtger "Adventurer's Armory" som en typisk splatbok.

De övriga har iaf en kampanj(/spelvärlds-)hänvisning i titeln...
Jo visst, men definiera "splat". Det hunk talade om var ju "splatregelböcker" (eller som jag valde att kalla det: regelexpansioner, rätt eller fel). Adventurer's armory äger jag, och den består till huvuddelen av prylar, tricks för att använda sagda prylar, lite magiska komponenter, heliga symboler, equipment traits och en NPC. Den är ca 30 sidor lång. Jag vet inte om jag skulle kalla det en regelexpansion, men det baserar jag nog helt och hållet på subjektiv känsla så jag påstår inte att jag har vare sig rätt eller fel.

Det är en rätt dålig bok. Det ska nämnas.

Äh jag vet inte, när Hunk pratade om splatregelböcker tänkte jag mer "Ultimate Magic" och APG. Men det kan helt och hållet vara en fråga om vad man lägger i ordet.

Min poäng var i varje fall att Paizo släpper en jävla massa äventyr. Inte så mycket mer än det. Ta det för vad det är.

Sapient

Swashbuckler
Sant - och jag håller med om din generella slutsats, att Paizos mix av "splatregelböcker" vs. äventyr och kampanjmaterial, är betydligt bättre än WotC.

Det är svårt att diskutera huruvida det är en bra eller dålig strategi, men så länge det finns köpare...

Jag är förmodligen lite konträr. Jag har aldrig haft problem att hitta på äventyr - jag uppskattar splatböcker som kanske innehåller en massa jox jag _inte_ skulle ha hittat på själv - eller aldrig orkat skriva sida upp och sida ned med 10 000 olika sorters rustningar.
:gremsmile:

Hunk

Hero
Vitulv said:
Bra poäng, de ligger i gränslandet mellan kampanjbok och regelexpansion. Men vågar vi verkligen göra antagandet att "Paizos syfte med dem är att spelare skall köpa dem i tron att de kan boosta sina karaktärer". Det låter så... osympatiskt på något vis :gremsmile:
Jag tycker nog att de kan klassas som splatböcker (av samma typ som "Races of Faerun", "Complete Book of Dwarves" och liknande). Men det är inget jag tänker bråka om :gremwink:.

Jag vågar göra det "elaka" antagandet om Paizos syfte, men har inga som helst problem med att Paizo gör böcker som folk vill ha. Det är bra om Paizo tjänar pengar, eftersom det verkar vara ett trevligt förlag. Bill Webb har bara positiva saker att säga om Paizo och honom vågar jag lita på.