CapnZapp said:
Det låter som att de försöker bryta bonusjaktens tyranni (som även är den främsta orsaken till regelbrytet när minmaxarna sätter tänderna i systemet).
Alltså att du inte kan skaffa dig +169 genom en ohelig kombination av val, utan bara 99.9% sannolikhet slå 20 på tärningen (vilket ju är fint och så, men fortfarande är i samma liga som andra resultat som 1, eller 10; medan resultatet 1 eller 10 med +169 i bonus ju är 170 respektive 179 - vilket ju innebär att man lämnat inte bara stratosfären utan hela solsystemet)
Eller har jag fel?
Nja, på sätt och vis har du väl rätt. Inte för att jag har läst speltestet själv, men det verkar som man kan få max +1 tärning, som antingen är disadvantage eller advantage.
DnD hade redan i 3.x en slags "du får bara det högsta inom en viss sorts bonus" - där man kunde ha t ex Feat bonus, weapon bonus, proficiency bonus, o s v. Det fanns i 4E också, och det leder till en massa (som jag ser det onödigt) pillkombinerande för bästa möjliga bonus.
Så ja, det verkar vara lite av ett steg ifrån detta, även om det verkar som det kan bli lite räkning med advantages/disadvantages för att se hur det är med bonustärningar om man inte sätter ner foten.
Det här är f ö något jag gillar med D&D5. (Sen så vet jag inte ifall det
känns D&D för mig, men det gör å andra sidan inte 10 spellslots till wizarden eller en fighter som bara kan slåss halvdant heller.
)