Nekromanti [D&D] Om religion ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
De allra flesta i världen har ett ganska pragmatiskt förhållningssätt till gudarna och tillber hela panteonen¹ i större eller mindre utsträckning. När så känns påkallat sänder man en bön till den relevanta guden – t.ex. Fharlanghn innan man ska ge sig ut på en resa, Ehlonna inför sådden, Obad-Hai när man ger sig ut på jakt.

Så att spöa upp en bonde bara för att han föredrar Ehlonna framför Pelor känns lite taskigt. Han ber ju även till Pelor att låta solen återvända efter vintern, så han kan börja bruka sina åkrar.

De som dyrkar de onda gudarna² däremot …

På det hela taget är Pelor den populäraste guden bland människor (åtminstone i civilicerade trakter), men hans kyrka har inget vidare fotfäste i just Diamond Lake.

<font size="1">1. Boccob, god of magic, arcane knowledge, balance and foresight; Pelor, god of sun, light, strength and healing; Ehlonna, goddess of forests, woodlands, flora & fauna, and fertility; Fharlanghn, god of horizons, distance, travel, and roads; Heironeous, god of chivalry, justice, honor, war, daring, and valor; Kord, god of athletics, sports, brawling, strength, and courage; Obad-Hai, god of nature, woodlands, freedom, hunting, and beasts; Olidammara, god of music, revels, wine, rogues, humor, and tricks; Saint Cuthbert, god of common sense, wisdom, zeal, honesty, truth, and discipline; Wee Jas, goddess of magic, death, vanity, and law.</font size>

<font size="1">2. Nerull, god of death, darkness, murder and the underworld; Erythnul, god of hate, envy, malice, panic, ugliness, and slaughter; Hextor, god of war, discord, massacres, conflict, fitness, and tyranny.</font size>

Dante

Staff member
Fast grejen är ...

… att det är Wee Jas som möter de döda i livet efter detta, inte Pelor.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Liten parentes om religion ...

Är Wee Jas-dyrkande socialt accepterat? Jag antar det då jag just förstod att hon är LN och inte evil som jag trodde innan.

/Anders

Dante

Staff member

Jodå, fast de som viger sin dyrkan uteslutande åt Wee Jas’ kult betraktas (med rätta) som lite creepy.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Gaaaaa

"Mjäk religioner!
Fy fan för fantasy religioner.
"

Problemet med fantasyreligioner brukar väl snarare vara att de förutsätter att alla dyrkar en enda gud, fastän det finns ett helt panteon? Attityden Dante beskriver påminner ju mer om verkliga månggudareligioner.

Organ

Out of time, out of mind

Hur vanlig är förresten den Torquemada-attityd Herr Nils har gentemot de som ber till andra gudar?

/Anders

Nightowl

Champion
Spela Lawful Evil istället! [vagt OT]

Det är mycket enklare! Se bara hur bra det går för beholdern Bob! (UBB code, don't fail me now!)

Länk till serien

Erik

<font size="1">EDIT: Ändrade bilden till en länk, för att inte fucka upp forumsbredden. /Dante</font size>

Organ

Out of time, out of mind
Re: Spela Lawful Evil istället! [vagt OT]

Det hade visserligen var mer Herr Nils men då måste han välja en annan gud än Pelor. Fast vadå, Hextor kanske hade varit mer upp hans gränd hursomhelst.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind

Vad är det som är Evil i att tvinga folk att vara goda?
Förvånandsvärt många LE-filurer resonerar så. :gremtongue:

/Anders

Dante

Staff member
Om crusaders …

Nu ska vi se, jag har inte Book of Nine Swords framför mig, men jag vill minnas att det funkar som så: En crusader måste ha någon av de extrema alignmentkomponenterna – lawful, chaotic, good eller evil – och strävar efter att upprätthålla detta/dessa ideal.

I Newlins fall (han bidde NG då både Melwyn och Pelor är det) skulle det innebära att han kämpar med svärd i hand för det som är good, och att han inte bryr sig speciellt mycket om huruvida det han gör är lawful eller chaotic.

Han skulle mycket väl kunna vara LG, och då betrakta Melwyns (i förlängningen alltså Pelors) ord som den rättmätiga auktoriteten att följa.

Dante

Staff member
Om panteoner ...

Det finns andra panteoner också. Det är människorna (och de övriga folk som bor tillsammans med dem) i denna del av världen som dyrkar denna panteon.

Alver, dvärgar, halvlingar, gnomer, orker osv. har sina egna panteoner, liksom människor i avlägsna länder (de är de verkliga hedningarna/kättarna).

Dante

Staff member
Re: Om panteoner ...

Olika religioner erkänner existensen av andra gudar och panteoner (något annat vore korkat, eftersom de faktiskt finns på riktigt), men betraktar dyrkandet av dem som hedniskt.

Sedan finns gudar som nominellt ingår i en panteon (de onda Hextor, Erythnul och Nerull t.ex.) men vars dyrkan inte är officiellt sanktionerad (annat än av deras egna kulter). Den som dyrkar dem torde snarare vara att betrakta som kättare än som hedningar.

Men för Newlin går det väl på ett ut.

Dante

Staff member

Jag ser det som att de som dyrkar de onda gudarna (som formellt ingår i panteonen – Hextor är t.ex. Heironeous’ halvbrorsa) »avviker från den etablerade tron« snarare än att vara av en annan tro.

Dante

Staff member
Re: Om crusaders …

»Extrem« här i betydelsen ytterlighet. Det finns inget bortanför lawful eller chaotic på den etiska alignmentskalan – alltså är de extremer.

Jag menar inte att någon som är lawful nödvändigtvis är någon sorts extremist.

G

Guest

Guest
Re: Om panteoner ... (börjar bli OT)

Måste få viktigpettra lite

Som utövande satanist vill jag upplysa att den (rena) satanisten förnekar guds existens och borde väl därför ställa sig utanför den kristna panteonen och därmed klassas som kättare.

(satanist var ursprunglingen en beteckning för ateist när ordet först började användas på 1700-talet tror jag det var)

Du kanske tänker på djävulsdyrkare som tillber den kristna djävulen?

Tillbaka till topic

Frågan är väl om man är Good för att man utför etablerat accepterade goda handlingar eller om man själv uppfattar sig som god. Jag är mer dragen åt det första allternativet. Att man måste de facto utföra goda handlingar för att blir Good. Däremot behöver man själv inte vara medveten om sin alignment.

Se till exempel paladinen miko i order of the stick. Hon tror sig vara Lawfull Good men bevisas vara annat när hon tappar sin paladin status och utför handlingar som är onda. Alltså borde hennes alignment vara något annat men hon tror sig fortfarande vara LG.

Och enligt det resonemanget kanske Newlin inte ens borde vara Good även om han själv tror sig vara det. Har dock inget förslag på vad han skulle kunna vara så här på rak arm.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Om panteoner ... (börjar bli OT)

Frågan är väl om man är Good för att man utför etablerat accepterade goda handlingar eller om man själv uppfattar sig som god. Jag är mer dragen åt det första allternativet. Att man måste de facto utföra goda handlingar för att blir Good. Däremot behöver man själv inte vara medveten om sin alignment.
Det är även WotCs åsikt. Ens alignment är ett resultat av ens handlingar, inte tvärtom.

/Anders

Nightowl

Champion

St Cuthbert, om min Greyhawk Lore inte klickar, är ju LN, tuff och bestämd, och passar bra för en Judge Dredd-liknande cleric.

Jag skulle sedan inte förfölja folk av andra religioner, utan folk som var chaotic (och gnälla på de som var neutral). Folk i min kult som är LG (inklusive alla paladiner) är missriktade fjösliberaler som inte fattar att det måste bli ett slut på daltet med kaos! :gremelak:

Erik, Pelor röstar på Hillary, han kan man inte lita på!

Nightowl

Champion

Precis. Hextors roll i panteonet för vanliga hederliga medborgare är ju som avskräckande exempel på hur en soldat inte ska bete sig.

Erik