Re: Om panteoner ...
Så skall man utgå från vad som är gott i dag, igår eller imorgon.
Det finns åtminstone tre helt olika sätt att mäta godhet för en helig krigare i D&D.
1: Den formella definitionen av alignment. "Good" är man så länge man handlar enligt ett visst mönster. Detta mönster följer någorlunda de moderna västerländska hygglig-prick-definitionerna: altruism, respekt för liv, respekt för medvetna varelsers värdighet, att skydda oskyldiga.
2: Vad religionen påbjuder. Det är gott helt helt enkelt. För gudar med alignment Good är det påbud som åtminstone inte är Evil, men det kan vara saker som för utomstående är helt värdeneutrala (respekt för vissa färger, t ex).
Här kan den som konstruerat religionen (kampanjförfattaren alltså) vara inspirerad av hur arkaiska moralbegrepp han vill.
3: Vad karaktären och/eller spelaren tycker är lämpligt beteende.
Även här är det ett helt fritt val vilket värdesystem som skall tillämpas.
Dilemmat är att godhet per definition är så värdeladdat. Många hjältar ur historia, myter och populärkultur är inte konsekvent Good enligt D&D, men ändå häftiga föredömen för många rollspelare.