Nekromanti [D&D] Planarrollperson II

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Okej, att spela en doppleganger var alldeles för konstigt. Det skulle nog funkat i en mer gestaltningsintensiv grupp, men okej... Nu ska jag göra en ny roll!

En utav rollerna är en magiker som är förtjust i area of effect-spells, så jag tänkte spela en munk, så att jag inte behöver bry mig om hans jävla eldbollar. Ha-ha.

Eftersom de andra två rollerna är ute på planen på jakt efter något så tänkte jag att jag också skulle vara det. Jag vill spela utvisad från ett kollektivistiskt folk, på jakt efter ett sätt att rättfärdiga mig eller finna en plats ut bland planen. Munklivet är ett sätt att inte sakna hemmet alltför mycket. Han ska inte vara ond, men kunna umgås med de andra. (Som är onda. En är "Moo-ha-ha"-ond, en är drygond och en är bara knäppond)

En Azer Monk skulle sitta fint. De är kollektivistiska, de är stabbiga (Jag vill spela en rejäl och go gubbe nu, istället för en fjollig doppleganger), de har spell resistance och de brinner. SL tror att det skulle gå åt för många levels bara att välja den som ras (Vi spelar på level 12) och problemet med att den brinner är ju att vi reser på ett träskepp... Som munk kanske de kan kontrollera sin hetta, förstås.

Andra tips?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
I boken Enemies and Allies finns en äventyrare som heter "Blind Jak" och är en Umber Hulk munk lvl5. Han bär en ögonbindel över sina monkeyögon så att han inte skall råka förvirra sina kamrater. Med hjälp av sin tremorsense så "ser" han ju bra ändå. I strid så positionerar han sig så att han kan avlägsna ögonbindeln och förvirra motståndarna utan att också samtidigt påverka sina kamrater. Men det ballaste med honom tycker jag bara är tanken på en stor insektsaberration med jätteklor som använder flurry of blows och andra karatetekniker. Det känns liksom extremt häftigt.

(Det är ett roligt äventyrargäng i största allmänhet. De heter The Claw och består av en ettercapcleric, en trollkrigare, en pseudodragon-sorcerer och en phase spider-rogue (!!!) Å så beskrivs de så djäkla bra med citatet "Monsters!? Where? Oh, you mean us."

Jag har tyvärr inte något smart spelmässigt tips, för jag begriper mig inte på munkar. Jag skulle gärna vilja höra mer om er kampanj, dock. Vad är dina kamrater för något?

/Riz

<object classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=8,0,0,0" width="450" height="80" id="spion" align="middle">
<param name="movie" value="http://www.mediasmedjan.se/prov/spion.swf" /><embed src="http://www.mediasmedjan.se/prov/spion.swf" quality="high" bgcolor="#000000" width="450" height="80" name="spion" align="middle" allowScriptAccess="sameDomain" allowFullScreen="false" type="application/x-shockwave-flash" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" /></object>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag har tyvärr inte något smart spelmässigt tips, för jag begriper mig inte på munkar. Jag skulle gärna vilja höra mer om er kampanj, dock. Vad är dina kamrater för något?
Klart du ska när du frågar så snällt!

Vi spelar en samling personer som tagit upp residens i ett gammal torn i Sigil tillsammans med sina underhuggare, när vi inte far runt på eterskeppet. Husets herre sitter i ett gammalt bibliotek och läser, och husets butler går runt och håller ordning på allt medans han ignorerar oss. Bägge har funnits här sedan Sigil började bebyggas, typ. Bisarrt nog så är alla de andra rollpersonerna människor, trots att det är Planescape. (?!)

Först har vi Walden, han är väl centralgestalten i rollspelet. Äventyrare från Faerun som sålde sin själ till en djävul. Nu är han bitter och sitter mest på sin tron (!) på eterskeppets däck och broodar, eller på sin tron i vårt torn. (Ho ho) Han seglar runt för att plundra och hitta ett sätt för honom att få ett övertag på djävulen. Han har två personer han hatar extra mycket: En lismande mindre djävul som kommer och kräver honom på tjänster åt sin arbetsgivare ibland, och en githyanki-kapten som han har någon bisarr hatkärlek till. Dom räddar alltid varandra ur faror. Han är blackguard. Han har ett feat som gör att negativ energi ger honom HP istället för positiv, och så har han Leadership-featet. Hans cohort är en yxkastande tiefling som ser ut som en rysk kulstöterska med malskägg, och hans gäng är blandade misfits som har anledning att hata djävlar.

Sedan har vi Sigismund som är en hal och äcklig typ. Han är nekromantiker men målet att bli fleshgrafter, och han har ett labb i tornet och ett mindre labb på eterskeppet där han sitter och pysslar med vandöda. Misslyckade experiment slänger han i centralvärmen, lyckade konserverar han i krukor "redo att användas". Han är smal och blek, och gillar att gå runt i morgonrock, och han tvättar händerna i rosenbladsvatten. Han är nekromantikernas pimp, helt enkelt. Den enda kärleken han verkar ha i livet är att skära i lik, och sig själv. Han far runt med oss för att hitta nya spännande varelser att experimentera på. Han har valt en feat som gör att när hans vandöda dör så exploderar dom i negativ energi... (Tada!) Har också Leadership, med vandöda underhuggare. Hans cohort är en mumie vid namn Din'amubi, som inte säger så mycket.

Och så dök det upp en ny rollperson förrförra mötet. En wizard specialiserad på abjuration. Han har ingen direkt anledning att fara runt med oss, och jag kommer inte ens ihåg hans namn... men han är Sigismunds gamla lärare. Han är i 60-årsåldern och verkar ha ett ohälsosamt intresse för siffror. Samtidigt som han hälsar på folk så måste de välja ett nummer, och det är efter detta nummer han bedömmer dem. Har en impfamiliar som är tämligen busig men samtidigt väldigt korrekt och lojal, väldigt härligt spel mellan dem där han verkligen häller abuse över den stackars impen.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Herregud! Det låter över-flummigt och väldigt kul! Nu har jag såklart aldrig spelat Planescape.. Är det alltid sådär märkligt eller är det bara ni i gruppen som skruvat allting?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,296
Jag vet inte om det här blev så bra men...

1) Kan du vara en half-elemental? Isåfall borde du kunna åberopa någon form av eldimmunitet. Det dumma är bara att tex fireball väl räknas som magisk eld?! Å alla dessa j-a regler! :gremgrin:

2) Annars tycker jag att du ska sikta in dig på någon sorts fiend, half-fiend. Väljer du att levels i både monk och wizard kommer du åt en del spells som kanske kan hjälpa dig med det där eldproblemet. Till viss del...

Jag vill spela utvisad från ett kollektivistiskt folk
Då tänker jag direkt på Drow. Fast det är väl lite tråkigt va?
Någon arg dvärgras då? Duergar, Derro eller Grey dwarf?

Han ska inte vara ond, men kunna umgås med de andra
Då tycker jag iofs att monk går bort- de ska ju helst vara lawful och den personen som du beskriver tycker jag känns som chaotic neutral: "Jaha- nu har jag råkat i slang med de här onda typerna. Undrar hur jag kan dra nytta av det?"

Äsch, jag är inge bra på den här typen av utmaningar, inser jag. Hoppas att någon annan kan hjälpa dig bättre.

/Basse, som diggar er kampanj! Skriv om den på Krönikeforumet!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Som sagt så skulle jag vilja att det var mer flummigt: Alla spelar ju människor! I en Planescapekampanj! Vad är det för fel på githyanki, halvelementarer, tieflings, halvinsekter, vandöda och myconoider, va?!

Fast i rättvisans namn så var vår första D&D-kampanj (De kanske har spelat utan mig när jag var i Uppsala, men dessa två är de enda jag varit med på) en underdark-kampanj där alla spelade monster. Två drow, en gnoll, en grimlock och en goblin.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag suger verkligen, för jag har alltid redan bestämt mig för att köra på mitt eget koncept i alla min vad ska jag välja-trådar... Även om det ändå kan vara väldigt nyttigt för min kreativa process att lägga upp en tråd om det. Det blev alltså en azer monk, men det är ju i högsta grad en arg dvärgras. :gremsmile: (Halvelementarer var min första idé)

De andra rollpersonerna är lawful evil, så han är skeptisk till deras mer ohederliga förfaranden, men trots allt så handlar hans gud Kossuth om styrka och rening genom prövningar, inte om la di da och blomsterarrangemang.

Jag har planerat en episk berättelse där han redogör för hur han blev förvisad från sin familj och sitt hemplan, och lärde sig munkdisciplin för att orka med ett liv i kalla världar, utan azers livsnödvändiga gemenskap.

Men det blir nog ingen krönika, för det här är fan den näst tråkigaste kampanj jag spelat. Jag ska föreslå för SL att vi skyndar igenom den (För den handlar bara om att göra ärenden ändå - Okej, episka ärenden i andra världar, men ändå). Du kan få ett sammanfattande inlägg ur min rollpersons perspektiv, antar jag. :gremsmile:

Den allra tråkigaste var för övrigt en kampanj i ett kloster, big surprise.
 
Top