Nekromanti D&D + Primetime Adventures = Sant?

Sodivra

Champion
Som ni ser i min optningstråd så blir det Underdark snart. Vi ska bearbeta spelledaren till att göra gladiatorspel av det. Jag ser genaste möjligheterna till gladiatordrama! Hat! Kärlek! Intrig! Karaktärsdrivet! Medslavar man ställer upp för, förälskar sig i, eller försöker förråda. Intriger och planer.

Jag skulle vilja kombinera med Primetime Adventures eller liknande karaktärsdrivar-mekanismer som finns i spelet (Och här inom paranteser förklarar jag kort vad de innebär)

Rollpersonerna har issues som de bygger på, de har nemesis och kontakter, spelarna får begära scener med SLPs de vill utveckla, (Plot, Character, Fight) kanske screen presence (Under varje möte har man ett värde, 0-2 som visar hur mycket det här mötet ska handla om ens rollperson, 2 är ens rollpersons spotlight episode...) som ger plus under skill challenges?

Hur låter detta? Skulle det funka? Hur passar man in det i D&D? Finns det bättre sätt att göra drama-såpa av spelet mellan fighterna?

Och hur övertygar jag de andra spelarna? :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances
Arvidos said:
Jag skulle vilja kombinera med Primetime Adventures eller liknande karaktärsdrivar-mekanismer som finns i spelet (Och här inom paranteser förklarar jag kort vad de innebär)

Rollpersonerna har issues som de bygger på, de har nemesis och kontakter, spelarna får begära scener med SLPs de vill utveckla, (Plot, Character, Fight) kanske screen presence (Under varje möte har man ett värde, 0-2 som visar hur mycket det här mötet ska handla om ens rollperson, 2 är ens rollpersons spotlight episode...) som ger plus under skill challenges?
Fast förutom screen pressure är det väl inget av det där som har någon spelmekanisk inverkan? Jag är inte så våldsamt förtjust i PTA själv, delvis därför och delvis på grund av pudlingen. Men jag har känslan av att D&D skulle må bättre av något mer reglifierat karaktärsdrivande.

Sodivra

Champion
Dimfrost said:
Fast förutom screen pressure är det väl inget av det där som har någon spelmekanisk inverkan? Jag är inte så våldsamt förtjust i PTA själv, delvis därför och delvis på grund av pudlingen. Men jag har känslan av att D&D skulle må bättre av något mer reglifierat karaktärsdrivande.
Om du med mekanik menar matematik, så nej. Men det är därför jag själv gillar PTA. Det är ett sätt att ändra hur man tänker på rollspel som ger effektiva resultat.

Eftersom D&D:s regler är så simpla utanför strid (Slå tärning, lägg på modifikationerna, om man inte går in i skill challenge där man räknar ihop flera slag) så tyckte jag att det passade extra bra.

Tycker du att det borde vara mer prestation och belöning? Jag vet att mina medspelare gillar spelutmaningar, men även att de gillar att stänga av utmaningarna (Även i D&D) och bara rollspela. Ifall man skiljer på Karaktärsutveckling-, Plot- och Utmaningsscener (A la Primetime adventures Character och Plot) så tror jag det blir utmärkt.

Men hur skulle du göra då?

Här är en idé jag själv kastade i papperskorgen:
Det finns ju möjligheten för spelarna att hitta på quests. "Okej, ni får 500 XP för att komma fram till vad som är min rollpersons problem egentligen."
Men jag tror det kan vara destruktivt att ta in spelstilen från striderna till rollgestaltningsscenerna. Dessutom kanske vi kommer köra med ny level varannat möte istället för att räkna XP.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag vet inte hur jag skulle göra. Dessutom är frågan om vad som egentligen är regler något helt annat, som jag ämnar försöka reda ut någon dag när jag har tid och ork. :gremsmile: