Nekromanti [D&D] SL-drivna, konkurerande äventyrargäng

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Jag planerar en liten kampanj som kommer att utspela sig på Svärdskusten på Faerûn i samma region som Baldur's Gate utspelar sig, strax efter det spelets händelse (vi pratar alltså om Forgotten Realms så som det var i DnD 2ed).

Min plan är att regionen ska vara avgränsad från omkringliggande regioner på grund av oroligheter och rollpersonerna är en grupp med äventyrare som sitter fast i området och behöver få ihop pengar best de kan och förhoppningsvis lösa lite av problemen som poppar upp samtidigt som de börjar nysta upp vad som pågår bakom scenerna i regionen angående oroligheterna.

För att undvika en allt för statisk värd där bara rollpersonerna är de som går runt och löser problem tänkte jag bland annat ha med några andra äventyrargrupper som jag själv sköter som kommer och gå runt och lösa saker på sina sätt. Men för att undvika att saker känns allt för bekant vill jag gärna ha er hjälp med att hitta på dessa grupper.

Reglerna är inte så viktiga utan det är framför allt konceptet på gruppen, hur de tenderar att lösa saker, deras namn och sånt som jag är intresserad av. Absolut viktigast är ledarna för grupperna.

Hjälp mottages tacksamt.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Edward the Thumb (Human Wiz) och Lonestar Darkstar (Halfling Bard) leder ett föje som går under många namn. De arbetar i första hand för adel och liknande kassakossor, deras specialite är infiltration och i viss mån transporter av farligt gods. Utmärkande för gruppen är att endast de två namngivna är konstanta medlemmar. De har satt i system att omge sig med en ordentlig mängd "henc" som betraktas som ytterst förbrukningsbara.
Rollpersonerna kan därför uppfatta denna grupp som en helt okänd grupp varje gång de springer ihop med dem.

Se dem som en spelgrupps mörka spegel. De går bokstavlig över sina stridsbröders lik för att spara in maximalt med guld och XP.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Ett perfekt förslag! Jättebra att du även tog med vad de brukar föredra att syssla med också!

Klockrent!
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Ett förslag är ju att låta rollpersonerna "hencha" lite åt dem under något ovesäntligt sidospår på lvl1, så att de får en känsla av vilka (eventuellt inspirerande) bastards dessa två äventyrare är.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,548
Johann Lawid är en genuint god person, han är uppvuxen i ett litet kloster uppe vid Neverwinter eftersom han var föräldralös och när han kom i tonåren började han träna till att bli en Paladin. Han fick sin rank och var sedan med i ett av de små krigen mot Luscan. Johann fann dock att han inte hade någon smak för kriget, dödandet kändes poänglöst och grymt. Efter kriget bestämde han sig för att vandra runt och hjälpa folk på ett så fredligt sätt som möjligt. Han har inte alltid lyckats och har varit tvungen att slåss mot både orcher och drow men aldrig utan att pröva diplomati först. Han har dock inga problem med att slåss mot odöda eller demoner eftersom han anser dem vara övernaturligt onda varelser.

På hans resor har andra äventyrare dragits till honom och hans fredlig korståg. Dessa är:

Teddy Gudoc: En Gnomisk cleric som följer Carl Glittergold och som tror att vad de längre raserna behöver är lite av den patenterat gnomiska optimismen.

Cryrena Kalisbad: En halv-ork ranger med ett hjärta av guld som älskar naturen och djuren och på grund av detta har blivit en vegetarian.

Febrilith Glorfiwien: En alvisk magiker som försöker finna ett sätt att dela med sig av den alviska odödligheten till de andra raserna.

Kelyn Bomfurson: Dvärgisk stridsingenjör som blev desillusionerad efter att en grupp orkiska kvinnor och barn gick in i en av hennes fällor. Hon försöker nu hitta en plats där hennes mekaniska kunskaper kan hjälpa folk istället för att döda dem.


Tankar bakom: ge dem en grupp nästan pacifister med 100% goda intentioner och inga mörka hemligheter att konkurera mot. Hur kommer gruppen reagera på det? Kommer de bli paranoida eftersom de tycker den andra gruppen verkar "för god"? Kommer de bli avundsjuka på att folket kanske gillar den här gruppen mer (speciellt om spelagruppen är moraliskt grå)? Eller kommer de starta konflikter med den andra gruppen och på så sätt göra sig själva till skurkarna?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
God45 said:
Tankar bakom: ge dem en grupp nästan pacifister med 100% goda intentioner och inga mörka hemligheter att konkurera mot. Hur kommer gruppen reagera på det?
Haha, mycket roligt koncept och ett skönt gäng att slänga in. Det behövs någon som håller den moraliska kompassen högt och det kommer att bli mycket roligt när RP kommer tillbaka nedblodade av andras blod och hör hur Lawids grupp löse dispyten med orcherna genom förhandlingar till det bättre för alla parter =)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,548
Sam den ljuse eller som han egentligen heter "Sarak, Kara-turs mörker" är en odöd illusionist på rymmen. Han brukade vara en litch på den gamla goda tiden men hans minne är inte vad det brukade vara. För ungefär 300 år sedan försökte han ta över sin hemkontinent Kara-tur och misslyckades när en äventyrar grupp besegrade honom. Precis när de slog sönder hans själkristal kastade han en experimentell formel som skulle ge honom en ny kropp. Formeln fungerade men skapandet av den nya kroppen tog 300 år, kostade honom mycket av hans makt och nästan hela hans minne. Han åker nu runt och samlar ihop makt och allierade nog för att återigen försöka ta över Kara-tur medan han med illusioner förklätt sig till "Sam". Grejen är bara den att han inte riktigt känner för att göra det längre. Han har börjat gilla att hjälpa folk medan han låtsats vara en god äventyrare och han är rätt glad över att vara fast på The Sword Coast så att han slipper gå vidare med sina planer. Men om han bestämmer sig att bli god, vad ska då hans grupp säga? Han har ju rekryterat dem för att han behövde onda generaller till sin onda arme...

Hans grupp består av:

Leo Renhjärta, egentligen Scorpio Mörkhjärta, är en lönmördare av rang och en enormt skicklig torterare. Han blev utkastade ur sitt lönmördargille efter att han försökte döda gillesledaren och ta hans plats. Han hoppade på Saraks erbjudande om makt och ära som en ny chans... Men hjärtat vill vad det vill och Scorrpio har blivit kär i Anna, en kvinnlig låssmed i Baldurs gate som han brukar köpa låsdyrkar från. Hon är gravid med hans barn och han funderar på att hoppa av äventyrar gruppen, gifta sig med Anna och hjälpa henne driva hennes affär. Men han är rädd för vad Sarak ska göra om han säger att han vill hoppa av...

Liandra Kassur är en cleric som dyrkar Cyrik och är den yngsta medlemen av gruppen med sina unga 15 år. Hon är glad, sprudlar av glädje och är en tvättäkta sociopat. Hon skulle gladeligen mörda någon för en ost smörgås och rykten säger att hon en gång hade ihjäl en enhörning. Hon har egentligen inte gjort några brott som hon åkt fast för och kan fortfarande använda sitt eget namn, hon är dock beredd och ivrig att mörda och bränna allt som kommer i hennes väg. Om något hotar att splittra gruppen kommer hon bli helgalen men som gruppens svagaste medlem kanske inte det spelar någon roll...

Rose Thorn eller Jane Smith ("Om vi ska ha fejk namn ska jag för en gångs skull ha ett coolt ett!") Är nästan två meter och 125 kg av ärrade muskler hållandes ett nästan lika långt och tungt svärd. Saraks illusioner får hennes svarta rustning och nästan helt avrivna ansikte att se ut som hon var en skönhet i en gyllene rustning. Jane är en yrkes hantlangare som varit ledarens högra hand i nästan ett dussin onda organisationer nu. Hon har lett orcker, Yuan-tu, drow, hobgoblins och människor i strid mot alver, människor, dvärgar och gnomer. Hon har egentligen tillräckligt med pengar för att hoppa av men någonting hos Sarak attraherade henne. Över månaderna som de äventyrat ihop har hon funnit att hon blivit hopplöst förälskad i Sarak som dock helt verkar missa alla signaler hon skickar ut.

Tankar bakom: Onda äventyrargrupper är ofta tråkiga och uppenbara i sin framtoning. Så jag tänkte att en grupp som först verkar god, sedan verkar ond och till sist visar sig vara någonstans mitt emellan kunde vara intressant. Halva gruppen vill hoppa av och antingen bli goda äventyrare på riktigt eller så vill de bara pensionera sig.

Sedan bestämde jag mig att lägga in lite potential för romantisk komedi förväxlingar för tanken på en odöd trollkarl, en ond krigsherre och en lönnmördare inblandade i sådant får mig att le :gremwink:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Ah, intressant tanke, och det är sant att det behövs åtminståne ett höglevelgäng också. Spännande tanke att hälften av dem egentligen vill hoppa av och bli snälla. Om de kommer in som en större antagonist till RP så kan det vara en källa till att besegra dem i slutänden.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,548
Naraks döttrar:


Narak är en liten stad som lever på sin export av järnmalm. I och med att området har isolerats har tiderna blivit tuffa i Narak. Emelie Whilder, den yngsta dottern till ägaren av den lokala tavernan. såg det här som en ursäkt att ge sig ut och se lite mer av världen än byn. Hon har pratat med många av äventyrar grupperna som passerat genom Narak och fått tips på vad man behöver för att äventyra och vem man behöver ha med i sin äventyrar grupp. Hon har använt denna kunskap till att sätta ihop den bästa äventyrargruppen Narak någonsin haft (även den enda). Eftersom man lär sig hur man slår någon på käften av att växa upp med fem äldre bröder och att servera på en taverna så har Emelie utsett sig själv till gruppens fighter. Hon har lyckats sätta ihop sin egen ringbrynja av rester från smedjan och hon har beväpnat sig med en "great club" som egentligen är en rejäl påk hon slagit spikar igenom.

Sara Kerval är Emelies bästa vän och den första medlemen hon rekryterade till sin grupp. Saras mor är den lokala sheriffen och hennes far är den lokala låssmeden. Emelie har bestämt att detta gör henne till utmärkt Rogue material. Sara är aningen mindre ivrig att äventyra men hon har bestämt sig för att följa med för att se till att Emelie inte blir skadad. Hon har beväpnat sig med en dolk.

Lilja Ryan är en upphittad föräldralös halv-orc uppfostrad av de lokala prästinnorna dedikerade till Lliira, glädje och sång gudinnan. Lilja är just nu mitt i sitt tonårsuppror och har bestämt sig för att dyrka Malar guden av jakt och död och andra coola saker. Hon följer med för att reta sina mammor. Emelie har hört att en cleric är viktigt och har därför bett henne följa med.

Emma Green är en sorceress. Hon är tyvärr fortfarande i den där fasen där hon inte har full kontroll över sin magi och saker verkar slumpvis ta fyr runt henne. Men hej, hon kan faktiskt kasta magi så Emelie hävdar att det räknas som att ha med sig en magiker.


Tanke bakom: Att ha en helt ny level 1 grupp som spelarna kan vara mentorer till är inte fel och det kan också vara kul att se den här gruppen gå från nybörjare till en riktig maktfaktor i kampanjen.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Blodssyskon
De är ett gäng halvorchäventyrare som slåss för halvorchernas rättigheter! Eller, om det finns en intelligent ras som är mer föraktad än halvorcher i din setting, så är de av den rasen istället! De är alla fett disciplinerade och samkörda. Ta fördomarna mot militanta feminister/veganer/whatever och kör på det! De har en jävligt bra poäng med vad de gör, (så rollpersonerna kommer respektera dem) men de är samtidigt övernitiska och aggressiva. (så de kommer driva rollpersonerna förtvivlade, vansinniga eller skamsna)
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
NYTH
Hobgoblin Half Efreet
Nyth är en ung, extremt bortskämd och småväxt hobgoblin. Hon är dotter till någon slags storhövding. Storhövdingen, misstänks för att ha haft en romans med en goblinrådgivare, eller möjligen en mänsklig slav. Hursomhelst är dottern ett huvud kortare än sin massiva mor och betydligt vekare av naturen. Detta gjorde livet i ett samhälle baserat på styrka mycket krångligt, trotts att moderns beskydd hindrade ren mobbing.

Det finns dock de som talar om att Nyth snarare har härstamning ifrån en mäktig ande som hennes mors shaman frammanade. Det som talar för detta är hennes mässingsfärgade hår och hennes märkliga eldsflammeliknande teckningar som täcker en stor del av hennes kropp. Hon har också en fantastisk förmåga att hantera alla former av hägringar och eldsmagi.

Hennes märkliga härkomst och själviska natur gjorde att hon till slut inte passade in i det krigiska och ordnade samhället runt omkring henne. Hon gav sig således av i natten, med endast en stulen kista med klanens guld och en skrinda full med kläder. Hennes mål är att finna den sociala status som hon tycker att hon förtjänar. Hon har således tagit utgångspunkt i den slummigaste håla med pirater och pack hon kunnat hitta och där rekryterat de mest brutala, korkade och galna patrask hon kan få tag på för att hjälpa henne råna och plundra allt som går att komma över. Hon vill dock inte bli någon rövarhövding utan försöker planera sina dåd relativt väl eller i alla fall ha en rudimentär plan. Ibland händer det att hon kommer över någonting som liknar ett vanligt äventyr med en utlovad belöning. Då samlar hon ihop sin grupp av hantlangare och ger sig ut.
Nyth har en ganska god social förmåga och ser djurisk ut med människostandard men ganska exotisk. Hon har dock två saker som oroar henne. För det första har människor en tendens att reagera ganska aggressivt på Hobgoblins. För det andra så har hon inte tålamod att manipulera. Hon vill bara bränna och hota sig till makt och rikedom, de enda hon slösar någon som helst energi på att manipulera är hennes hantlangare.

HANTLANGARNA
ADME
Human Rogue
Denna långa och kraftiga kvinna ifrån Amn har ett ombytligt temperament och ett ofta bristande intellekt. Hon har tränat hela sitt liv med tvåhandsyxa och använder denna även när det kanske inte är det bästa sättet att lösa problem på. Hon brukar till exempel ha för vana att försöka desarmera fällor genom att hugga sönder dem. Mörkhyad och täckt i ärr. Hon har varit till sjöss större delen av sin karriär och tjänstgjort som både kapare och pirat. Hon tillhör gruppen för att hon är mellan jobb till sjöss och kan mycket väl tänkas överge dem med tiden.

ERAK
Half Orc Barbarian/Rogue
Denne halvorch är en brutal brottare, bred som en ladugårdsdörr och med ett sävligt temperament som döljer hans kapacitet för plötsligt våld. Han har en fantastiskt förmåga att se lika slö och medgörlig är oavsett om han håller på att sakta knäcka någons arm eller äter gröt till frukost. Han bestämde sig för länge sedan att han inte skulle vara otacksam för något livet gav honom och verkar således ganska nöjd oavsett var han är. Hans hud är gråaktig och hans hugtänder är distinkta om än inte utstickande. Hans gula ögon går mot gyllene färg vilket helt klart är hans mest smickrande anletsdrag.

RASKAN
Human Rogue
Denne unge man döljer en feg opportunist bakom en påmålad fasad av reslig råbarkad våldsverkare. Aldrig först genom en dörr, aldrig längst fram i strid och oftast med en god ursäkt för att inte delta över huvud taget. Han är dock mycket snabbt framme när byte delas upp eller när möjligheten till att lura sig till något dyker upp. Han tror att det är hans eviga charm som gör att Nyth behåller honom, övertygad om att hon egentligen är förälskad i honom. Den riktiga anledningen är att Raskan helt enkelt är den enda i hennes följe som kan bete sig som folk och att hans lögner oftare tjänar hennes planer än han har vett att förstå. Att han är en stilig typ är bara en bonus.

UNKIL
Half Elf Druid/Rogue:
Denna monstruösa halvalv är enligt egen utsago skogen och elementens betvingare, kustens bästa sabelfäktare och en storslagen vildmarksman. Om vildmarksman innebär att man tar med sig vildmarken i form av kvistar i håret och löv i kläderna vart än man går så stämmer detta. Han är dock en skrämmande figur, och tyst när han vill det. Det som förvånar mest när det gäller hans närvaro är dock hans synliga ointresse för materiella ting. Hans riktiga anledning att tillhöra gruppen är att han tror sig kunna studera Nyths natur. Han misstänker att hon har Efreetis i sin släkt och att han om han kan skapa en besvärjelse för att betvinga henne också med tiden kan betvinga Efreetis. Att han får en hödvingadotter som hantlangare och alltså eventuellt kan ta över en hel stam med hobgoblins också är även det en del av hans plan. Han har aldrig slagits av tanken att han skulle misslyckas för att han inte alls är så mäktig som han tror eller att Nyth skulle kunna vara så mäktig att hon kunde straffa honom för det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Nice! Vet inte om jag kommer att ha med halvorcher som ett acccepterat folkslag ens till den grad att de faktiskt tollereas istället för att behandlas som orcher. Men jag diggar konceptet så pass mycket att jag kanske kommer att överväga att ta med dem bara för att ha med det här gänget =)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Härligt gäng! Gillar tanken på att ledaren så att säga måste verka "under cover" för att inte bli dödat på fläcken =)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Dubbel nytta! Varför inte?

Om någon har några sköna "rollpersoner" (som jag alltså kommer att använda som SLP:er, snarare) så släng upp dem också, men släng i så fall gärna in en anledning till varför den personen skulle behöva få hjälp från ett äventyrargäng.
 
Top