Dimfrost
Special Circumstances
I går beklagade Storuggla att gnomen inte längre är en spelbar ras i D&D4. Följdfrågan är naturlig: vilka raser önskar du vore spelbara i grundboken? Inte i världarna så som de ser ut nu, utan vad som vore häftigast. Jag skulle vilja ha med:
- Halvalver. Alverna är utdöda sedan länge (eller så gav de sig av till andra solar en gång för länge sedan) men det lever kvar halvalver i alvernas mekaniska städer som de inte riktigt kan begripa sig på.
- Människor är kanske ett krav om det finns halvalver, men de kan vara utrotade för länge sedan. Annars lever de som barbariska nomader på slätterna.
- Sahugain. De har ett stort cthulhu-nazi-imperium i haven och hotar allt landlevande.
- Något slags insektsfolk, kanske Thri-kreen (jag har lite dålig koll på vad som finns). Och det ska vara civiliserade insektsfolk för en gångs skull, med luftskepp och otäck magi och bioteknologiska experiment på fångna halvalver eller människor.
- Något slags reptilfolk. Antagligen två sorter, men kanske bara två olika kulturer: ett rätt civiliserat krigarfolk med mycket lärdom och andemagi och stora stenstäder, och ett folk av träsklevande barbarer som dyrkar sahugains gudar.
- De där odöda alverna från Eberron, kanske.
- Githyankis. De är handelsresande och krigare, och kommer farande i transdimensionella eterskepp med sällsynta varor som den stackars utblottade världen inte längre kan producera.
- Warforged. De är de konstgjorda slavarna till det underjordiska Mind Flayer-imperiet (som githyankierna försöker förhindra tar över världen), krigsmaskiner från forntida krig som i små grupper lyckats fly till ytvärlden.
- Kanske half-giants eller half-ogres eller annat framavlat slavfolk. Eller genasis (halv-elementarer från Planescape).
Åtta-nio spelbara raser. Det är väl rätt lagom?
/Dimfrost
- Halvalver. Alverna är utdöda sedan länge (eller så gav de sig av till andra solar en gång för länge sedan) men det lever kvar halvalver i alvernas mekaniska städer som de inte riktigt kan begripa sig på.
- Människor är kanske ett krav om det finns halvalver, men de kan vara utrotade för länge sedan. Annars lever de som barbariska nomader på slätterna.
- Sahugain. De har ett stort cthulhu-nazi-imperium i haven och hotar allt landlevande.
- Något slags insektsfolk, kanske Thri-kreen (jag har lite dålig koll på vad som finns). Och det ska vara civiliserade insektsfolk för en gångs skull, med luftskepp och otäck magi och bioteknologiska experiment på fångna halvalver eller människor.
- Något slags reptilfolk. Antagligen två sorter, men kanske bara två olika kulturer: ett rätt civiliserat krigarfolk med mycket lärdom och andemagi och stora stenstäder, och ett folk av träsklevande barbarer som dyrkar sahugains gudar.
- De där odöda alverna från Eberron, kanske.
- Githyankis. De är handelsresande och krigare, och kommer farande i transdimensionella eterskepp med sällsynta varor som den stackars utblottade världen inte längre kan producera.
- Warforged. De är de konstgjorda slavarna till det underjordiska Mind Flayer-imperiet (som githyankierna försöker förhindra tar över världen), krigsmaskiner från forntida krig som i små grupper lyckats fly till ytvärlden.
- Kanske half-giants eller half-ogres eller annat framavlat slavfolk. Eller genasis (halv-elementarer från Planescape).
Åtta-nio spelbara raser. Det är väl rätt lagom?
/Dimfrost