Nekromanti [D&D] Spelbara raser

Dimfrost

Special Circumstances
I går beklagade Storuggla att gnomen inte längre är en spelbar ras i D&D4. Följdfrågan är naturlig: vilka raser önskar du vore spelbara i grundboken? Inte i världarna så som de ser ut nu, utan vad som vore häftigast. Jag skulle vilja ha med:

- Halvalver. Alverna är utdöda sedan länge (eller så gav de sig av till andra solar en gång för länge sedan) men det lever kvar halvalver i alvernas mekaniska städer som de inte riktigt kan begripa sig på.
- Människor är kanske ett krav om det finns halvalver, men de kan vara utrotade för länge sedan. Annars lever de som barbariska nomader på slätterna.
- Sahugain. De har ett stort cthulhu-nazi-imperium i haven och hotar allt landlevande.
- Något slags insektsfolk, kanske Thri-kreen (jag har lite dålig koll på vad som finns). Och det ska vara civiliserade insektsfolk för en gångs skull, med luftskepp och otäck magi och bioteknologiska experiment på fångna halvalver eller människor.
- Något slags reptilfolk. Antagligen två sorter, men kanske bara två olika kulturer: ett rätt civiliserat krigarfolk med mycket lärdom och andemagi och stora stenstäder, och ett folk av träsklevande barbarer som dyrkar sahugains gudar.
- De där odöda alverna från Eberron, kanske.
- Githyankis. De är handelsresande och krigare, och kommer farande i transdimensionella eterskepp med sällsynta varor som den stackars utblottade världen inte längre kan producera.
- Warforged. De är de konstgjorda slavarna till det underjordiska Mind Flayer-imperiet (som githyankierna försöker förhindra tar över världen), krigsmaskiner från forntida krig som i små grupper lyckats fly till ytvärlden.
- Kanske half-giants eller half-ogres eller annat framavlat slavfolk. Eller genasis (halv-elementarer från Planescape).

Åtta-nio spelbara raser. Det är väl rätt lagom? :gremgrin:

/Dimfrost

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag vettetusan varför men jag tycker gnolls är rätt tuffa. Inte så att jag nödvändigtvis ser dem som nåt starkt alternativ för PHBn men jag skulle gärna se att de fick en lite tacksammare kulturell omstöpning i nåt sammanhang.

Det som jag saknat mest i D&D tror jag iaf har varit en halvalv som det finns nån mening att spela. Tycker de kännts riktigt platta och bleka. Samma med alverna egentligen. Så... de får fixa till nån av dem så det blir mums.

I din lista fastnar jag nog mest för halvjättar tror jag. Kanske inte nödvändigtvis som faktiska barn till jättar utan som någon gammal blodslinje med ett påtagligt arv.

Men skit samma; bästa D&D-rasen någonsin är ju ändå Mold Men som givetvis ska presenteras med bilden från Monstrous Manual till AD&D 2nd, det är det enda jag kräver. :gremgrin:

[EDIT] Aaaah, genasi ja! Så jag slarvläser. Ja, jag tycker de är riktigt coola de också. Tummen upp för dem med.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Först nitpick: gnomes är inte en spelbar ras i Player's Handbook. Liksom drow och halvorcher kommer de förmodligen beskrivas i Monster Manual.

Sedan: jag gillar halvorcher, men inte som de är nu. Deras nuvarande roll i spelet är knutna till deras mekaniska funktion som "rasen man spelar om man vill vara stor och stark och dum", eller möjligen "rasen man spelar om man vill gå emot en kliché om att man ska vara stor och stark och dum". Jag vill se halvorchen som en brygga mellan orchisk brutalitet och mänskligt förnuft, gärna i rollen som härförare, spion eller lönnmördare. Rollen som bruiser får gärna gå till något annat. Gnoll skulle funka, inte bara som "stark och dum", utan som "livsfarlig, asätande och dum". Det skulle vara ball. Så gnollen är med.

Jag gillar fauner rent visuellt, så jag skulle inte ha något problem med att de ersatte skogsalverna (de som är "elves" i 4e, alltså). Faktum är att det nog skulle låta sig göras utan några större bekymmer -- statsen behöver knappast ändras.

Githyanki är som sagt balla, framför allt i sin överdrivna sword & sorcery-look. Om jag vill ha med dem vill jag ha dem som pirater på astralhavet, så huruvida de ska vara en grundläggande ras beror på om astralresor ska spela någon roll tidigt i spelet.

Goblins och hobgoblins är också häftiga. Jag skulle gärna se dem älvfolkifierade, på samma vis som man gjort med alverna. Tjattrande små lönnmördare och stålskodda erövrare från de mörkare delarna av Feywild. Ja.

Högalverna/eladrinerna och halvlängdsmännen har jag planer för -- alverna har befunnit sig utanför Feywild i högst några mänskliga generationer, och har på den tiden byggt ett rike som har vissa likheter med de arabiska kalifaten, medan halvlängdsmännen är de enda pålitliga internationella handelsmännen och resenärerna. Vill du ha tag på en importprodukt eller resa någonstans, leta i midjehöjd. Därför får dessa två hänga med.

Tieflings är häftiga, fast jag gillar inte deras nya look eller bakgrund. Den gamla typen av tieflings vill jag dock gärna ha med.

Jag tycker ogres är häftiga också, framför allt när de som i Al-Qadim är inblandade i det mänskliga samhället. De blir liksom någon sorts baklängeshalvlängdsmän, hukade där deras motparter måste sträcka på sig. Eftersom 4e verkar frångå grundegenskapsminskningar som en konsekvens av ras (åtminstone i viss mån) kanske de till och med kan gå att spela som något annat än krigare.

Changelings är häftiga också, och deras hamnskiftarförmåga är fantasieggande. Jag gillar dem. Warforged är också balla, men de är så specifika att de präglar settingen på ett visst vis, som kanske inte passar med det jag tänkt mig. Så changelings får företräde.

Dvärgar, gnomer och drakfödda, slutligen, får jag inte några omedelbara idéer av. Det betyder inte att jag vill utesluta dem, men de känns inte så vitala för mig.

Vad blir då lineupen? Gnoll, faun/skogsalv, goblin, hobgoblin, eladrin/högalv, halvlängdsman, tiefling, ogre, changeling. Plus människa då. Tio raser, allt som allt, med hyfsad spridning på vilka yrkesroller de är lämpade för.

EDIT: Jag kom på en ras till. Nekropoliter (från Libris Mortis), eller någon liknande spelbar odöd ras vore tufft i vissa settings.

Sodivra

Champion
Gnoll, gnoll, gnoll!

Storuggla och Bobby har fattat det helt rätt.

Jag spelade en gnoll i vår D&D-kampanj, och tamejtusan, det var den bästa och ballaste rollperson jag någonsin spelat!

Jag råkade till och med hitta en forumtråd som ställde frågan "Vad är den konstigaste rollpersonen du spelat?" där tre svarade gnoll, och att de var deras bästa rollpersoner någonsin! Tyvärr kan jag inte för mitt liv komma ihåg vilket forum detta var på...

Och så borde man kunna spela myconoid.

Duddmannen

Hero
För en grundbok skulle kanske följande vara lämpligt:

Människa, Alv, Dvärg

Men en mer komplett lineup vore för mig inte fullständig utan:

Minotaur - stora biffiga (hehe) kämpar med skarpa intellekt (i vissa fall).

Kenku - små listiga korpmänniskor. (MM III)

Jag skulle även kunna tänka mig diverse varianter av Half-golems.

Nightowl

Champion
Kobolder. Små, giriga, underjordiska, tekniknördar, analretentivt organiserade, bra på att utnyttja allt för att vinna, och de har en naturlig roll som utforskare av dungeons (de bor i dungeons i vanliga fall). En sorts dvärg-nisch.

Och de är av draksläkt. What's not to lövv!?

Erik, har alltid gillat kobolder, men Races of the Dragon var det sista strået. Steal Size ftw!

Nightowl

Champion
Herr Kantarell

Och så borde man kunna spela myconoid.
De borde ha gett ut Races of the Mushroom, som detaljerade hur man spelade myconid, vegepygmy och nån ny, påhittad svampras - nån intelligent, filosofisk mögelzombie, t.ex.

Erik

Pom

Swashbuckler
Människor vill jag absolut ha med. De är allra roligast att spela.

Kentaurer vore skoj att ha, bara man definierar på ett vettigt sätt hur dåliga de blir på att klättra. Folk har inte så förfärligt förutfattade meningar om hur kentaurer skall vara och de är tillräckligt mänskliga för att gärna kunna spelas exakt som människor.

Orcher. Halvorcher är bara dumt.

Något slags ängel. Det beror lite på hur de yxar till dem, men en bevingad paladintyp en smula för naiv för sitt eget bästa är alltid kul.

Yuan-ti. Ormar är häftigare än ödlor och framför allt häftigare än något slags åttondelsdrakar.

Mermen. Fiskstjärt. Äger i vätskor, får vara väldigt påhittiga till lands.

Skelett. Medvetna sådana alltså. Jag har haft mycket kul med att fundera kring hur skelett fungerar i vardagslag, hur de ställer sig till alla vardagsrutiner man slipper om man varken blir trött, bajsnödig, hungrig eller svettig.

Alver. Lättspelade och passar överallt.

Kattmän av något slag. Jag skyr normalt furries som pesten, men katter kan funka. De har inbyggd personlighet som kan vara skoj och kan hålla låg profil utan att det blir krystat.

Älvor av något slag. Pyttesmå, bevingade, magiska, busiga.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Problemet med alaghin är att den har noll charm för mig -- den är bara pälsig och biffig. Gnollen har charm, även om det är galna-ögon-jag-fuckar-upp-dig-charm.

Troberg

Sinister eater
Gnollen har charm, även om det är galna-ögon-jag-fuckar-upp-dig-charm.
Speciellt om man kombinerar den med deras tendens att lukta folk i baken...

Ymir

Liten kantbaron
Okej, jag kommer ta dig på orden här: "Inte i världarna så som de ser ut nu, utan vad som vore häftigast".

Hence, this:

Till att börja med så behövs människor - jag är av övertygelsen att alla andra fjantasyvarelser är meningslösa utan någon slags normalitet att kontrastera dem mot. -Ingen- spelar liksom Talislanta, av en anledning. Det vore fräscht om människorna inte är vita dock, det är så jävla slitet och eurocentriskt - de kunde ha ett mer asiatiskt, afrikanskt eller semitiskt eller whatever utseende. De torde hursomhelst vara den dominanta kulturen. Jag kan tänka mig att människorna kommer från övärldar med ett subtropiskt eller tropiskt klimat, och därifrån har koloniserat världen.

Sedan har vi Jakmännen. De måste vara den absolut mest underskattade skapelsen i D&D, eftersom de formligen utstrålar superlativ awesomeness. Tibeto-burmansk kultur i allmänhet är dessutom kraftigt underexploaterad i fantasy; så här finns potential. Jag tänker mig att jakmännen bor på högplatåer uppe bland bergen, så klart, och är bland människans främsta rivaler.

Sedan är goda alver och ljusalver lite passé om man inte gör något pretto av det, så jag skulle -bara- behållit Drow. D&D har trots allt ett ganska unikt och koolt koncept där, men de behöver -så- bli av med det unkna, uruselt skildrade matriarkat-temat, och det lökiga spindeldyrkandet kan också försvinna. Anyhow, underjordens riken skulle då vara en plats dit människan ännu inte lyckats sprida sig, för där styr de läskiga och ogästvänliga svartalverna, som är en ganska ovanlig syn i människornas länder.

Warforged sedan, är apcoola, och ska således vara en spelbar ras, men de behöver moddas en gnutta - dels måste det finna Warforged med mer kvinnlig kroppsform, eftersom det är enormt icke-koolt att det inte finns, dels måste Warforged helt enkelt bli...bättre. För de suger som det är nu. De borde åtminstone få damage reduction eller något. De flesta Warforged är nog väldigt gamla, med luddiga minnen av hur de en gång skapades av forntida släkten som soldater i långt svunna krig.

Gnomerna är ju koolast av alla standardraserna i D&D imo; låt dem vara kvar. Där har Wizards verkligen lyckats designa snubbar som inte ser direkt mänskliga ut. Halflings -måste- bort dock, för det är så sjukt jävla osexigt med folk som bara är människor i mindre skala. Det är som om de led av primordial dwarfism hela bunten. Urkel.

Ogre Mages sedan, är ju helt oemotståndliga. -Intelligenta-, jättelika svartblod som kan bli dimma och sväva, kasta spells och whatnot, -samtidigt- som de är störst och starkast i stan. Jag skiter i balans, jag är trött på korkade, primitiva svartfolk - Ogre Mages måste vara spelbara somehow.

Ogre Mages behöver några att basa över, så jag föreslår Hobgoblins. De är underskattade, tänk er en disciplinkåt och drakonisk krigarkultur som basen för deras samhälle. Gnolls hade också kunnat funka, om det inte vore för att de är så osexiga rent utseendemässigt.

Sedan behöver vi koola ödlemän av något slag, som är superintelligenta, ärkemagiker, och världens forna herrar och har ett krig mot mindflayers som hållit på sedan tidernas gryning. Nu känner jag inte till något sådant ödlefolk i D&D, så man får väl hitta på dem.

Vidare behövs spelbara vandöda, som inte är chaotic evil per default liksom. Jag föreslår ett fallet, förhäxat forntidsrike, vars invånare efter tusentals år vaknat upp igen och hemsöker världen i förtorkade, sedan länge döda kroppar, men med sina själar intakta, om än sargade. Kanske är de motvilligt slavar under de gudar eller mäktiga väsen som återuppväckte dem, eller under sina egna hänsynslösa mumiekungar som vill utplåna alla ovärdiga yngre släkten, och somliga (i.e., rollpersonerna) har lyckats bryta detta band och flytt till människornas länder, där de för en sorglig existens, bespottade och dömda på förhand av alla. Något i stil med de här snubbarna.

Det blir nio. Det är väl rätt lagom, ja. Mindflayers vill jag förstås ha med eftersom de är cepekoola, men inte ens jag inbillar mig att varelser som -bara- kan känna negativa känslor är direkt jätteoptade som spelbar ras. Ska man ha med dvärgar måste de vara onda, men det är dels redan gjort på ett sätt som är nästan oslagbart koolt, och dels så har vi ju då redan 'onda' alver i den här settingen. Drower och människor kan förstås få barn, men det är så ovanligt att jag skulle lagt det i Monster's Manual. Kobolder finns förstås också, men är så patetiska att de fyller råttornas ekologiska nisch, och således hamnar de också i MM. Eventuellt kunde man lägga in något akvatiskt folk, men då måste de vara sexiga, så sahuagin duger inte. Kanske ahoggya, i en cameo från Tekumél? :gremsmirk:

Edit: Jag glömde de superawesome wongoserna i DoD Chronopia. Nån sorts pyttesmå, ettriga kinesparodi-svartblod. De var skitkoola. Tror ni Wizards kan köpa rättigheterna till dem typ?

- Ymir, avslutar

Rising

Vila i frid
Neogi - Spindelvarelser med ålhuvuden som lever i en kultur helt och hållet centrerad kring slavhandel. "Du är vilka du äger", liksom. I vanliga fall när man skapar varelser inriktade på spellcasting brukar det alltid bli någon sorts yodas eller visa, tunna typer som klär i långa kåpor... Neogis tycker jag är ett annorlunda och fräscht grepp i detta avseende.

Kenku - överlägsna halflings på alla sätt och vis. Min mun vattnas så fort jag tänker på att spela som en kenkubard.

Celestial - De flesta raser jag gillar är monster, men celestials finner jag vara mycket lockande. Man borde använda dem istället för alver när man vill ha ett lite upphöjt och ädlare folk än vanliga människor.

Gnoll - Vad kan jag säga? De är rent estetiskt tilltalande.

En bra insektsvarelse - Jag gillar inte att Thri-Kreen beskrivs som bönsyrsevarelser, för jag skulle vilja ha riktiga bönsyrsevarelser, och Thri-Kreen liknar ju snarare myror. Mina bönsyrsevarelser skulle inte ha två par armar, och de armar de hade skulle absolut vara "bedjande" armar. Vad är det för poäng med mänskliga leder på en bönsyrsevarelses armar, när bönsyrsornas leder är så mycket vackrare? Inte skulle de ha en hivemind heller (bönsyrsor lever ju inte i sådana samhällen), utan snarare särpräglas av en oerhört alien kultur; de skulle utmålas som vansinnigt neurotiska, till synes nyckfulla, och helt hänsynslösa. Jag skulle vilja beskriva dem som en kultur som levt i ett kaotiskt naturtillstånd, och som - till skillnad från alla andra humanoider - varit oförmögna att bringa ordning ur oredan - utan istället utvecklat en förmåga att mentalt navigera sig i kaoset och anpassa sina sinnen till det. Deras samhällen ska vara helt vansinniga platser där alla individer tvingar på varandra till synes meningslösa lagar, plikter och konventioner - där ett mischmasch av sinnessjuka religioner och olika sällskap ständigt sammandrabbar med varandra. De skall ha soulknifes som preferred class.

Halvnaga - Green Ronin gjorde en bok med förslag på halvraser, där det bland annat fanns en halvnaga som jag gillade - inte minst för att hon var trés sexig. Ormunderkropp och mänsklig överkropp, utan att vara de skumma yuan-ti.

En bra växtvarelse - inte enter eller dryader, utan snarare något spor-, svamp- och klängväxtliknande. Någon sorts primitiv ormbunkssvamp med utstickande rankor fulla med törnen, kanske. Egentligen skulle jag vilja ha ett spel med endast plantor, insekter och ödlor; för allt annat är ju egentligen ganska trist.

---

Öäh, jag slutar där. Sånt som jag tänkte på, men lät bli att skriva: Bearded Devil, Night Hag, Avolakia, Rakshasa, Githyanki, Genasi och Shadar-Kai.

Bombu

Hero
Re: [D&D] Spelbara raser.

hej!

här är alla så härligt trotsiga, med supercoola varelser så jag måste säga nått annat.

1 människor förstås. om man vill vara en människa ska man kunna det.

2. alver skogsalver eller något liknande, inget drow eller tillkrånglat extrahäftigt.

3. halvingar förstås, mer hober än rogue, feta och godmodiga.

4. dvärgar.

5. ok nått för att det inte ska bli dnd basic set. älvor, pixies eller sprites eller kanske sidhe.

6. nått fult trolliknande, absolut inte gnoll de luktar folk i baken.
gärna goblins eller bugbear.

7 möjligen nått fiskigt, då gärna kuo - tua.

Storuggla

Champion
"Jag tänker mig att jakmännen bor på högplatåer uppe bland bergen, så klart, och är bland människans främsta rivaler."

Vilket är exakt vad de gjorde i den settingen där de förekom, skrämmande nog.

Storuggla, mule

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Öäh, jag slutar där. Sånt som jag tänkte på, men lät bli att skriva: Bearded Devil, Night Hag, Avolakia, Rakshasa, Githyanki, Genasi och Shadar-Kai."

Shadar-Kai kommer, så vitt jag förstått, vara defaultrasen i Shadowfell, ungefär som älvfolk i Feywild.

Hunk

Hero
D&D har ett konceptuellt arv som är värt att bevara. Vill man spela "alternativa" fantasyspel med påfågelmän, teleporterande björnar och brunalver, finns det säkert en uppsjö på marknaden.

Raser som definitivt bör vara med:
- Människor (D&D har alltid varit humanocentriskt)

- Alver (För min del kan de gärna vara uppdelade i eladrin/elf, high-elf/wood-elf e. dyl - det har helt klart sina poänger.)

- Halvlängdsmän (Kenderiseringen bör dock avbrytas, de skall ha håriga fötter, krulligt hår och bo i hålor.)

- Gnomer (En av de få raser har haft en starkare roll i D&D än i andra fantasyrollspel - sådana bör givetvis behållas.)

- Orcer eller halvorcer (Det behövs alltid en brute och orcerna blir av historiska skäl det naturliga valet. Om den är hel eller halv spelar ingen roll för min del.)

- Dvärgar (Varje party behöver en tank i tung rustning som dricker mycket öl.)

Raser som det kan vara en poäng att inkludera:
- Någon form av drak- eller reptilhumanoid (Kobold tycker jag hade varit coolast, men det kan kanske vara svårt att bryta upp med arvet och göra kobolder balansmässigt spelbara, samtidigt som horder av dem skall kunna vara en lagom utmaning för ett låglevelparty.)

- Apmänniska, grottmänniska, neanterthal eller liknande (Rollmässigt skulle förmodligen likna orcer dock, men skulle spinna an till klassisk sword & sorcery)

- Gripplis (Är coola på riktigt - vem vill inte spela en klättrande grodman?)

Raser som bör undvikas likt pesten:
- Tiefling (Kan man tänka sig ett töntigare koncept?)
- Warforged (Vi pratar trots allt om fantasy, inte Transformers!)

Dimfrost

Special Circumstances
D&D har ett konceptuellt arv som är värt att bevara. Vill man spela "alternativa" fantasyspel med påfågelmän, teleporterande björnar och brunalver, finns det säkert en uppsjö på marknaden.
Å andra sidan har D&D också den överlägset största samlingen märkliga folkslag att välja bland, och åtminstone jag tycker det vore synd att inte utnyttja den möjligheten. Rising gjorde det mycket bättre än jag -- jag har trots allt väldigt dålig koll på allt utöver grundböckerna eller grundboxarna till Dark Sun, Planescape och Eberron -- men om man vill plocka ut en fantasifull samling folkslag till en egen setting ser jag ingen anledning att hålla fast vid "alver, dvärgar, människor, halflings"-paradigmet. Eller, ja, det är ju det jag tycker är häftigast själv och mest intresserad av att få läsa om, men egentligen startade jag bara tråden för att jag själv kom på en kul uppsättning varelser. :gremsmile:

Halflings är bara okej om de har favoured class paladin. Och dito halvorcher/monk. :gremsmirk:

/Dimfrost

Hunk

Hero
Å andra sidan har D&D också den överlägset största samlingen märkliga folkslag att välja bland, och åtminstone jag tycker det vore synd att inte utnyttja den möjligheten.
Du har en poäng, men jag syftade på vad jag skulle tycka vara lämpligt att ha med i en grundbok och då skulle jag föredra standardfantasyraserna. D&D har, åtminstone de senaste 15 åren, också en tradition av ett antal "udda" kampanjvärldar (som Dark Sun, Spelljammer och Eberron) och där kan man gärna ha med både Nanoapor och Transformersgubbar.

Skall jag vara konsekvent borde nog inte gripplis eller ape-men vara med heller i en grundbok, även om jag själv hade tyckt att det vore coolt.