Rising
Vila i frid
Det är just det jag tycker saknas. Det underbara med D&D - när spelet verkligen hittade sin egen fantasystil - började när de helt enkelt bara hittade på flummiga saker utan att ha som syfte att vara tokroliga eller flummiga. Githyankis, Rostmonster, Beholders, Owlbears... Det är sådana saker som verkligen känns D&D för mig, och inte nödtorftigt rippat från någon mytologi, folksaga eller pocketboks-S&S. Andra spel har helt enkelt inte sånt.Vill man spela "alternativa" fantasyspel med påfågelmän, teleporterande björnar och brunalver, finns det säkert en uppsjö på marknaden
Det första är inte alltid det bästa. Att man fortfarande skall ha så tråkiga och o-D&D-aktiga raser tycker jag känns ungefär som om Beatles skulle fortsätta ha en massa trista "Love me do"-aktiga låtar efter att de faktiskt hittat sitt eget sound och börjat göra verkligt storslagen och egensinnig musik.
I min åsikt, alltså. Men jag är väldigt långt ifrån att vara en auktoritet. Jag är bara en väldigt inspirerad turist som kommit in på utställningen i efterhand. Jag står framför Spelljammer-montern och säger "woaaaw!", går in i en monsteravdelning och kommer ut med saliv på hakan och en hel filmrulle full med bilder på en Julajimus, och som efter rundturen står i turistshoppen och köper fyra pennskrin med Hooked Horror-motiv.