Som lurker här sedan flera år träder jag nu fram ur mörkret (eller dyker upp från under ytan eller hur man nu säger).
Jag har lurat en smula på att göra D&D till ett mindre high-fantasy-spel. Det jag reagerar emot är att i äventyr *förväntas* det att rollpersonerna har tillgång till formler som Fly eller liknande. Jag söker då hellre ett low-fantasy med mindre flash-bang magi och mer kämpa i anletets svett, ungefär.
Min första lilla tanke är att begränsa tillgången på magi och magiska pryttlar. Min andra tanke handlar om att göra wizards och clerics (och undergrupperna) mindre vanliga. Min tredje tanke handlar om att göra über-magin svårtillgänglig eller närapå omöjlig att nå.
Exempelvis funderar jag på att köra en low-tech och low-magic kampanj där spelarna inte är fighters, rogues, clerics och wizards utan warriors, experts, adepts och barbarians...
Därtill funderar jag på - och här kommer jag slutligen till varför jag skriver - att ta bort spells över level 5. Level 5 är mäktigt nog - väcka upp döda etc. - och en sådan spelvärld skulle funka för mig också. Vad är det för hemska spelregler som jag skär bort med detta? Vad är nackdelen? Please - var nu djävulens advokat allesamman!
Jag har lurat en smula på att göra D&D till ett mindre high-fantasy-spel. Det jag reagerar emot är att i äventyr *förväntas* det att rollpersonerna har tillgång till formler som Fly eller liknande. Jag söker då hellre ett low-fantasy med mindre flash-bang magi och mer kämpa i anletets svett, ungefär.
Min första lilla tanke är att begränsa tillgången på magi och magiska pryttlar. Min andra tanke handlar om att göra wizards och clerics (och undergrupperna) mindre vanliga. Min tredje tanke handlar om att göra über-magin svårtillgänglig eller närapå omöjlig att nå.
Exempelvis funderar jag på att köra en low-tech och low-magic kampanj där spelarna inte är fighters, rogues, clerics och wizards utan warriors, experts, adepts och barbarians...
Därtill funderar jag på - och här kommer jag slutligen till varför jag skriver - att ta bort spells över level 5. Level 5 är mäktigt nog - väcka upp döda etc. - och en sådan spelvärld skulle funka för mig också. Vad är det för hemska spelregler som jag skär bort med detta? Vad är nackdelen? Please - var nu djävulens advokat allesamman!