Nekromanti D&D...

Glomer

Veteran
D&D måste vara ett mycket bra rollspel eftersom det har gjorts en massa olika rollspel till datorn av dem... T.ex. Baldurs Gate, Midwinters night och liknande...

Eller har jag fel...?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Utan att diskutera hurvida D&D är bra eller dåligt (vilket jag iofs tycker), kan man konstatera att det är ett starkt varumärke på grund av sin historia och dominans. Och ett starkt varumärke drar alltid till sig spin-off produkter som vill åka med på försäljningståget.

Så vad du ser är helt enkelt D&D:s marknadsdominans. Spelet är så överlägset mycket större än alla andra konkurrenter att det inte är lönt att köpa in sig på något annat varumärke. Antingen betalar man för en D&D-licens eller så försöker man bygga upp ett eget varumärke.

Personligen tycker jag att D&D är bra, men inte på grund av att det finns så mycket dataspel med D&D-loggan på.

/Mikael

Troberg

Sinister eater
Utan att diskutera hurvida D&D är bra eller dåligt (vilket jag iofs tycker)
Personligen tycker jag att D&D är bra
Hur ska du ha det?

Så vad du ser är helt enkelt D&D:s marknadsdominans. (snip) det finns så mycket dataspel med D&D-loggan på.
Det finns en annan anledning till det också. D&D som är mycket baserat på tanken att banka monster och att bli bättre och öka level (jag vet, man kan spela det annorlunda) passar bra in i hur datorspel funkar.

Rosen

Myrmidon
Citat:

Hur ska du ha det?

Det första kan man ju tolka som att han tycker att D&D är bra eller dåligt... (-:

--
Åke

Quan'talis

Swashbuckler
Hur ska du ha det?
Enkel satslogik. Satsen 'A eller B' är sann om A är sant eller om B är sant eller om både A och B är sanna. Det enda problem jag ser är att 'D&D är bra eller dåligt' kan tolkas som en tautologi ('D&D är bra eller D&D är inte bra'; 'A v -A').

(För övrigt vill jag påpeka att satslogik förkortas SL, så det här hör visst hemma på ett rollspelsforum)

JPS

Oldtimer

Slava Ukraini!
Hur ska du ha det?

Nu blir man påhoppad för sin meningsbyggnad också... :gremwink:

Nej, det var väl inte den tydligaste mening jag någonsin formulerat (sista-minuten redigeringar kan förändra syftningar på ett oönskat sätt), men känner man mig går det nog att lista ut vad jag menar. Annars kan man ju kolla i mini-profilen till vänster om inlägget. :gremlaugh:

D&D som är mycket baserat på tanken att banka monster och att bli bättre och öka level <snip> passar bra in i hur datorspel funkar.

Naturligtvis spelar det roll hur lätt det är att automatisera bort spelledaren ur regelsystemet, men det finns massor av spel därute som skulle fungera lika bra (och en del som inte skulle fungera alls). Det viktigaste anledningen till att man väljer ett dyrköpt varumärke som D&D på sin produkt måste ändå vara viljan att rida på dess namn.

Du kan ju i princip fritt använda vilket spelsystem som helst i ditt dataspel, utan att betala ett öre till någon, men ett varumärke som någon annan äger kostar skjortan att använda. Därför tror jag att deras överväganden har mer med marknadskraft än spelsystem att göra.

/Mikael

Vindhand

Myrmidon
Ehum

Den korrekta slutsatsen bör naturligtvis vara:

D&D måste [color:red]verka</font> vara ett mycket bra rollspel [color:red]att göra datorspel av</font> eftersom det har gjorts en massa olika rollspel till datorn av dem...

Det innebär inte att D&D är dåligt eller så, bara att man inte kan bedöma dess kvalitet som rollspel efter hur många datorspelsdesigners som väljer det.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Ehum

D&D måste verka vara ett mycket bra rollspel att göra datorspel av eftersom det har gjorts en massa olika rollspel till datorn av dem...

Jag tror man måste skilja mellan de dataspel som använder D&D-loggan och de som bara har ett D&D-liknande system.

I det första fallet hävdar jag bestämt att det är loggans tyngd på marknaden snarare än spelsystemet lämplighet som fällt avgörandet (och avgörandet har inte fällts av speldesignern).

I det andra fallet är det väl så att speldesignern tycker om systemet av någon anledning. Kanske är det det enda system han känner till...

/Mikael

Boobis

Warrior
SL kanske hör hemma på forumet (tveksamt =), men man skulle kunna säga att det är ganska meningslöst att tolka skrivet språk rent logiskt. =) Spåk (tal och skrift) bjuder ju till tolkningar som det logiska språket enkelt och elegant undviker ...

Att kommunicera med en matematiker eller logiker som envisas med att uttrycka sig logiskt korrekt är en (imho) ganska långsam process =)

-J

Vindhand

Myrmidon
Mycket sant

De flesta använder ju endast ett D&D-liknande system...

Blir jag rik skall jag göra ett BRP-liknande datorrollspel... bara för att :gremsmile:

Vindhand

Myrmidon
(OT) Spel

Japp... Ett enda hugg som jag inte lyckas avvärja/undvika och som träffar bra...

Det är inte utan anledning som jag föredrar Bushido Blade framför Tecken 3. :gremsmile:

Organ

Out of time, out of mind
OT så in i helvete

>John was all present and Jim was all there,
>and Georgie was up for promotion
>Not that the army gave a bugger who they were,
>when confronting some heathen commotion...

Så Bobby gillar tolvskillingsoperan...? Ganska ovanligt bland forumbesökarna antar jag.

/Anders (som själv föredrar Berlininspelningen från 1930, den där Lotte Lenya låter som en av askungens möss på julafton) :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Re: OT så in i helvete

Så Bobby gillar tolvskillingsoperan...? Ganska ovanligt bland forumbesökarna antar jag.
Inte så ovanligt. Jag gillar den också. Min favoriter är dock Burroghs läsning av 'What keeps mankind alive' och Nina Simones version av 'Pirate Jenny'. Fast det är klart, 'Surabaya Johnny' med Thåström är också en höjdare.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

"(som själv föredrar Berlininspelningen från 1930, den där Lotte Lenya låter som en av askungens möss på julafton)"

Jo, men där har jag liksom ingen koll alls på vad som sägs och sjungs, då jag inte kan någon tyska alls utöver "leidungswasser" och "oberstürmbahnführer".

Troberg

Sinister eater

Jo, men där har jag liksom ingen koll alls på vad som sägs och sjungs, då jag inte kan någon tyska alls utöver "leidungswasser" och "oberstürmbahnführer".
Då får jag väl allmänbilda dig lite. Fjäril heter olika lätta, graciösa ord på olika språk: fjäril, butterfly, papillion, blommeful (någon som stavar bättre danska än jag som kan korrigera?) och så vidare. Tyskan är också graciös och vacker, så där heter det SCHMÄTTERLING ! Exakt vad de tyska fjärilarna är bestyckade med vet jag inte, men det är nog grovkalibrigt och har hög eldhastighet, kanske för att de ska försvara sig mot smurfar, som på tyska heter Schlümfe. Nu tror jag att du vet allt man behöver för att klara sig i Tyskland, förutom "Ich möchte ein Bier, bitte.".

Glomer

Veteran
Troberg!!!

Du Troberg, jag kom på att Troberg i min blivande, fantasy baserade bok, var en jägare som hjälpte huvudpersonerna...

Men eftersom jag inte har skrivit färdigt boken kan jag redigera om lite i handligen... Troberg kan ju komma tillbaka när de har dödat draken och döda dem!!!

Och ta drakens skatt!!!

...Bra va?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

"blommeful (någon som stavar bättre danska än jag som kan korrigera?)"

Sommerfugl tror jag det heter. Tack för lektionen!

Organ

Out of time, out of mind

>Fast det är klart, 'Surabaya Johnny' med Thåström är också en höjdare.

Nej, den är inte så dum. Jocke gör en ganska bra "kanonsång" också. Har du förresten hört Pugh Rogefelts "Surabaya"?

/Anders