Nekromanti D&D

Sunnie

Veteran
....med tanke på att jag är lite trög i skallen så har jag inte riktigt fattat vad det är som skiljer Dungeons & Dragons och Drakar och Demoner. Att det finns lvlar i D&D har jag förstått, men, vilka fler skillnader finns?

/Sunnie- Master of Elric >=D

"Don't underestimate the power of the rubber"

Sunnie

Veteran
*ett ljus tänds långsamt i huvudet*
Aha... men, jag tycker det verkar som at det är ganska många som jämnför dessa två spel.

/Sunnie- Master of Maps

"Don't underestimate the power of the rubber"

SKIN69

Warrior
Jämförelsegrund

Det är väl för att det är världens största respektiva sveriges största rollspel...

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking

fjälluggla

Veteran
Re: Jämförelsegrund

Dessutom är Dungeons & Dragons världens _första_ rollspel, och skapade på gott och ont en mängd konventioner för vad rollspel är och hur det skall se ut (långt fler än de många D&D-hatarna vill erkänna). Alltså är det ganska vanligt att rollspel jämförs med D&D.

hoho

König

Hero
Dungeons & Dragons är roligare!

Enligt mig i alla fall :)

"When the DM laughs it is already to late"

König

Hero
Re: En sak till

Första utgåvan av Drakar&Demoner (lilla häftet) var i stort en direkt men ned kortad översättning av Dungeons & Dragons.

"When the DM laughs it is already to late"

Sereg_UBBT

Swashbuckler

<I>"Första utgåvan av Drakar&Demoner (lilla häftet) var i stort en direkt men ned kortad översättning av Dungeons & Dragons."</I>

Nu snackar du goja. Första utgåvan av DoD var en översättning av Chaosiums <B>Basic Roleplaying</B>, och har ingenting med Dungeons & Dragons att göra.

Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Nummer 9 ute nu!

Rickard

Urverk speldesign
"<EM>Det de främst har gemensamt är en vag likhet i namnen.</EM>"
Och att de använder samma tärning, fast där tar nog de stora likheterna slut.

/[color:green]Han</font color=green> som inte spelat D&D men skulle vilja testa det (m. kunnig SL)

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Nej...

<BLOCKQUOTE><I>"1980 gav Chaosium ut en tunn regelbox vid namn Worlds of Wonder. I den ingick ett häfte betitlat Basic Roleplaying, som i själva verket var en enkel, grundläggande version av spelsystemet i Runequest. Detta häfte och fantasysupplementet i boxen, Fantasy World, översattets 1982 till svenska och gavs ut med ett äventyr under namnet Drakar och Demoner."</I></BLOCKQUOTE>-ifrån Sinkadus nr.36

Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> <- Ny design!

Vindhand

Myrmidon
Re: Och en till

...men D&D är vada-genom-fiender-varianten och DoD är litet mer jordnära, och har mycket bättre regler i grunden (IMHO).

Nightowl

Champion
Re: Nej...

"I den ingick ett häfte betitlat Basic
Roleplaying, som i själva verket var en enkel, grundläggande version av spelsystemet i Runequest."
När man köpte RQ på den tiden fick man med Basic Roleplaying, som fungerade som (en mycket bra) introduktion till rollspel.

Worlds of Wonder innehöll tre spelvärldar - Magic World, Super World och Future World, med separata specialregler, och en dimensionsportal som gjorde det möjligt för karaktärer att hoppa mellan kampanjerna. Super World blev senare ett eget rollspel i superhjältegenren, sorgligt underskatta IMHO.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Nerosuferoth

Swordsman

Jag tror inte att det är som de blandas ihop, snarare så väljer översättaren en svensk motsvarighet för att publiken ska "förstå". 911 blir 112, Dungeons & Dragons blir Drakar och Demoner...

Ashley Riot

And this is also part of the game, I suppose, Sydney?