Nekromanti [D&D4] En titt på warlorden ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,966
Location
Stockholm
WotC har lagt upp en liten förhandstitt på en av klasserna till D&D4 – warlord.

Den påminner en del om marshal från Miniatures Handbook och har en del förmågor som påminner om maneuvers från Book of Nine Swords.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Namnreflektion:

Jag hajade till först över den obönhörligt österländska klangen i två av manövrarnas namn. Men sedan försökte jag koppla på hjärnan. Djurnamn för stridsmanövrar är ju universellt. Svinfylking och sköldpadda är så västerländska de kan bli. Här finns i själva verket en möjlighet att återerövra djurnamnen till den generiska eller mer västerländska fantasyns fålla.

För oss animeallergiker alltså. :gremsmile:
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Mycket intressant, ser ut som en kul klass. Det har ju varit massa snack om just Warlord:en på andra forum. Inte så konstigt då den ses som en "ny core-klass".
Jag gillar tanken de har i 4th edition, om att partyt ska kunna göra mer för varandra i strider, och Warlorden verkar ju sikta mycket på detta.

/lasergreger, som lyssnar på D&D PodCast Ep21 medan han skriver.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
Vicken jävla massa MECK det verkar bli med nya D&D. Just som man trodde att de skulle streamlinea och förenkla. Väldigt mkt "analogt dataspel" också. Känns ganska onödigt.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Hur menar du MECK? Syftar du på att man får mer alternativ i strider?

Om man läser rapporter från D&D XP så är det nästan uteslutande så att folk tyckte reglerna var enkla, lättbegripliga och mycket roligare. (Nu pratar vi i strid och skill-usage då det var detta som testades).

/lasergreger, som inte ser detta som meck eller någonting negativt.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,511
Location
Köping
Om man läser rapporter från D&D XP så är det nästan uteslutande så att folk tyckte reglerna var enkla, lättbegripliga och mycket roligare. (Nu pratar vi i strid och skill-usage då det var detta som testades).
Det beror väl till stor del på att alla "powers" som används i strid nu ryms på en liten ruta på karaktärsbladet. (Summon Monster N i nuvarande tappning och liknande krafter som kräver att man slår upp i t.ex. MM finns förmodligen inte längre.)

Meget trevligt, IMHO, men jag kan förstå att många kopplar sådana "specialförmågor" till MMO:s. (Jag ser inte det som något dåligt...)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Tycker du? Personligen tycker jag allt tyder på betydligt mindre meck än i 3.x.

/Anders
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Personligen tycker jag allt tyder på betydligt mindre meck än i 3.x.
Jag tvivlar på att Necross spelar D&D alls, mtp tonen, och D&D har rätt mycket meck rent generellt sett enligt mig. Förhoppningsvis så tar D&D4 och ändrar på det, men jag är rätt skeptisk. Jag har låg meck-tröskel, och True20 är ungefär så mycket som jag står ut med.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Necross är gammal lirare från D20-forumet här på WRNU, och definitivt inget D20-bashar-troll. Till skillnad från vissa andra, hrm, hrm.
 
Top