Nekromanti [D&D4] Fler spelvärldar till D&D! ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
The Gamer Dome rapporterar från ett seminarium med Bill Slaviscek och Scott Rouse från Wizards of the Coast på GAMA Trade Show.

Det jag finner mest intressant är detta:

The Gamer Dome said:
Forgotten Realms 4e is three books, period, done, end of line: Forgotten Realms Campaign Guide, Player’s Guide to FR, and DM’s Guide to FR. All settings will be done like that, one per year, until they run out of settings. They mentioned Greyhawk, Ravenloft, Dark Sun, and Spelljammer as settings on their list! Eberron, of course, is the ‘09 setting release (same three books), but it will also get DDI updates starting in June.
Dark Sun! Spelljammer!

Kunde de inte ha klämt in Planescape när de ändå var igång?

Hellzon

Långsamma Vargen
En gräns på tre böcker* låter jefligt stabilt. Nu kommer ju till och med jag min snåle fan att bli frestad att köpa Greyhawk och Spelljammer när jag vet att det bara handlar om en tusenlapp var och är klart sen.

*) Vi ska väl inte tro att de inte släpper en bunte äventyr och DDI-artiklar utöver det, iofs.

Pom

Swashbuckler
YES!

Här har man under hela 3E försmäktat med halvgjorda hemkok och outtalade inte-så-mycket-rymdstrid-va-pakter. Äntligen är den interstellära trafiken återställd.

Men jag undrar jag, hoppas det inte blir vagt olika parallella system nu när det är tal om astrala skepp också. Rymdskepp som rymdskepp.

Hunk

Hero
Hade jag varit Forgotten Realms- eller Eberronspelare hade jag nog varit sur för att det inte kommer fler detaljerade världssupplement. Nu är jag som tur är inte det och kan därför glädjas att det finns en viss chans att det kommer lite prylar till Greyhawk. Risken är dock att fjantvärldar som Ravenloft, Dark Sun och Spelljammer får högre prio :gremmad:.

Storuggla

Champion
De nämner inte Al Quadim! Skandal! Jag ska aldrig mer läsa deras produkter och hädanefter baktala dem i varierande offentliga forum! :gremmad:

Storuggla, överreaktioner är the stuff of trolls

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Dåligt!

Faktiskt, jag tycker det där verkar vara en dålig strategi. För mig alltså. Kanske den är ekonomiskt bra på alla sätt och vis, men jag vill hellre se WotC fokusera på ett par världar.

Jaja, förhoppningsvis innebär 3-boksformatet och releaseschemat att man inte gör samma misstag som TSR: begraver kunderna i böcker som tävlar med varandra om samma dollars.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Just ja

Deras prio verkar vara keff också.

Först ska de ju göra Planescape! Sen Eberrron. Sen Mystara. Sen Dark Sun. Sen Ravenloft. Sen SpellJammer. Sen Al-Quadim. Sist Forgotten Realms.

:gremlaugh:

/M

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Just ja

Ja! Förutom att Mystara (det är Dragonlance-världen, va?) gärna får hamna på samma skräptipp som FR, då. :gremgrin:

Fast, hmm, borde de inte slänga ihop lite nya världar också? Om de ändå ska tappa allt fokus, alltså. Nostalgi är fint och bra, men mest i lagom doser.

/Dimfrost

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Angående Planescape

Planescape matchar inte riktigt deras nya kosmologi, så det skulle nog krävas en hel del revision. Alternativt kanske de smyger in det bakvägen när de släpper vad som nu blir den nya motsvarigheten till Manual of the Planes.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Angående Planescape

En ny världshoppar-värld borde kunna vara motiverad då, kanske. Nu har jag inte läst särskilt mycket om den nya kosmologin, men visst fanns det något slags astralplan som kunde vara helt fullt av äventyrsmöjligheter? I och för sig, det kanske mer bara är ämne för en eller flera kampanjböcker.

/Dimfrost

Pom

Swashbuckler
Re: Just ja

Förutom att Mystara (det är Dragonlance-världen, va?) gärna får hamna på samma skräptipp som FR, då.
Njet. Mystara är den värld som följde med D&D Basic-Immortal och då kallades Known World. Senare kom den att kallas Mystara.
Men det är samma slags lapptäcke av delvis historiskt inspirerade riken som FR och Greyhawk.

Dragonlancevärlden heter Krynn.

Flurtis

Hero
Kanon!!

Nu kan man införskaffa massa olika coola världar istället för bara en jäkla massa sourcebooks till en och samma. Jag ger det hela tummen upp!!

//Flurtis, som visserligen tycker det är lite tråkigt att hans kompletta Dark Sun samling kommer att bli out of date :gremfrown:

thark

Hero
Re: Jepp. Och kartorna är bara så nostalgi

Vill man bli definitivt tänd på Known World är det bara att leta upp sitt Dragon Magazine-arkiv och läsa artikelserien Voyages of the Princess Ark. Jag blir alltid rejält sugen innan jag lyckas ta minna sinnen till fånga och inse att det faktiskt bara är en ganska ordinär lapptäckesvärld. :)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Löjligt coola

Trots att jag aldrig spelat i, eller ens läst om världen, så älskar jag kartorna. Hexagoner var före min tid, men jag älskar dem ändå. Fina färger också.

Edit: känner du till någon sida med motsvarande kartor till Forgotten Realms?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hehe

Jag menade att jag tycker att de borde göra schemat enligt mitt tycke. Och då ska FR ligga sist! :gremgrin:

/M

Eksem

Champion
Jag undrar, hur mycket spelvärldsinformation behöver man egentligen? Och vad saknar du till Greyhawk?

Jag har nästan inget Greyhawk-material, jag har den gamla rödbeiga lådan med riddare på omslaget, och 32-sidors Gazetteeren. Det ger en faktiskt ganska hyfsad överblick över spelvärlden, men väldigt lite som faktiskt går att omsätta i spel.

Det är något med det urklassiska upplägget som lockar mig, och min nästa kampanj kommer definitivt gå i Greyhawk. Däremot skulle jag behöva lite fler äventyrskrokar än de riktigt stora dragen. Vart kan man hitta sådana? Alltså djupdykningar i Greyhawk?

Öh, ostrukturerat inlägg, men nu har jag skrivit det, så nu postar jag.