Nekromanti [D&D4] Fler spelvärldar till D&D! ...

Feliath

Swashbuckler
Greyhawk [OT]

Jag tror att jag redan nämnt grå böckerna, Player's Guide to Greyhawk och Greyhawk: the Adventure Begins, för dig en eller två gånger, men om jag tjatar tillräckligt kanske det funkar :gremgrin:

De rular, förstår du. De har ett mer... tja, nymodigt I guess, upplägg och innehåller en massa historia och så. Och äventyrskrokar, tyckte jag i alla fall fast det var länge sedan jag letade efter sådant i de böckerna nu. Det finns i vart fall ingen dedikerad avdelning för det, men staden Greyhawk beskrivs perverst ingående, hus för hus nästan, i Adventure Begins, och där finns det en bängelmängd hooks, vill jag minnas. Och om du vill ha ett verkligt urklassiskt upplägg är du ju mer eller mindre tvungen att börja där, så det passar väl bra :gremsmile:

Jag är enormt jävla rålobotomiförtjust i Greyhawk, fast jag skulle nog ha svårt att överföra känslan jag vill ha till faktiskt spel.

/Feliath — det är extremt krångligt att förklara den här känslan

Eksem

Champion
Re: Greyhawk [OT]

Jag tror att jag egentligen hade tänkt att mitt inlägg skulle vara mer generellt om vad man vill ha ut av en spelvärld, än specifikt Greyhawk och tillhörande produkter, men nu blev det som det blev. Jag skall inte tjata mer om mina tillkortakommanden.

Men det är ett helsike att få tag i gamla böcker också :gremfrown:

Hunk

Hero
Eftersom jag knappt har spellett Greyhawk, men däremot har spelat i den världen under olika perioder och inte heller äger särskilt många äldre Greyhawkprylar (enbart 2nd print av boxen + Greyhawk Adventures och The Adventure Begins), har jag svårt att svara på vad jag saknar. Om man ser till 3E, till vilken egentligen bara en vettig Greyhawkbok släpptes, LG Gazetteer, tycker jag att det var otillräckligt för att få en mer detaljerad bild av kampanjvärlden. Det jag skulle vilja se är supplement lika gazetteers till Known World, eller City State-installationerna från Judges Guild (Wilderlands of High Fantasy etc). Givetvis måste de också ha hexkartor!

Hunk

Hero
Jag har aldrig ägt ett Dark Sun-supplement eller spelat i den världen, så jag har nog svårt att uttala mig. Har några av världsböckerna hexagonkartor är det möjligt att jag kan tänkas omvärdera mitt påstående :gremsmile:.

Blasphemy

Swashbuckler
Risken är dock att fjantvärldar som Ravenloft...
Vaddå fjantvärldar!
Det är ju ylande vargar. Fullmåne. Glupska vampyrer. Zombier. Spindelväv och massa med annat jox!
Det är inte fjantigt det är... det är... alldeles alldeles underbart!

cogitare

Swashbuckler
Woho!!! Nu kan jag börja spelleda D&D igen när/om Dark Sun återvänder.

Det har ifos funnits ett ambitiöst web-project (www.athas.org tror jag) men det är ju inte samma sak som att kunna köpa böckerna :gremsmile:

C.

cogitare

Swashbuckler
Dark Sun är ju the shit gällande världar till D&D IMHO! Jag har det mesta som gavs ut till gamla ADD (undantaget några äventyr typ men de var oftast ganska kassa) och den världen rockade grymt mycket hårdare än FR, Dragonlance, Greyhawk och Ravenloft tillsammans :gremsmile:

C.

Dimfrost

Special Circumstances
Vad är det som hindrar dig från att spela i den världen nu då? Så mycket i reglerna är ju inte världsspecifikt.

/Dimfrost

Arfert

Facit
Re: Jepp. Och kartorna är bara så nostalgi

Glad att jag har kvar alla mina gamla Gazetters i bokhyllan!!!

cogitare

Swashbuckler
Inget egentligen annat än ren lathet. Det är enklare att få det mesta serverat i form av värden på monster, SLP osv. än att behöva ta allt material och köra det genom en 3.XX eller 4E konvertering på något sätt.

Jag är mer lat nu för tiden när jag köper ett spel och vill att saker och ting skall fungera "out of the box" utan att jag behöver rodda alltför mycket i det.

C.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag har mest fått intrycket att de flesta monster etc redan borde finnas till D&D3.5, det var så jag tänkte. Och klasser går ju att ta från de som finns, etc.

/Dimfrost

cogitare

Swashbuckler
Visst kan man använda mycket existernade material. Men det kräver sin arbetsinsats för att få till något bra.

Kolla som sagt på den här länken för det jobb som några lagt ned för att porta Athas in i D&D 3.XX systemet.

C.

Necross

Swashbuckler
Men du uttalade ju dig alltså ändå?

Och vadå hexagonkartor? Skulle det vara bra eller? Jag förstår inte vad du menar.

Hunk

Hero
OK, en liten ordlista :gremsmile:

Fjantvärld=kampanjvärld som jag själv inte är intresserad av att införskaffa

Kampanjvärld med icke hexagonförsedda kartor=en kampanjvärld som oftast är ointressant (d.v.s. i valet mellan två i övrigt identiska kampanjvärldar skulle jag definitivt välja den som har hexagonkartor)

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag älskar också hexagonkartor! Jag trodde jag var ensam om det! :gremooo:
Jag hade faktiskt glömt bort hur mkt jag gillade hexagonkartor tills jag läste den här tråden. Jag har inte ens använt sånt i rollspel, bara sett kartan i D&D Expert.

Riktigt mystiskt att man kan gilla nånting så omotiverat. :gremconfused:

Nightowl

Champion
Re: Jepp. Och kartorna är bara så nostalgi

Bah! Det är en extraordinär lapptäcksvärld! De enskilda länderna är nämligen koolare än något som skrivits till FR eller Greyhawk, och just därför att de gett varje skapare ett hörn av världen, sagt "Det här är Hattlandet, dom har hattar där. Annars får du hitta på vad du vill!". Punkt.

Det hade utmärkta exempel på hur man gör fruktansvärt olika saker till D&D. Vid något tillfälle skrev t.ex. någon och klagade till Dragon. Serni, i D&D Companion fanns regler för hur man kunde bli riddare... och det fanns fan inga länder där man kunde vara en traditionell riddare... utom den första modulen, och där hade designern skitit blankt i reglerna i Companion och målat upp en vagt realistisk medeltida fantasyvärld istället (där man blir riddare för att ens farsa var riddare eller att man gjort något extraordinärt). :gremlaugh: Den som svarade i brevspalten gav sedan en liten lektion hur man kunde använda rglerna för riddare i Companion i andra miljöer...

Dessutom löpte de linan ut och körde på hur en värld skulle se ut där D&D-reglerna fungerade... åratal före Eberron.

Erik