rjonas said:
Jag hoppas för all del att det blir en 5E som bygger på det bästa av 3&4. Det vore trist om de får ett totalt retroryck och slutar utveckla spelet framåt. Jag hoppas också, sannolikt hopplöst, att Wizards återtar ledarskapet de vann i och med OGL. Det mesta i 4E är faktiskt bra men några grejor förstörde för mycket:
I mitt tycke
* Encountersystemet (rollspel ska inte ha stages)
* Powers-systemet (powers begränsar vad man faktiskt kan göra)
* Skill Challenge-fiaskot (reducerade rollspel till en formaliserad serie tärningsslag)
Tre bra grejor:
* Monsterstatblocken (smidigt och lättmoddat)
* Saves och defenses (bra att slå varje runda för att avsluta conditions)
* Spellistan och tiers (bra att veta på vilken kraftnivå man hittar vilka superförmågor)
Monsterstatsen får guld, rätt av.
Saves o defenses får silver (visst är det en bra grundprincip, men sedan hopar de miljarder små statuseffekter på varandra för att inte tala om idiotregeln att samma effekt från samma monster inte stackar. Så rensning i leden för guld)
Att 4E rensat ut storyförstörande spells (eller åtminstonde skickat upp dem långt upp i levlarna) är en ofta underskattad fördel över 3E; kanske var det du menade? Idén med ritualer är god (genomförandet en besvikelse eftersom de varit så jävla rädda för att ge ritualerna reell kraft, dvs i praktiken skiter man i dem).
Skill challenges var ett rejält cp-fiasko, ja. Fail på hur många nivåer som helst.
Powersarna är jag inte väldans upprörd över. Visst är det "tryck en knapp och gör en move" tänket. Men det går inte att komma runt att det faktiskt är KUL att spela en sådan martial snubbe. (Spellcasters not so much)
Att räkna durations i "until save" ELLER encounters ELLER daily rest är ett briljant mästerverk. Som det underlättar! Aldrig mer "7 rundor" eller "1 timme". Det enda som är ju intressant är ju "ett kort slag" eller "4 encounters" typ.
Det relaterade konceptet med healing surges, däremot, det suger hästkuk. Och då menar jag först och främst den otroligt trubbiga regeln för vad som händer när dina surges tar slut. För att alls närma mig vad jag menar, fråga dig själv "vad hade hänt om du fick tillbaka dina surges efter varje encounter?" Nä, just det. Men även surgearna själva är problematiska - de innebär ju att varje avståndssnubbe inte bidrar fullt ut till striden eftersom att "ta stryk" (vara med och betala gruppens surges) är ju en väldigt viktig resurs att hantera. Spelets fokus på närstrid eller max några få rutors avstånd är så starkt det blir serieteckning av det - me no like.
I praktiken är det dock något helt annat som jag tycker är sämst med 4E: äventyren. Så fattiga och oinspirerade pärlband av strider trodde jag inte det var möjligt att producera. Skåda Paizo för "how it's done!".