Botulf
Hero
- Joined
- 25 Dec 2008
- Messages
- 1,265
Skulle behöva ställa lite regelfrågor om Heroes of the Fallen Lands och Heroes of the Forgotten Kingdoms. Jag har ännu inte tillgång till Rules Compedium eller DM´s Kit så jag kanske inte har fulla bilden eller förklaringar på vissa saker. Men två saker som jag inte kunnat reda ut:
1: Warlock:Hexblade Fey/Infernal Pact Reward(Level 1).
Man får en skadebonus(Dex eller Con) på Warlock Attack Powers och Warlock Paragon Attack Powers. Är denna bonus något man lägger till attackens normala bonus eller ersätter den den vanliga bonusen? Exempelvis i kombination med en Level 1:Eldritch Bolt: Hit:1d10 + Charisma modifier Force Damage. Lägger man till Dex/Con bonusen eller ersätter den Cha bonusen?
Anledning att jag frågar är att jag någonstans läste att bonusar av samma typ läggs inte ihop så blev lite osäker på vad som menas eftersom det rör en stat+stat situation.
Fråga 2: Varför blir man inte bättre, och sedan sämre, i sina skills när man går upp i level? Alltså vad jag menar är när man utgår från vilken DC man har när man gör en generell skillcheck som inte omfattas av någon kodifierad situation i skillreglerna. SL beslutar om svårighet är Enkel, Medel eller Svår, ok check. Sedan avläser man tabellen efter vilka värden som gäller på de tre nivåerna efter sin Level på 1-30(sid 279 HofL), och lägger till sina moddar till slaget. Till en början i tabellen verkar det som att gå upp i level inte alls gör någon skillnad i och med att DC ökar med ens level. Vilket jag först finner knas. För att sedan någonstans på vägen skjuta över i att ens chans att lyckas börjar försämras.
Exempel: Medelsvår DC för Level 1 är 12. Vi utgår från att karaktären inte har någon bonus för grundegenskap, eftersom denne är på level 1 får den ingen halverad levelbounus(avrundas neråt) och färdigheten är inte tränad.
En Level 30 karaktär som också inte har någon bonus för relevant grundegenskap, inte är tränad i aktuell skill men har sin levelbonus på +15, får DC:32 på samma svårighetsgrad. Denne måste minst slå 17 för att lyckas med en handling på samma svårighetsgrad.
Om båda dessa karaktärer skulle stå inför samma situation och handling skulle LvL:1 karaktären lyckas på 12, och den på LvL 30 skulle behöva 17 för att lyckas. Varför? Vad har jag missat?
Ska man behandla dem båda efter helt olika värdeskala fast det är samma situation och sänka Level 30 karaktärens DC till Enkel istället där den borde vara Medel/Svår för en karaktär med sämre Level?
Kan vara att jag är trött, missuppfattat något väsentligt eller inte kunnat läsa dom fulla reglerna. Och jag har nästan noll erfarenhet av D&D4. Men jag finner det här rätt underligt.
Varför existerar ens Levelnivåerna för de tre svårighetsgraderna i så fall? Borde det inte vara enklare att i så fall bara ha ett fast värde för de tre svårighetsgraderna som bara modiferas om en färdighet är tränad + mod för grundegenskap? Varför ska man hålla på att lägga till halv level när man ändå inte blir bättre, och i längden sämre i somliga situationer?
Fråga 2.1: Relaterad fråga. När man slår för Aid Another slår man mot DC 10 och lägger till halva sin Level till DC´n. När man slå lägger man till skillbonus=stat bonus, Trained+halverad Level. Varför är det ens nödvändigt att DCn ökar med halverad level som ändå nollställs av att man automatiskt lägger till halva sin level till slaget? Varför inte bara DC 10 och modda salget med stat och om en skill är tränad?
1: Warlock:Hexblade Fey/Infernal Pact Reward(Level 1).
Man får en skadebonus(Dex eller Con) på Warlock Attack Powers och Warlock Paragon Attack Powers. Är denna bonus något man lägger till attackens normala bonus eller ersätter den den vanliga bonusen? Exempelvis i kombination med en Level 1:Eldritch Bolt: Hit:1d10 + Charisma modifier Force Damage. Lägger man till Dex/Con bonusen eller ersätter den Cha bonusen?
Anledning att jag frågar är att jag någonstans läste att bonusar av samma typ läggs inte ihop så blev lite osäker på vad som menas eftersom det rör en stat+stat situation.
Fråga 2: Varför blir man inte bättre, och sedan sämre, i sina skills när man går upp i level? Alltså vad jag menar är när man utgår från vilken DC man har när man gör en generell skillcheck som inte omfattas av någon kodifierad situation i skillreglerna. SL beslutar om svårighet är Enkel, Medel eller Svår, ok check. Sedan avläser man tabellen efter vilka värden som gäller på de tre nivåerna efter sin Level på 1-30(sid 279 HofL), och lägger till sina moddar till slaget. Till en början i tabellen verkar det som att gå upp i level inte alls gör någon skillnad i och med att DC ökar med ens level. Vilket jag först finner knas. För att sedan någonstans på vägen skjuta över i att ens chans att lyckas börjar försämras.
Exempel: Medelsvår DC för Level 1 är 12. Vi utgår från att karaktären inte har någon bonus för grundegenskap, eftersom denne är på level 1 får den ingen halverad levelbounus(avrundas neråt) och färdigheten är inte tränad.
En Level 30 karaktär som också inte har någon bonus för relevant grundegenskap, inte är tränad i aktuell skill men har sin levelbonus på +15, får DC:32 på samma svårighetsgrad. Denne måste minst slå 17 för att lyckas med en handling på samma svårighetsgrad.
Om båda dessa karaktärer skulle stå inför samma situation och handling skulle LvL:1 karaktären lyckas på 12, och den på LvL 30 skulle behöva 17 för att lyckas. Varför? Vad har jag missat?
Ska man behandla dem båda efter helt olika värdeskala fast det är samma situation och sänka Level 30 karaktärens DC till Enkel istället där den borde vara Medel/Svår för en karaktär med sämre Level?
Kan vara att jag är trött, missuppfattat något väsentligt eller inte kunnat läsa dom fulla reglerna. Och jag har nästan noll erfarenhet av D&D4. Men jag finner det här rätt underligt.
Varför existerar ens Levelnivåerna för de tre svårighetsgraderna i så fall? Borde det inte vara enklare att i så fall bara ha ett fast värde för de tre svårighetsgraderna som bara modiferas om en färdighet är tränad + mod för grundegenskap? Varför ska man hålla på att lägga till halv level när man ändå inte blir bättre, och i längden sämre i somliga situationer?
Fråga 2.1: Relaterad fråga. När man slår för Aid Another slår man mot DC 10 och lägger till halva sin Level till DC´n. När man slå lägger man till skillbonus=stat bonus, Trained+halverad Level. Varför är det ens nödvändigt att DCn ökar med halverad level som ändå nollställs av att man automatiskt lägger till halva sin level till slaget? Varför inte bara DC 10 och modda salget med stat och om en skill är tränad?