Angående "playing cards": brukar proficiencies (om det finns i tidigare D&D) ha någon regelmekanisk effekt? Och angående abilities: WIzards måste vara rätt kassa på rollspel om de gör en fighter med minus i Dex. Skulle inte fixa inträdesprovet till Hobocon 4 direkt.chrull;n28842 said:(högerklicka och välj visa i ny flik eller något liknande så får ni se den lite större)
Några insikter/kommentarer:
Att skriva modifikationen i det stora fältet och värdet i det lilla är såklart briljant.
"playing cards".
Mängden regler verkar vara på en ganska bra nivå för ett starter set.
Det är fortfarande för mycket skills, för mycket bonusar, för mycket abilities.
Starter set Fightern (den enda?) kommer med -1 i Dex och +2 i Cha.
Rymdhamster said:Har man tung rustning och stort vapen är dex poänglöst.
chrull said:proficiencies har funkat lite olika i olika versioner tror jag. Men om jag minns rätt så började de som något positivt (du får +1 med det här vapnet) men blev sedan mer anti-negativt (du har -4 om du inte är proficient!)
Rymdhamster said:Om det är som i speltestet så innebä profficensy med ett vapen att du får lägga till din profficencybonus (ökar med level). Om du inte är profficient med ett vapen får du risadvantage om eu använder det.
chrull said:Jag svarade på Kloptoks fråga alltså
Jag gissar att det i D&D5SS funkar som i speltestet med tanke på den stora rutan för "Proficiency Bonus" som finns högt upp på formuläret.
anth said:Jo, men en av nyheterna i DnD5 är att den inte ökar så mycket.Rymdhamster said:profficencybonus (ökar med level)
Fightern börjar med +2, men inte förrän level 5 får den +3.
kloptok said:Kanske det, men det är principen som räknas Hamstern, principen!Har man tung rustning och stort vapen är dex poänglöst.
Och ang. proficiencies, då är frågan vad sjutton "playing cards" ger dig bonus på för något. Känns ju rätt ovärt att vara bra på att spela kort.
chrull said:Det kan vara ett skämt/enbart för flavor. "Fightern är en nobel, så den får en proficiency i kortspel!"
chrull said:Jag tror inte de vågar. Det är ett för stort steg för många.
Dimfrost said:Det ger högre upplösning för optning också. Det är intressant att tänka på. Jag har några tankar kring ett system med decimalvärden på egenskaper där endast heltalet används i spel, decimalerna anger enbart hur nära man är att gå upp ett steg. För spelighet, förstås.
Tomatalven said:Det är ju fantastiskt! Nu blev jag sugen på att skriva spel.
För att slipa hantera decimaler, kanske.Tomatalven;n28881 said:Alltså varför har de kvar ability score? Varför inte bara modifier?
tool proficenies är i princip skills också. Thieves tools, disguise kit, poisoners kit och gambling kit är sånt som är kopplat till proffisar och i viss utsträckning ersätter en del färdigheter.anth;n28923 said:Någon som tittat igenom skill-listan och jämfört med DnD4? Jag gjorde en snabbkoll, de är ungefär lika många men väldigt många har bytts ut.
kloptok;n28867 said:Och ang. proficiencies, då är frågan vad sjutton "playing cards" ger dig bonus på för något. Känns ju rätt ovärt att vara bra på att spela kort.
Det är nog inte ett skämt alls. Förutom Weapon och Armor profficiency så fins det även language och tools proficiencies, varav den senare inkluderar exempelvis gamblin kit, eller musical instrument. Fighterns proficiency i playing cards är bara en tool proficiency som man får från bakgrunden "noble" och används när du spelar kort.kloptok;n28867 said:Det kan vara ett skämt/enbart för flavor. "Fightern är en nobel, så den får en proficiency i kortspel!"
Bolongo said:Nej, det är bara WotC som gör det de alltid gör: försöker bygga hype genom att släppa små förhandstittar.
Tomatalven said:Jahaa ja såklart de gör. Tagga 15:e juli!
Tomatalven said:Det ska ju komma gratisregler flr att skapa karaktärer och levla upp till 20, så formulär följer antagligen med där.
Bolongo said:Ja, eftersom Starter Set inte innehåller några regler för karaktärsgenerering vore det ganska ologiskt med formulär för det.
Som Tomatalven säger finns det med all säkerhet i Basic D&D.
ThemVSyou said:Då blir det till att hålla utkik när Basic släpps
Edit: Jag vet att Basic släpps samtidigt som starter set