Nekromanti D&D5 Starter Set Fighter

chrull

Stockholm Kartell
(högerklicka och välj visa i ny flik eller något liknande så får ni se den lite större)

Några insikter/kommentarer:
Att skriva modifikationen i det stora fältet och värdet i det lilla är såklart briljant.
"playing cards".
Mängden regler verkar vara på en ganska bra nivå för ett starter set.
Det är fortfarande för mycket skills, för mycket bonusar, för mycket abilities.
Starter set Fightern (den enda?) kommer med -1 i Dex och +2 i Cha.

kloptok

Pensionerad astrolog
chrull;n28842 said:
(högerklicka och välj visa i ny flik eller något liknande så får ni se den lite större)

Några insikter/kommentarer:
Att skriva modifikationen i det stora fältet och värdet i det lilla är såklart briljant.
"playing cards".
Mängden regler verkar vara på en ganska bra nivå för ett starter set.
Det är fortfarande för mycket skills, för mycket bonusar, för mycket abilities.
Starter set Fightern (den enda?) kommer med -1 i Dex och +2 i Cha.
Angående "playing cards": brukar proficiencies (om det finns i tidigare D&D) ha någon regelmekanisk effekt? Och angående abilities: WIzards måste vara rätt kassa på rollspel om de gör en fighter med minus i Dex. Skulle inte fixa inträdesprovet till Hobocon 4 direkt.
Rymdhamster said:
Har man tung rustning och stort vapen är dex poänglöst.
chrull said:
proficiencies har funkat lite olika i olika versioner tror jag. Men om jag minns rätt så började de som något positivt (du får +1 med det här vapnet) men blev sedan mer anti-negativt (du har -4 om du inte är proficient!)
Rymdhamster said:
Om det är som i speltestet så innebä profficensy med ett vapen att du får lägga till din profficencybonus (ökar med level). Om du inte är profficient med ett vapen får du risadvantage om eu använder det.
chrull said:
Jag svarade på Kloptoks fråga alltså :)
Jag gissar att det i D&D5SS funkar som i speltestet med tanke på den stora rutan för "Proficiency Bonus" som finns högt upp på formuläret.
anth said:
Rymdhamster said:
profficencybonus (ökar med level)
Jo, men en av nyheterna i DnD5 är att den inte ökar så mycket.
Fightern börjar med +2, men inte förrän level 5 får den +3.
kloptok said:
Har man tung rustning och stort vapen är dex poänglöst.
Kanske det, men det är principen som räknas Hamstern, principen! ;)

Och ang. proficiencies, då är frågan vad sjutton "playing cards" ger dig bonus på för något. Känns ju rätt ovärt att vara bra på att spela kort.
chrull said:
Det kan vara ett skämt/enbart för flavor. "Fightern är en nobel, så den får en proficiency i kortspel!"

Eksem

Champion
Ser inte så farligt ut ändå, men samtidigt... inte heller så fresh. Liksom, finns inte det här spelet redan? Nåja, det finns såklart utrymme för en massa eleganta finesser och lösningar som kan motivera det här spelets existens. Det är faktiskt mer än jag vågade hoppas på, och jag har uppgraderat mina förväntningar till "försiktigt positiv".

Tomatalven

Hero
Alltså varför har de kvar ability score? Varför inte bara modifier?
chrull said:
Jag tror inte de vågar. Det är ett för stort steg för många.
Dimfrost said:
Det ger högre upplösning för optning också. Det är intressant att tänka på. Jag har några tankar kring ett system med decimalvärden på egenskaper där endast heltalet används i spel, decimalerna anger enbart hur nära man är att gå upp ett steg. För spelighet, förstås.
Tomatalven said:
Det är ju fantastiskt! Nu blev jag sugen på att skriva spel.

Arfert

Facit
Såg riktigt bra ut, över förväntan. Ett steg försiktigt framåt samtidigt som man backar bakåt, till mer det "riktiga" D&D. De verkar ha lärt sig läxan. Känns positivt, ett spel jag vill testa.

Jag är för övrigt rätt mätt på nyskapande spel. Känns rätt fräscht att man bara försöker få en beprövad modell bli bättre. Nåt att tänka på.
(Svenska kulter blir "indie" så det räcker, men nästa spel jag gör ska fan bli BRP eller nåt annat i den stilen.)

anth

Vetefan
BUU, det finns ingen ruta där man kan rita rollpersonen. :)

Någon som tittat igenom skill-listan och jämfört med DnD4?
Jag gjorde en snabbkoll, de är ungefär lika många men väldigt många har bytts ut.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth;n28923 said:
Någon som tittat igenom skill-listan och jämfört med DnD4? Jag gjorde en snabbkoll, de är ungefär lika många men väldigt många har bytts ut.
tool proficenies är i princip skills också. Thieves tools, disguise kit, poisoners kit och gambling kit är sånt som är kopplat till proffisar och i viss utsträckning ersätter en del färdigheter.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
kloptok;n28867 said:
Och ang. proficiencies, då är frågan vad sjutton "playing cards" ger dig bonus på för något. Känns ju rätt ovärt att vara bra på att spela kort.
kloptok;n28867 said:
Det kan vara ett skämt/enbart för flavor. "Fightern är en nobel, så den får en proficiency i kortspel!"
Det är nog inte ett skämt alls. Förutom Weapon och Armor profficiency så fins det även language och tools proficiencies, varav den senare inkluderar exempelvis gamblin kit, eller musical instrument. Fighterns proficiency i playing cards är bara en tool proficiency som man får från bakgrunden "noble" och används när du spelar kort.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det såg ju relativt vettigt ut. En klar förbättring från de oöverskådliga Excel-dokument som fungerat som rollformulär till de senaste versionerna.

/tobias

Necross

Swashbuckler
Jag är imponerad över allt stöd för själva karaktärsspelandet som är med här. Gillar det jag ser.

Tomatalven

Hero
Jag fattar inte, har starter settet släppts eller vad? Har Basic D&D 5e också släppts? Var får jag tag på det?
Bolongo said:
Nej, det är bara WotC som gör det de alltid gör: försöker bygga hype genom att släppa små förhandstittar.
Tomatalven said:
Jahaa ja såklart de gör. Tagga 15:e juli!

ThemVSyou

Veteran
Då jag inte brydde mig så värst mycket om 4:e ed starter set så undrar jag nu när jag är nyfiken på 5:an vad får man egentligen med i boxen? jag vet att man får med mini regel boken som täcker det grundläggande ett äventyr ett tärnings set 5 färdiga karaktärer men det jag undrar är får man med ett eller kanske två tomma rollformulär som man kan kopiera för att göra egna karaktärer eller måste man vänta tills dem släpper PHB i augusti
Tomatalven said:
Det ska ju komma gratisregler flr att skapa karaktärer och levla upp till 20, så formulär följer antagligen med där.
Bolongo said:
Ja, eftersom Starter Set inte innehåller några regler för karaktärsgenerering vore det ganska ologiskt med formulär för det.
Som Tomatalven säger finns det med all säkerhet i Basic D&D.
ThemVSyou said:
Då blir det till att hålla utkik när Basic släpps

Edit: Jag vet att Basic släpps samtidigt som starter set

chrull

Stockholm Kartell
De kommer ju finnas tillgängliga på nätet att printa och tanka hem ganska direkt också.