Nekromanti D&D5 Starter Set Fighter

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Lite kommentarer: Hela två rader av Nothic-beskrivningen ägnas åt att förklara något slags monster feat som gör att den... SLÅR TVÅ GÅNGER.
Om man vill så finns det med en fast skada man kan använda istället för att slå tärningar.
En Ogre är "Challenge 2" och har 59 hp. Det låter skitmycket.
Bolongo said:
Jag ser bara att Multiattack tar upp en rad?
chrull said:
plus en tom som behövs för att det är ett separat "feat" alltså.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Två av monsterna är gamla klassiker så det kan vara kul att jämföra med hur de såg ut i DnD3:
Ochre Jelly
Ogre

- Jag uppfattar monsterbeskrivningarna som en sammanslagning av DnD3 och DnD4, samt kanske en liten förenkling.

- Jag tycker bättre om hur DnD3 stattade monster än DnD5. Dessa monster-stats är extremt jobbiga att använda i strid.
Jag vill ha attack/damage/reach högst upp tillsammans med AC, Hp och Speed.

- Jag uppfattar multiattack som Wizards nya sätt att förklara enkla saker - med långa meningar.
Tex behöver de TVÅ rader för att beskriva skadan, så här:

Multiattack. The Nothic makes two attacks with its claws.
Claws. Melee Weapon Attack: +4 to hit, reach 5 ft., one target. Hit: 6 (1d6+3) slashing damage.

själv kommer jag skriva: Att +4; Dmg: claws 1d6+3/1d6+3; Reach: 5' som jag alltid gjort.

Ett annat exempel är Ochre Jellys reaction split som har funnits med i 40 år, men formuleringen i DnD5 påminner om DnD4-formuleringarna.

- Jag noterar också att man kan välja mellan fast skada eller slumpmässig skada, t.ex. gör Ogren antingen 13 i skada eller 2d8+4 i skada.

- När det gäller challenge och hp konstaterar jag att alla tre monsterna har ungefär lika mycket hp och är alla challenge 2. Jag antar att en simpel kobold kommer att ha en challenge på 1/8 eller något sånt.
anth said:
Det är dock ett långt steg tills statblocken blir lika enkla som i OSR-spel som Swords & Wizardry

Ochre Jelly: HD 6; AC 8 [11]; Atk 1 acid-laden strike (3d4); Move 3; Save 11; AL N; CL/XP 6/400; Special: Lightning divides creature.

Ogre: HD 4+1; AC 5 [14]; Atk 1 weapon (1d10+1); Move 9; Save 13; AL C; CL/XP 4/120; Special: None.

:)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Den här tråden verkar ha morfats till en allmän tråd om Starter Set och Basic så...

EN world news 27 jun, del 1:
- DnD Basic, som släpps 03 jul, kommer att släppas på förmiddagen Seatte-tid (som ligger 8 timmar efter Sverige). De vill släppa den under arbetstid för de räknar själva med att servern kan gå ner. :)
- Stats för Hobgoblin; inget överraskande där. Hobgoblin har 11 hp och är challenge 1/2, så min gissning att kobold blir challenge 1/8 är nog inte så tokig.

EN world news 27 jun, del 2:
- Elf Wizard. Det jag reagerar på är att wizarden nu har d6 som hit dice och får använda ett short sword. I tidigare versioner har det alltid sagts att wizards är sämst vid låg level och bäst vid hög level. Eftersom de gjort wizard bättre vid level 1 ska det bli intressant att se hur de nerfat den vid högre levels.
Bolongo said:
Jag skulle gissa att wizards balanseras genom att inte ge dem så sinnessjukt mäktiga spells?

Men det där är förstås svårt eftersom det så lätt uppstår synergieffekter som konstruktörerna kan missa även efter extensiva speltest.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
anth;n31170 said:
- Elf Wizard. Det jag reagerar på är att wizarden nu har d6 som hit dice och får använda ett short sword. I tidigare versioner har det alltid sagts att wizards är sämst vid låg level och bäst vid hög level. Eftersom de gjort wizard bättre vid level 1 ska det bli intressant att se hur de nerfat den vid högre levels.
Förmodligen kommer just kortsvärdet av att rollpersonen är just en alv. I D&D3 hade alver gratis färdighet i svärd och bågar, och jag misstänker att de har något liknande i D&D5.
anth said:
Låter logiskt
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Det här är visserligen från PH men ändå:
anth said:
Den där bilden är ju bättre än omslaget jue
Paal said:
Håller med, den hade blivit ett fantastiskt omslag nästan som den är.
chrull said:
det är "the first thing you see when you open the book".
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Angående OP wizards och clerics: en grej som nerfar casters en del är reglerna för Concentration. Många av de tuffare spellsen, framför allt buffar, har Concentration som varaktighet (plus en övre gräns). Det innebär att de är ömsesidigt exklusiva. Du kan t ex inte samtidigt flyga och vara osynlig, för både fly och invisibility kräver koncentration.
 
Top