Lite kommentarer: Hela två rader av Nothic-beskrivningen ägnas åt att förklara något slags monster feat som gör att den... SLÅR TVÅ GÅNGER.
Om man vill så finns det med en fast skada man kan använda istället för att slå tärningar.
En Ogre är "Challenge 2" och har 59 hp. Det låter skitmycket.
Två av monsterna är gamla klassiker så det kan vara kul att jämföra med hur de såg ut i DnD3: Ochre Jelly Ogre
- Jag uppfattar monsterbeskrivningarna som en sammanslagning av DnD3 och DnD4, samt kanske en liten förenkling.
- Jag tycker bättre om hur DnD3 stattade monster än DnD5. Dessa monster-stats är extremt jobbiga att använda i strid.
Jag vill ha attack/damage/reach högst upp tillsammans med AC, Hp och Speed.
- Jag uppfattar multiattack som Wizards nya sätt att förklara enkla saker - med långa meningar.
Tex behöver de TVÅ rader för att beskriva skadan, så här:
Multiattack. The Nothic makes two attacks with its claws. Claws. Melee Weapon Attack: +4 to hit, reach 5 ft., one target. Hit: 6 (1d6+3) slashing damage.
själv kommer jag skriva: Att +4; Dmg: claws 1d6+3/1d6+3; Reach: 5' som jag alltid gjort.
Ett annat exempel är Ochre Jellys reaction split som har funnits med i 40 år, men formuleringen i DnD5 påminner om DnD4-formuleringarna.
- Jag noterar också att man kan välja mellan fast skada eller slumpmässig skada, t.ex. gör Ogren antingen 13 i skada eller 2d8+4 i skada.
- När det gäller challenge och hp konstaterar jag att alla tre monsterna har ungefär lika mycket hp och är alla challenge 2. Jag antar att en simpel kobold kommer att ha en challenge på 1/8 eller något sånt.
anth said:
Det är dock ett långt steg tills statblocken blir lika enkla som i OSR-spel som Swords & Wizardry
Ochre Jelly: HD 6; AC 8 [11]; Atk 1 acid-laden strike (3d4); Move 3; Save 11; AL N; CL/XP 6/400; Special: Lightning divides creature.
Ogre: HD 4+1; AC 5 [14]; Atk 1 weapon (1d10+1); Move 9; Save 13; AL C; CL/XP 4/120; Special: None.
Den här tråden verkar ha morfats till en allmän tråd om Starter Set och Basic så...
EN world news 27 jun, del 1:
- DnD Basic, som släpps 03 jul, kommer att släppas på förmiddagen Seatte-tid (som ligger 8 timmar efter Sverige). De vill släppa den under arbetstid för de räknar själva med att servern kan gå ner.
- Stats för Hobgoblin; inget överraskande där. Hobgoblin har 11 hp och är challenge 1/2, så min gissning att kobold blir challenge 1/8 är nog inte så tokig.
EN world news 27 jun, del 2:
- Elf Wizard. Det jag reagerar på är att wizarden nu har d6 som hit dice och får använda ett short sword. I tidigare versioner har det alltid sagts att wizards är sämst vid låg level och bäst vid hög level. Eftersom de gjort wizard bättre vid level 1 ska det bli intressant att se hur de nerfat den vid högre levels.
Bolongo said:
Jag skulle gissa att wizards balanseras genom att inte ge dem så sinnessjukt mäktiga spells?
Men det där är förstås svårt eftersom det så lätt uppstår synergieffekter som konstruktörerna kan missa även efter extensiva speltest.
- Elf Wizard. Det jag reagerar på är att wizarden nu har d6 som hit dice och får använda ett short sword. I tidigare versioner har det alltid sagts att wizards är sämst vid låg level och bäst vid hög level. Eftersom de gjort wizard bättre vid level 1 ska det bli intressant att se hur de nerfat den vid högre levels.
Förmodligen kommer just kortsvärdet av att rollpersonen är just en alv. I D&D3 hade alver gratis färdighet i svärd och bågar, och jag misstänker att de har något liknande i D&D5.
Angående OP wizards och clerics: en grej som nerfar casters en del är reglerna för Concentration. Många av de tuffare spellsen, framför allt buffar, har Concentration som varaktighet (plus en övre gräns). Det innebär att de är ömsesidigt exklusiva. Du kan t ex inte samtidigt flyga och vara osynlig, för både fly och invisibility kräver koncentration.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.