Nekromanti [D&D5] Vad saknar ni på rollformulären?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,905
Location
Stockholm
Tjipp!

Jag fnular förstås på ett hembyggt rollformulär till D&D5, då de officiella är … um … inte jättebra.

För att de ska bli så användbara som möjligt tänkte jag ta hjälp av just dig.

Vad vill du se för information på ett D&D5-rollformulär?

Hit me!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Plats för egenskaper på vapen.

Save-proficiency kan vara inlagt i samband med grundegenskaperna, alltså något i den här stilen:
AbilityScoreBonusSave prof.Save bonus
Strength17+3X5
Dexterity8-1O-1
Constitution16+3X+5
Intelligence12+1O+1
Wisdom100O0
Charisma13+1O+1

(Där O:na ska föreställa oikryssade kryssrutor, och X:en är ikryssade).

Eventuellt skills sorterade under grundegenskaper.

Mer plats för proficiencies. Vår alvrogue skulle skriva upp:
  • Light armor
  • Simple weapons
  • Longsword
  • Shortsword
  • Hand crossbow
  • Rapier
  • Longbow
  • Shortbow
  • Thieves' Tools
  • One type of musical instrument
  • Common
  • Elvish
  • +1 språk
Om man inte skriver väldigt litet blir det svårt att få plats med det i den lilla rutan som finns för ändamålet på rollformuläret.

Mer plats för utrustning, och inte ha pengarna inpetandes från vänster som på det officiella formuläret. Utrustning behöver inte nödvändigtvis bo på framsidan.

En lite alternativ grej som jag funderar på om det fungerar: ge hit points en egen långsmal kolumn längs hela rollformuläret. En liten hitpoint-ruta blir ju aldrig bra med tanke på att man får däng, skriver upp skadan, får mer däng, skriver upp mer skada, blir helad, skriver upp mindre skada, o s v. Det är alltid den biten av rollformuläret som dör suddgummidöden.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,905
Location
Stockholm
Jag har tänkt att gruppera Saving Throws och Skills vid respektive Ability.

Det blir kryssrutor för alla vanliga Weapon och Armor Proficiencies (Simple, Martial, Light, Medium, Heavy och Shields), och rader för att skriva till flera. Dessutom tror jag att jag lägger dem vid Attacks respektive Armor Class, snarare än vid andra Proficiencies.

Språk får nog också en egen ruta.

Vad gäller hp funderar jag bara på att ha med rutor för Max hp och Current hp (så man kommer ihåg mellan spelmöten). Suddande och kluddande får ske på ett separat kladdpapper.

Allmän disposition ser ut att bli:

Framsida: Name, Class, Level, Background, Alignment, Appearance, Abilities, Saving Throws, Skills, Proficiencies, Languages, Attacks, Armor Class, Initiative, Speed, Hit Points, Traits, Ideals, Bonds och Flaws.

Baksida: Racial Traits/Class Features/Feats, Equipment, Treasure och Experience Points.

Spellcasting får ett separat ark.

Synpunkter på det?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Om det finns plats skulle jag uppskatta att ha "special abilities" (som samlingsnamn för racial/class/feat-grejer) på framsidan, då de ofta behöver refereras.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,935
Location
Sandukar
Fråga - gör du formuläret förberett för digital användning (dvs att man kan mata in och uppdatera dokumentet digitalt) eller är fokus på ett analogt formulär?

Har upptäckt att jag mer och mer gillar digitala formulär som går att skriva ut på nytt om originalet förstörs/kommer bort/inte är med till spelmötet samt att det är enklare att hantera ndg high-maintenance-spel som D&D.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Iaf i BR (det enda av 5e jag har läst och spelat) så förstår jag inte poängen med en initiativruta. Det är väl alltid = dexmod?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det finns minst en sak som kan ändra på initiativ, ett feat (Alert, ger bl a +5 på initiativ). Jag kan också mycket väl tänka mig magiska prylar som ger bonus, och att det så småningom kommer andra class features/spells som ger bonus.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Dante;n58194 said:
Allmän disposition ser ut att bli:

Framsida: Name, Class, Level, Background, Alignment, Appearance, Abilities, Saving Throws, Skills, Proficiencies, Languages, Attacks, Armor Class, Initiative, Speed, Hit Points, Traits, Ideals, Bonds och Flaws.

Baksida: Racial Traits/Class Features/Feats, Equipment, Treasure och Experience Points.

Spellcasting får ett separat ark.

Synpunkter på det?
Background, Appearance och liknande saker är knappast något man faktiskt kollar upp särskilt ofta under spel, varför ha det på framsidan när saker som utrustning, skatter och xp är sådant man pillar på nästan hela tiden?
 

Cling

Veteran
Joined
16 Aug 2014
Messages
4
Jag tycker Spellcasting sidan borde ha rutor man kan bocka i för S, M, V components, samt lite mer struktur på var man skriver range, conc eller inte, och vilket save som berörs om det är en save spell.
Tycker också att Background, Appearance, Languages, Personality traits, Ideals, Bonds och Flaws kan flytta till baksidan och Class Features, Racial Traits, Feats, Equipment, Treasure kan flytta till framsidan. Exp kan vara på baksidan enligt mig.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag vill ha Traits/Ideals/Bonds/Flaws på framsidan. Det ska vara lätt synligt för både spelare och SL som en påminnelse.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,905
Location
Stockholm
Helgerna smög sig på mig, så jag har inte hunnit klart än.

Men det kommer.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,905
Location
Stockholm
Nu är jag på gång igen!

Min arbetsdator har hunnit paja och bli fixad, men i helgen tänkte jag sätta mig med detta igen.

Så har ni önskemål och/eller synpunkter är det nu ni ska framföra dem.

chrull;n58641 said:
Background, Appearance och liknande saker är knappast något man faktiskt kollar upp särskilt ofta under spel, varför ha det på framsidan när saker som utrustning, skatter och xp är sådant man pillar på nästan hela tiden?
För att jag tycker att det hör ihop med saker som namn, class, race, etc.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,080
Location
Sthlm
Jag kan absolut inte spells i huvudet, så jag tycker att det borde finnas avsedd plats att skriva sidnummer för varje spell, och kanske nån lite större yta för "viktigare" spells, där det går att klämma in typ "Thunder damage, 2X2 rutor area inom 10 meter, 3d8, wiz save för halv skada" eller vad som nu behövs för att slippa sitta och slå i böcker under fight.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,905
Location
Stockholm
Jocke;n63641 said:
Jag kan absolut inte spells i huvudet, så jag tycker att det borde finnas avsedd plats att skriva sidnummer för varje spell, och kanske nån lite större yta för "viktigare" spells, där det går att klämma in typ "Thunder damage, 2X2 rutor area inom 10 meter, 3d8, wiz save för halv skada" eller vad som nu behövs för att slippa sitta och slå i böcker under fight.
Spellbook Cards, kanske?

Närå, det är bra förslag. Spellcasting blir hur som helst ett helt eget ark, så där kan spells få ta lite plats.
 

Godzillikles

Veteran
Joined
22 Oct 2013
Messages
157
Location
Skaraborg
Jag tycker det ser jättebra ut!

Bra:
- Smart att ha skills vid relevant ability score på det där sättet (inte så jag har det eller vill ha det, men smart!)
- God utrymmesekonomi samt visuellt trevligt med ability scores med bonusen "ovanpå". Tydligt utan att ord behövs. (Förutsatt att minst en person är bekant med systemet, men det får man ju anta.)
- Saker och ting är samlade på ett för mig logiskt sätt.


Dåligt:
Ingenting är direkt dåligt, skall jag säga på en gång - detta är bara saker som jag skulle föredra om de vore på ett annat sätt. Kanske. Eventuellt.
- Hit Dice-rutan kanske ser ut att vara något liten om man är multiklassad till att ha mer än en sort.
- Vad är rutorna till höger om en del skills? Passive?
- Under weapons: Man prioriterar ju olika saker, men jag skulle föredra en kolumn för egenskaper som light, reach, versatile framför en för skadetyp, och tycker att vill man ha skadetyp utskriven så kan man skriva det ihop med skadan i avsedd kolumn om det kniper.
- Det är mer än en sida. Jag vill så gott som alltid hellre ha en tom baksida. Baksidan, så som den är, är dock alldeles utmärkt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag saknar spells, och eftersom så många klasser har spells eller motsvarande så är det nästan nödvändigt att ha med.
 
Top