Nekromanti D&DM: Giants of Legend

Organ

Out of time, out of mind
I GoL-paketen får man, förutom en stor figur, även åtta små. Jag har fått för mig att småttingarna är unika och inte finns i några av de andra seten. Är det korrekt?

/Anders

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, det är ett eget set, helt fristående från alla övriga. De figurer som finns i GoL finns alltså inte i något annat set.

Däremot känns Deathknell mycket fräschare att köpa idag, om du inte absolut vill ha en Huge.

/Dimfrost

Organ

Out of time, out of mind
[ QUOTE ]
Däremot känns Deathknell mycket fräschare att köpa idag, om du inte absolut vill ha en Huge.

[/ QUOTE ]
Fräschare på ett annat sätt än "är nyare"? Kommer det att spela någon roll för mig som hela spelet är nytt för? Är det något av seten som du uppfattar som bättre/roligare än andra, om du bortser från nyhetens behag-aspekten? (Frågan riktas naturligtvis även till andra)

/Anders

Rising

Vila i frid
D&D minis har kommit ut i ett antal olika set. Varje set har sina egna figurer. Dragoneye-figurer finns exempelvis bara i Dragoneye, Archfiends bara i Archfiends, osv. Giants of Legends är ett eget set. På SF-bokhandeln idag har jag för mig att man bara kan köpa Giants of Legends och det nya setet Deathknell.

Kommer det att spela någon roll för mig som hela spelet är nytt för?
Varje set har ett antal commons, uncommons och rares. Om du köper tre deathknellboostrar så kommer du helt klart att få ett par dubletter av deathknell-commons. Kanske till och med en dublett av deathknell.-uncommons.

I början vill man ogärna ha dubletter, så då kan det vara bra att fördela ens pengar över både GoL och Deathknell, så att man slipper risken att få så många dubletter.

Är det något av seten som du uppfattar som bättre/roligare än andra
Jättegamla Archfiends är förmodligen det bästa setet. Aberrations (det som idag kallas för Starter) är också ett bra set med många bra figurer. GoL har... tja, den kändaste figuren är Drider Sorcerer, och den har som sagts bannats. Fomorian är tydligen rätt bra också. Jag har länge spelat med en Fire Genasi Dervisher och en Xeph Soulknife från det setet, men de är inte turneringsbra. De har varit roliga att spela med, dock. Det finns en del godis, alltså, men kanske inte så mycket turneringsgodis. Man köper GoL för att få de stora figurerna. I min första GoL så fick jag en stor röd drake. Den ägde. Skithäftig. I min andra fick jag en Glabrezu slutmuskel. Han är astöntig.

Det nya setet Deathknell var från början tänkt som ett Lawful Evil-set, för att Lawful Evil länge har varit den sämsta fraktionen. Tyvärr har Deathknell misslyckats med att infria löftena. Varken mumielorden, beholdern eller dödsriddaren är tuffa nog för turneringsspel. Och de är rare. Jag har ingen av dem, och jag har köpt fem boostrar.

Vad man kan räkna med att få för commanders är Flind Captain resp. en Nekromantiker (de är uncommon), båda är okej om man har många gamla gubbar, men de är usla om man bara köper Deathknell-boostrar.

Jag hade tur. Jag fick en Greenfang Druid i en av mina boostrar. Han är rare, så man kan inte lita på att få en sådan, men han röjer hårt. Jag fick en Cuoatl också. Även han är rare, men han suger om man inte har gamla bra figurer från tidigare set. Så... Deathknell är nog när allt kommer kring ett riktigt piss-set. Jag hade tur som fick den enda riktigt bra figuren i hela setet.

Mitt råd är: Köp åtminstone två GoL. De kommer ju snart att försvinna, och de är ett mycket bättre set att börja med än Deathknell (om du inte har tur och får en Greenfang Druid, alltså).

Dimfrost

Special Circumstances
Jag hade tur. Jag fick en Greenfang Druid i en av mina boostrar. Han är rare, så man kan inte lita på att få en sådan, men han röjer hårt. Jag fick en Cuoatl också. Även han är rare, men han suger om man inte har gamla bra figurer från tidigare set. Så... Deathknell är nog när allt kommer kring ett riktigt piss-set. Jag hade tur som fick den enda riktigt bra figuren i hela setet.

Mitt råd är: Köp åtminstone två GoL. De kommer ju snart att försvinna, och de är ett mycket bättre set att börja med än Deathknell (om du inte har tur och får en Greenfang Druid, alltså).
Jag tycker tvärtom att de allra flesta rares är bra (kaske inte turneringbra allihopa, men det är många som har potential) i Deathknell, medan GoL har i stort sett ett riktigt bra rare (Inspiring Marshal). Och Couatl tycker jag är ett av de bättre raresen i settet, också. (För övrigt är det bara Bariaur Ranger och Fire Genasi Dervish man kan plocka in med hans warbuildingeffekt, och ingen av dem är något vidare. Det är inte därför han är bra.)

Exempel på bra rares i Deathknell: Couatl, Centaur Hero, Greenfang Druid, Zombie White Dragon, Medium Gold Dragon, Griffon, Thaskor, Goliath Barbarian, Rask, Beholder...

/Dimfrost