terje
xenomorf mystiker
Jag leker lite med ett hack på Unknown Armies 2nd ed som jag tänkt använda för en kampanj (bara systemet, inte världen). Trådarna om brp, initiativ mm fick mig att börja fundera på varianter för sådana regler.
1. Spelarna deklarerar vad deras rp ska försöka göra.
2. Spelarna slår färdighetsslag. SL slår för inblandade slp.
3. Resultatet (så högt som möjligt under färdigheten) avgör initiativordning. Misslyckade slag hamnar sist (ordnade efter färdighetsnivå).
4. Spelaren kan fördela resultatet på flera handlingar (två pistolskott exempelvis, eller en attack och en undvikande manöver).
5. Den som blir angripen innan den hunnit agera kan välja att lägga en del av sitt slag på att försvara eller undvika.
6. Först när båda parter bestämt sig avslöjar de hur stor andel av sitt slag de lagt på handlingen.
Vad är svagheterna i ett sådant system? Finns det något som är uppenbart trasigt?
Något liknande måste väl redan finnas i något spel? Jag har en känsla av att jag fått detta någonstans ifrån men kan inte placera var det skulle vara.
1. Spelarna deklarerar vad deras rp ska försöka göra.
2. Spelarna slår färdighetsslag. SL slår för inblandade slp.
3. Resultatet (så högt som möjligt under färdigheten) avgör initiativordning. Misslyckade slag hamnar sist (ordnade efter färdighetsnivå).
4. Spelaren kan fördela resultatet på flera handlingar (två pistolskott exempelvis, eller en attack och en undvikande manöver).
5. Den som blir angripen innan den hunnit agera kan välja att lägga en del av sitt slag på att försvara eller undvika.
6. Först när båda parter bestämt sig avslöjar de hur stor andel av sitt slag de lagt på handlingen.
Vad är svagheterna i ett sådant system? Finns det något som är uppenbart trasigt?
Något liknande måste väl redan finnas i något spel? Jag har en känsla av att jag fått detta någonstans ifrån men kan inte placera var det skulle vara.