Jag tror att det är såhär: [ot,ot,ot]
Jag kan inte spelen du pratar om, men i mina egna små spel (har vi inte alla gjort oss ett par rollspel på commodor 64'an, amigan eller miniräknaren?) har jag använt mig av puckade tärningar för att jag velat ha siffrorna inom vissa intervall. I ett spel hade man grundvärrden mellan 7 och 13 (för att det är balla siffror) och så slog man 1T2+1T3+1T4+1T5. Det gav värden mellan 4-14 och passade bra i spelet. Dessutom var det ett spännande system där den sista tärningen var viktigast, och tärningarna slogs en åt gången. Dramatiskt, värre. ;-D
Så tror jag att det är, annars är det ju vanligt att tärningskombinationerna är bundna till variablar, så att ett tvåhandssvärd gör (3+svärdkvalitet)T(12+styrkebonus) i skada. På så vis kan man få 4T15 om man är lite starkare och har ett bra svärd, eller 6T12 om man har en mithrilklinga, men är en tunnis. Osv.
Fast till viss del är det ju häftigt också. I ett snuskspel vill man ju slå T69 hela tiden, det hör ju till ;-D
/Rising