Nekromanti D100

Organ

Out of time, out of mind
Är det någon som vet vilket spel det var som var först med att använda procenttärningar? Det äldsta jag kan komma på är Chaosiums Basic Role Play-system, och då närmast Rune Quest som jag har för mig var det första att använda det när det släpptes 1978. Det kan vara så att AD&D var före eftersom det släpptes redan 1977, men jag är inte säker på att procenttärningar var en del av spelet redan från början. Hoppas det finns nån som har bättre pejl på detta än jag.

/Anders

Staffan

Myrmidon
Procenttärningar användes definitivt i AD&D. Jag vet inte om de användes i D&D som kom tidigare, dock, men jag misstänker det starkt.

Cybot

Mest spelbar
Har för mig att de INTE användes i det tidigare D&D(och därför fick det nya namnet AD&D).

Rosen

Myrmidon
Re: En eller två tärningar

jag har fått för mig att det finns T100 d.v.s en tärning med 100 sidor. Borde inte den vara ganska stor då?

Gamescience's gamla "zocchihedron", stor som en golfboll.

Bra rull iaf.

Inte så mycket som man kan tro - den är ihålig och halvfull med små plastkulor som fungerar som broms. Tack vare det ger den ifrån sig ett lätt rasslande ljud när den rullar, vilket också gör den till en ypperlig kattleksak. (-:

Fö går det utmärkt att slå procent med 1T10 också; slå en gång för tiotal och en gång till för ental.

--
Åke

Zizop

Swordsman
I min svenska baslåda finns det beskrivning för hur man slår 1T100 men frågan är om man någonsin använder det i spelet för t ex handlingar...

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Skoj

Skulle vara kul att få ha en sådan. Eller åtminstone få se en. Fiffigt med stålkulorna iaf. Bild kanske... ska ta en tur på nätet och leta.

"Fö går det utmärkt att slå procent med 1T10 också; slå en gång för tiotal och en gång till för ental."

Jo det visste jag. Det är väl så att säga standard...

chrull

Stockholm Kartell
Skoj?...

Nja.

så kul är det inte när någon slår den över det något lutande bordet och den rullar ner på golvet, forsätter sedan nerför trappen, går sönder halvvägs och sprider tusen små plastkulor överallt.

dessutom hade man ibland problem med att avläsa vad som egentligen var överst.

chrull

Illern

koppariller

stor som en golfboll

I en gammal Iron Crown Quarterly (har jag för mig att den hette) jag har så fanns en lista på ''What's hot and what's not''. Angående d100 hade skribenten en kort och slagfärdig kommentar (under ''not hot''); ''Fore!!!''

Quan'talis

Swashbuckler
Andra roliga tärningar (OT!)

I vissa "roll"spel på dator finns ju riktigt roliga tärningskombinationer som 3d5 och 2d7 (till exempel i Might & Magic och ADOM [min favorit]). Är det någon som vet varför? Är det för att spelkonstruktörerna tycker att det behövs fler valmöjligheter, eller för att det inte ska gå att kopiera spelets regelsystem i verkligheten (ADOMs regler borde iofs komma som bordsrollspel nån gång i framtiden och om M & M har regler så är de inget jag vill se), eller är det bara för att det går? (En av mina spelare har gjort ett tärningsprogram till sin miniräknare [miniräknarprogrammering rules!] och där kan man slå vilka kombinationer som helst. 1d1 är rolig.)

Organ

Out of time, out of mind

>jag har fått för mig att det finns T100 d.v.s en tärning med 100 sidor.

Stämmer bra det. Den är dock mer eller mindre värdelös i praktiken, eftersom det krävs en hel del kisande för att se vilken sida som hamnade på ovansidan. Fast like kul är den /images/icons/grin.gif

/Anders

Organ

Out of time, out of mind

>I en gammal Iron Crown Quarterly...

Fan ICQ hade jag nästan glömt. Jag tror jag har nått gammalt nummer som ligger och skräpar nånstans. Måste nog leta fram den... /images/icons/laugh.gif

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
D&D och D100

Nu är jag tyvärr inte ägare till D&D i någon form, varken svensk eller orginal, men det låter ju konstigt att de skulle ta sig tid till att förklara hur man kastar en d100 om den inte används i spelet.

/Anders

Rising

Vila i frid
Jag tror att det är såhär: [ot,ot,ot]

Jag kan inte spelen du pratar om, men i mina egna små spel (har vi inte alla gjort oss ett par rollspel på commodor 64'an, amigan eller miniräknaren?) har jag använt mig av puckade tärningar för att jag velat ha siffrorna inom vissa intervall. I ett spel hade man grundvärrden mellan 7 och 13 (för att det är balla siffror) och så slog man 1T2+1T3+1T4+1T5. Det gav värden mellan 4-14 och passade bra i spelet. Dessutom var det ett spännande system där den sista tärningen var viktigast, och tärningarna slogs en åt gången. Dramatiskt, värre. ;-D

Så tror jag att det är, annars är det ju vanligt att tärningskombinationerna är bundna till variablar, så att ett tvåhandssvärd gör (3+svärdkvalitet)T(12+styrkebonus) i skada. På så vis kan man få 4T15 om man är lite starkare och har ett bra svärd, eller 6T12 om man har en mithrilklinga, men är en tunnis. Osv.

Fast till viss del är det ju häftigt också. I ett snuskspel vill man ju slå T69 hela tiden, det hör ju till ;-D

/Rising

Staffan

Myrmidon
Jo, d100 används i den svenska utgåvan av Basic D&D (bland annat till tjuvförmågor). Dock är inte detta "ur-D&D", utan snarare den fjärde upplagan. Jag bifogar en liten gif som visar utvecklingen av olika sorters D&D, som kanske kan förklara varför det kan bli lite begreppsförvirring emellanåt.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Jag tror att det är såhär: [ot,ot,ot]

Så det är bara för att det går, med andra ord.

ADOM (som betyder "Ancient Domains of Mystery". Det är en tysk som hittat på det.) är gratis på www.adom.de och ganska roligt om man inte har någonting emot hach'n'slash, ASCII-grafik och en fullständigt meningslös handling ("Jo, du förstår, för 6000 år sen kom ondskan in i världen. Och nu gömmer den sig nånstans här i närheten. Så varsågod, här har du ett svärd och en sköld, have fun! And don't get too attatched to your first 15 characters!"). Och jag får inte ens betalt för att säga det här.

Organ

Out of time, out of mind
Intressant litet släktträd /images/icons/smile.gif Du kan inte bifoga lite årtal oxå?

/Anders

Staffan

Myrmidon
Chainmail: 1971
Chainmail 2nd ed: 1972 (Chainmail 1 och 2 gavs ut av ett företag som hette Guidon Games)
Chainmail 3rd ed: 1975
Ur-D&D: 1974
AD&D: 1977-1979 (Monster Manual 1977, PHB 1978, DMG 1979)
D&D 2nd ed: 1978
D&D 3rd ed: 1981 (Expert set: 1981)
D&D 4th ed: 1983 (Expert 83, Companion 84, Master 85, Immortal 86)
AD&D 2nd ed: 1989
D&D Rules Cyclopedia: 1991
D&D 3e: 2000