anth
Vetefan
Ape of Wrath;n215281 said:Men de hade en roller där också, och jag testade 18 slag med en D12, och fick bara en ynka 1:a och en ynka 12:a medan jag fick ett helt gäng 4:or och 7:or, hur hänger det ihop?
?Och please, prata till mig som om jag inte kan någon matte överhuvudtaget
Ape of Wrath;n215282 said:Testade 18 slag till och fick inte en enda 1:a och blott en 12:a.
Waaah detta gör mig vansinnig!
Det känns som om du blandar ihop de tre termerna sannolikhet, slump och statistik.Ape of Wrath;n215283 said:Haha jag slog 18 slag till nu och märkte att det jag trodde var sant för endast 1:an och 12:an på mina första 18 slag nu också gällde för exempelvis en 5:a.
Sannolikhet är något man räknar ut innan man slår tärning för att beräkna hur stor chans det är att olika utfall inträffar.
Slump är när man faktisk slår tärningen och det går inte att förutse vad det faktiska slaget blir (hela syftet med att rulla tärning är ju att man inte vet vad det ska bli).
Statistik är när man samlar in och analyserar data, t.ex. skriver upp de senaste 1000 tärningsslagen man gjorde.
Låt göra det enkelt för oss: säg att vi singlar slant*.
Låt oss använda oss av en enkrona: sannolikheten att det ska bli krona är 50 %, chansen att det ska bli gubbe är 50 %.
Så om man singlar slant 2 gånger så borde det bli en gubbe och en krona?
Nej, chansen att man får exakt 1 gubbe och 1 krona efter två slantsinglingar är bara 50 %.
Men det måste väl bero på at vi singlar för få gånger.
Om vi singlar 4 gånger så borde väl chansen för att man får 2 gubbar och 2 kronor vara mer än 50 %?
Nej, då är det bara 37,5 %
Men,... åtta slantsinglingar då?
27,3 % att man får 4 gubbar och 4 kronor.
Men,... men om man singlar 1000 gånger så borde det väl vara jättestor chans att hälften av slantsinglingarna blir gubbe och andra hälften blir krona?
Nej.
Chansen att det blir ungefär 500 gubbar (säg 450-550 gubbar) på 1000 slantsinglingar är jättestor.
Chansen att det blir exakt 500 gubbar och 500 kronor är däremot liten.
För att återgå till till den tolvsidiga tärningen.
Säg att man slår den i en serie om 12 kast.
Hur stor är chansen då att varje sida kommit upp exakt en gång?
0,00537 %, m.a.o. så inträffar det i genomsnitt en gång på 18614 serier.
Vill man nu att de 12 sidorna faktisk ska komma upp lika ofta i spel, och inte bara att det ska vara lika stor chans att de gör det, föreslår jag att man byter ut tärningen mot en kortlek.
Ta en vanlig kortlek om 52 kort. Ta bort kungarna. Låt Knekt = 11 och Dam = 12.
Blanda kortleken och börja dra kort istället för att slå tärning. Blanda INTE om förrän man dragit alla 48 korten.
När man drar det 48:e kortet har de 12 "sidorna" kommit upp exakt lika många gånger.
*Snälla: SLUTA säg "krona eller klave" när ni singlar slant.
För det första heter det "krona OCH klave". Kronan är en kungakrona. Klaven är en sköld.
Sveriges riksvapen är en "krona och klave"
och finns idag bara på svenska enkronor utgivna före år 2000