Nekromanti d20-/d&d3.5-systemet med d10?

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Gjorde ett seriöst försök att justera d20-systemets d20 till d10 i mitt spel QuestCore (som skall vara en d20-variant). Det blev ungefär såhär:

Abilities: 1-5

Otränad i skillen
d10+(grad/5)+Ability+modifiers-3

Tränad i skillen (ex: melee attack):
d10+(grad/5)+ability+modifiers

Tränad och specialiserad (ex melee attack/blade weapons):
d10+(grad/5)+ability+modifier+ability

Kan detta bli bra? Fortfarande kompatibelt med d20 material?

Attacker och försvar är ju skills som vanligt i QuestCore. Någon base attack bonus finns inte.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Fördelar med ovanstående (d10):
Värdena blir mindre, genom att skala ner från Base attack bonus 1/grad så får man en flackare förbättringskurva och skillnaderna i närstrid mellan exempelvis höggradiga magiker och fighters blir mindre.
Förmågor som ökar färdighetsbonusar (som attacker tex) blir mer värdefulla.

Nackdelar: man slår inte längre D20 vilket kan göra att färre börjar spela spelet.
Man känner kanske som spelare att man inte blir så mycket bättre varje grad (man får visserligare andra förmågor varje grad men bara +1 i attack var 5e grad.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,555
Caligo said:
Fördelar med ovanstående (d10):
Värdena blir mindre, genom att skala ner från Base attack bonus 1/grad så får man en flackare förbättringskurva och skillnaderna i närstrid mellan exempelvis höggradiga magiker och fighters blir mindre.
Förmågor som ökar färdighetsbonusar (som attacker tex) blir mer värdefulla.

Nackdelar: man slår inte längre D20 vilket kan göra att färre börjar spela spelet.
Man känner kanske som spelare att man inte blir så mycket bättre varje grad (man får visserligare andra förmågor varje grad men bara +1 i attack var 5e grad.
Om du tänker använda ett magisystem som påminner om om 3.5 så var fruktansvärt försiktig med att minska kraften hos fighters eftersom de är svaga som det är.

Varför ha magikerna bli ättee på att slåss alls? gör som du tänkt för fightersen men härma lamentations of the flame princess och gör så att magiker alldrig får några bonusar till att slåss. De har magi, varför ska de smutsa ner aina delikata händer :gremwink:
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
God45 said:
Caligo said:
Fördelar med ovanstående (d10):
Värdena blir mindre, genom att skala ner från Base attack bonus 1/grad så får man en flackare förbättringskurva och skillnaderna i närstrid mellan exempelvis höggradiga magiker och fighters blir mindre.
Förmågor som ökar färdighetsbonusar (som attacker tex) blir mer värdefulla.

Nackdelar: man slår inte längre D20 vilket kan göra att färre börjar spela spelet.
Man känner kanske som spelare att man inte blir så mycket bättre varje grad (man får visserligare andra förmågor varje grad men bara +1 i attack var 5e grad.
Om du tänker använda ett magisystem som påminner om om 3.5 så var fruktansvärt försiktig med att minska kraften hos fighters eftersom de är svaga som det är.

Varför ha magikerna bli ättee på att slåss alls? gör som du tänkt för fightersen men härma lamentations of the flame princess och gör så att magiker alldrig får några bonusar till att slåss. De har magi, varför ska de smutsa ner aina delikata händer :gremwink:
"Magisystemet" är inspirerat av 4th ed. De har attacker precis som fighters - och fighters har specialattacker som magiker. Allt är skillbaserat så skillsystemet är ganska viktigt - det måste vara enkelt och funka bra.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,555
Då drar jag tillbaks mina invändningar, låter som om du har koll :gremsmile:
 
Top