Re: Färdighetsslag.
Kan jag ta regelsystemet, modifiera dem och sätta in dem i ett eget rollspel som jag därefter publicerar utan att ens nämna Generica eller att reglerna är inspirerade av Generica?
Nej.
"1.4.2 What you can not do
- Claim that Generica is yours or that your product is the official Generica or part of it."
Med andra ord, Det måste framgå att Generica är använt.
"1.4.3 What you must do
- Clearly show who made each part, especially which parts are taken from Generica, including version information. Give credit where credit is due."
Med andra ord, det måste framgå vem som gjort vad. I praktiken så betyder det att du ska skriva något i stil med "Följande bitar är från Generica:...").
"1.4.3 What you must do
- Always keep these usage rules included and unmodified."
Brukaren ska veta vilka rättigheter och skyldigheter han har. I den texten finns dessutom ordet Generica, så du kan inte få bort det här heller.
"1.4.3 What you must do
- Always provide information about the official Generica and where it can be found."
Brukaren ska kunna hitta det ursprungliga Generica enkelt. Det underlättar för brukaren att hitta grundspelet och, i framtiden i alla fall, att hitta fler prylar till det.
Och framför allt:
"1.4.3 What you must do
- Allow the users of your product the same freedom you get when using Generica (publishing add-ons, modifications and so on). This also applies to products that have a Generica based product somewhere in their lineage (for instance, scenarios made for a world made for a modified version of Generica).
- Allow free redistribution of your product."
Som du kan se så är reglerna där i första hand för att skydda brukarna och författarna. Generica är tänkt för att stötta hobbyn, så allt som hälls ner i Generica ska också komma hobbyn till godo och kunna användas lika fritt av andra.
Kan jag ta regelsystemet, ersätta ordet Generica i texten med ordet Universalis och därefter publicera det med en egen spelvärld?
Du kan, men då skulle jag vara tvungen att låta Vitulv/Vulf en rejäl omgång smisk på bar rumpa, för det får man inte göra.
Naturligtvis så finns det någonstans en gräns när det är så modifierat att man inte kan se något av ursprunget. På det hela taget är det en fråga om att göra rätt för sig och tala om vilka man fått hjälp av (vilket är anledningen till att jag tjatar om att de som har inspirerat mig i olika diskussioner här ska göra sig hörda så att jag kan ge dem den credit de förtjänar).