Mogger
Hipsteranka
Jag har spelat rollspel sedan 80-talet men aldrig provat d20, D&D m.m. Det närmaste är väl DoD med sin BRP med d20-tärningar. Jag har visserligen spelat dataspel som Baldurs Gate har viss koll på sådant som AC och liknande. Men jag känner att det är lite av en begränsing att inte ens ha testat något av de 1000-tals d20 spel som finns därute. Anledningen till att jag inte provat var att jag för ganska många år sedan ansåg att spel är spel, det enda som skiljer dom åt är synen på magiker in-game och om världens härskare var vampyr, drake eller vad det kan vara. Oavsett om det gällde fantasy, SF eller annat. Men det hör väl inte hit.
Vad jag alltså är ute efter är ett grundläggande d20-system (jag har förstått att det finns varianter?) som ger mig insyn utan att behöva gräva ner mig i 5 companions och extraregler hit och dit. Är Star Wars d20 mitt val? D&D? Finns det andra?
Vad säger ni? Betrakta mig som en n00b som aldrig spelat förr. Ge mig lite tips. Och när jag ändå håller på, vad är styrkan med d20?
Vad jag alltså är ute efter är ett grundläggande d20-system (jag har förstått att det finns varianter?) som ger mig insyn utan att behöva gräva ner mig i 5 companions och extraregler hit och dit. Är Star Wars d20 mitt val? D&D? Finns det andra?
Vad säger ni? Betrakta mig som en n00b som aldrig spelat förr. Ge mig lite tips. Och när jag ändå håller på, vad är styrkan med d20?