Klockkurvan ger en statisk effekt - mittvärden blir troligare än extremvärden när det gäller tärningarnas utfall - och en dynamisk effekt - ett extra plus ökar eller minskar i värde beroende på vad du behöver slå för att lyckas (inte vad du har i färdighetsvärde). När ditt färdighetsvärde (skill bonus) är 12 under svårighetsgraden för uppgiften är ett extra +1 värt som mest. Har du större eller mindre chans att lyckas, är +1 värt desto mindre.
Jag förstår vad du skriver men lyckas inte få det på plats. Jag tänker så att varje steg mellan 5-15 är dom bästa höjningarna, höjningarna mellan 1-5 måste man bara förbi och höjningar 15+ kan man strunta i. Detta tankesätt har jag utifrån att DC är 20. Sen förstår jag med att om DC blir 25, 30 eller 40 så kräver det högre Skill bonus.
När jag skriver så märker jag att det jag hoppades vinna med 2T10 istället för 1T20 kostar mer än det smakar.
/Andy som börjar tänka på vilken användning man kan ha av ödespoängsreglerna som finns med i Conan d20