Nekromanti d20 och d20-forumet [utbrutet]

Troberg

Sinister eater
Re: Nyfiken

De båda meningarna säger samma sak, fast det ena sättet är betydligt mer trevligt och acceptabelt på sansade diskussionsplatser.
Det är ett allmänt accepterat uttryck, ungefär som att ha en skruv lös. Att medvetet misstolka det bokstavligt är bara dålig argumentationsteknik.

Skulle man använda sakliga och välformulerade argument utan "fontanellknull", "knark till barn" och så vidare, ja, då kanske det till och med skulle gå att diskutera frågan, eller frågorna. Prova det (utan att kapa någon annans tråd) så får vi se hur det går!
Been there, done that, didn't work.

Troberg

Sinister eater
Re: Hyfs, saklighet och god ton ?

Nu har du antytt att det primära syftet är att skada ett annat spelsystem och där hoppas jag att jag har missförstått dig grovt
Då har du missförstått mig. Syftet är tvådelat, dels att göra systemet (och naturligtvis dess licens) ifråga till något bättre, dels att gynna andra system som undertrycks av systemet ifråga.

Och när du hänvisas till KetchupKent vägg i vägg eller KrosstomatViggo tvärs över gatan eller PuréLotta våningen ovanför, varför står du ändå kvar bland råtomatälskarna och talar om vilket problem det är att det serveras rå tomat här?
Tja, de har kanske en bra ravioli, bortsett från att de envisas med att servera den med rå tomat istället för tomatsås. Om de hade lagt till ravioli i tomatsås på menyn så hade de fått en starkare produkt, min närvaro och antagligen fler andra kunder också.

Krille

Super Moderator
Re: Nyfiken

"Det är ett allmänt accepterat uttryck, ungefär som att ha en skruv lös."

Har aldrig hört det tidigare.

Krille

Super Moderator
Re: Internet to the resque

"Känner du dig mer allmänbildad nu?"

Inte särskilt. Jag har fortfarande svårt att se hur det gör frasen jämställd med "en skruv lös" eller "felkopplad i växeln", och framförallt har jag mycket svårt att se hur frasen skulle kunna tolkas som annat än otrevlig.

EchonCique

Hero
OT: OTande, kritik vs urspårning

Uj sådant liv det blev över lite semantik, jag känner mig hedrad över att jag verkar fått rätt i vilken tråd som först skulle spåra ur totalt. Synd att det är fel forum bara.

Först och främst skall jag kunggöra att jag är glad över att jag umgicks i samma kompisgäng som grabbarna i Anal Intruders när vi gick i gymnasiet. Har en demo här hemma och var en av de supportande kompisarna som gick på deras konserter och röjde. Sex med spädbarn genom fontanellen. Något gruppen Anal Intruders lanserade i en sjuk låt. Detsamma som fontanellknull, vilket självfallet är livshotande.

Detta återkom sedan när jag arbetade på ett ställe i Borås som hade massor med replokaler och en studio. Söta grabbar från Viskafors hade fontanellsex med alla dumma idioter, i deras ögon då. Utöver det kan jag skvallra om att Lake of Tears hade noll koll på förstärkarna och skruvade upp volymen på dem på max oavsett övriga inställningar. Behöver jag skriva att de sprängde ett knippe förstärkare enkom på grund av sin inkompetens?

Men skall vi hoppa vidare till ämnet i denna diskussion kanske?

Jag skrev 'urspårad' varpå du, Troberg, reagerade och på något sätt förknippade 'urspårad' med 'kritik framförd på ett sansat sätt'. Du har fel.

Däremot säger du att du INTE kan kritisera d20 på dessa forum utan att få pajkastning mot din persona. Låt mig se, kasta upp länkar som visar att din tes håller. Det Dante, Yassilus och jag hävdar är att alla som kommer med sin kritik på ett bra sätt, är välkomna att göra så och får ingen pajkastning i retur. Det kan man senast säga om dina senaste trådar på d20-forumet där du faktiskt går igenom kritiska delar av d20-systemet i lugn och ro, sansat, explicit och utan att använda dig av procoverande uttryck eller fraser. Det är så man skall föra fram kritik om man har det, allt det andra är alldeles för lätt att tolka som skräp, aggroinlägg och annat som inte önskas se.

Så motbevisa mig: Kasta ut länkar på ställen där Du kritiserat d20 och där Du blivit påhoppad i retur efter din sansade & lugna kritik. Förhoppningsvis är det bara du som anser att det inte går att kritisera d20 på detta forum.

Snow

Swashbuckler
Re: Internet to the resque

det var nog inte svårt att förstå vad det betydde
däremot låter det fortfarande ganska sjukt och kränkande

Pom

Swashbuckler

Syftet är tvådelat, dels att göra systemet (och naturligtvis dess licens) ifråga till något bättre, dels att gynna andra system som undertrycks av systemet ifråga.
Vilka andra system undertrycks bevisligen av d20?
Om det är konstaterat att ett system undertrycks av d20, hur gynnas detta andra system av att d20 blir ännu attraktivare?

Rising

Vila i frid
Re: OT-forumet

I så fall kan jag bara konstatera att Generica och Dogmautmaningen är misslyckade. Lyckas de inte leva upp till sin avsikt så håller de inte måttet.
Om din avsikt med dessa är vad du lyckats uppnå med din d20-kritik så tror jag att många skulle anse att det var själva avsikten det var fel på, och att det i själva verket förhöll sig på motsatta sättet; att det är Generica och Dogmaturneringen som blivit lyckade, medan det är din d20-kritik som inte riktigt håller måttet.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Hyfs, saklighet och god ton …

Fast jag har ju sagt det till leda, så det lär väl inte hjälpa den här gången heller. Men det jag inte tolererar är alltså fontanellknull-inlägget, knark till dagisbarn-inlägget och andra inlägg i samma stil. Om du inte ser någon skillnad mellan dem och saklig kritik där du faktiskt argumenterar för vad det är du ogillar kan jag bara beklaga.
Jag vill i min egenskap av moderator ställa mig vid Dantes sida här. Formuleringar som handlar om övergrepp mot barn är alltid usla metaforer och skapar därtill från avsmak till ilska hos läsarna. Svenska är ett rikt språk och det finns bättre sätt att uttrycka sig så att budskapet går fram.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Subjektivitet

Formuleringar som handlar om övergrepp mot barn är alltid usla metaforer och skapar därtill från avsmak till ilska hos läsarna.
Uhm....alltid? Nitpick förvisso, men i mina umgängeskretsar hade ingen höjt på ögonbrynen åt något dylikt, och jag har svårt att tro att vi skulle vara onormala på något sätt. Snarare är det nog så att vi är unga, föga politiskt korrekta och i bästa fall har köttätande krukväxter, silverfiskar eller kaniner - inga barn - att känna beskyddarinstinkter gentemot än så länge. Med andra ord, att det alltid skulle vara 'usla metaforer' vill jag inte alls hålla med om. Däremot kan man ju vara lite finkänslig och försöka svänga sig med uttryckssätt som passar i det aktuella sällskapet, men det är ju en helt annan femma.

- Ymir, reagerar

Troberg

Sinister eater

Formuleringar som handlar om övergrepp mot barn är alltid usla metaforer och skapar därtill från avsmak till ilska hos läsarna. Svenska är ett rikt språk och det finns bättre sätt att uttrycka sig så att budskapet går fram.
Det kanske var just den effekten jag ville uppnå? Klassisk aversionsterapi, få patienten att associera sin fixa ide eller objektet för sitt beroende (tex heroin eller d20) med något negativt (tex elchocker eller fontanellknull). Kanske budskapet ändå gick fram, även om den verkliga payloaden passerade under läsarnas radar?

Krille

Super Moderator

"Kanske budskapet ändå gick fram, även om den verkliga payloaden passerade under läsarnas radar?"

Det här är ett diskussionsforum. Det finns ingen läsarradar att smyga in under. Om den andra parten i debatten inte märker din verbala ammunition så har den missat.

Troberg

Sinister eater
Re: OT: OTande, kritik vs urspårning

Först och främst skall jag kunggöra att jag är glad över att jag umgicks i samma kompisgäng som grabbarna i Anal Intruders när vi gick i gymnasiet. Har en demo här hemma och var en av de supportande kompisarna som gick på deras konserter och röjde. Sex med spädbarn genom fontanellen. Något gruppen Anal Intruders lanserade i en sjuk låt. Detsamma som fontanellknull, vilket självfallet är livshotande.
Jag misstänker att det är äldre än så. Jag hörde begreppet för första gången för över 15 år sedan, då i dalarna (av några rollspelare samt från ett helt annat håll) och jag tror inte att det var något de hittade på själva. En av dem försökte till och med bli dubbad till "von Tanell".

Så motbevisa mig: Kasta ut länkar på ställen där Du kritiserat d20 och där Du blivit påhoppad i retur efter din sansade & lugna kritik.
Det bästa exemplet är tyvärr borta, då någon admin skulle göra en trådsplit och av misstag råkade radera hela tråden. Där försökte jag starta en tråd för icke-d20-spelare där vi i lugn och ro skulle kunna diskutera vad vi skulle kunna modifiera i spelet för att passa oss. Genom att gömma undan tråden på ett annat forum än D&D-forumet så lyckades vi faktiskt hålla en seriös och konstruktiv diskussion i 10-12 timmar och ett 50-tal inlägg. Sedan upptäckte d20-dyrkarna tråden och slog ner på den som en skock skränande kråkor. Inom loppet av en timme eller två så var tråden totalkvaddad av påhopp och kommentarer om hur fel det var att försöka ändra systemet så att det passade oss. I ett försök att rädda tråden försökte adminen i fråga att kapa ut den värsta flamefesten, men råkade då som sagt fimpa hela tråden. Ingen kritik mot adminen, det var välmenat även om det gick fel, men alla kan göra misstag. No hard feelings.

Det finns säkert någon som kommer ihåg tråden ifråga och kan gå i god för dess (dåvarande) existens.

Krille

Super Moderator

"Det finns säkert någon som kommer ihåg tråden ifråga och kan gå i god för dess (dåvarande) existens."

Jäpp, jag minns den. Det kanske är möjligt att hitta ett par inlägg i den som postades strax efter att den togs bort, och därmed hänger i limbo nånstans. Ska se om jag hittar några.

Troberg

Sinister eater

Det här är ett diskussionsforum. Det finns ingen läsarradar att smyga in under. Om den andra parten i debatten inte märker din verbala ammunition så har den missat.
Inte nödvändigtvis. Titta bara på hur massmedias ständiga svartmålande av araber har fått folk att tro på det så till den grad att de knappt vågar flyga om det finns en arab ombord. Det går alldeles utmärkt, till och med bättre, att plantera värderingar om mottagaren inte märker planteringen.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

»Det bästa exemplet är tyvärr borta, då någon admin skulle göra en trådsplit och av misstag råkade radera hela tråden. Där försökte jag starta en tråd för icke-d20-spelare där vi i lugn och ro skulle kunna diskutera vad vi skulle kunna modifiera i spelet för att passa oss. Genom att gömma undan tråden på ett annat forum än D&D-forumet så lyckades vi faktiskt hålla en seriös och konstruktiv diskussion i 10-12 timmar och ett 50-tal inlägg. Sedan upptäckte d20-dyrkarna tråden och slog ner på den som en skock skränande kråkor. Inom loppet av en timme eller två så var tråden totalkvaddad av påhopp och kommentarer om hur fel det var att försöka ändra systemet så att det passade oss. I ett försök att rädda tråden försökte adminen i fråga att kapa ut den värsta flamefesten, men råkade då som sagt fimpa hela tråden. Ingen kritik mot adminen, det var välmenat även om det gick fel, men alla kan göra misstag. No hard feelings.

Det finns säkert någon som kommer ihåg tråden ifråga och kan gå i god för dess (dåvarande) existens.«

Jag minns att den funnits, men inte hur saklig/osaklig den var. Jag minns inte ens om jag själv postade i den eller inte.

Men om du nu blir oskyldigt påhoppad så ofta som du vill göra gällande borde det väl inte vara så knepigt att hitta fler exempel än en raderad tråd?

Jag kan ju passa på att helt överraskande länka till en tråd som inte stöder ditt påstående.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Det bästa exemplet är tyvärr borta, då någon admin skulle göra en trådsplit och av misstag råkade radera hela tråden. Där försökte jag starta en tråd för icke-d20-spelare där vi i lugn och ro skulle kunna diskutera vad vi skulle kunna modifiera i spelet för att passa oss. Genom att gömma undan tråden på ett annat forum än D&D-forumet så lyckades vi faktiskt hålla en seriös och konstruktiv diskussion i 10-12 timmar och ett 50-tal inlägg. Sedan upptäckte d20-dyrkarna tråden och slog ner på den som en skock skränande kråkor. Inom loppet av en timme eller två så var tråden totalkvaddad av påhopp och kommentarer om hur fel det var att försöka ändra systemet så att det passade oss. I ett försök att rädda tråden försökte adminen i fråga att kapa ut den värsta flamefesten, men råkade då som sagt fimpa hela tråden. Ingen kritik mot adminen, det var välmenat även om det gick fel, men alla kan göra misstag. No hard feelings.

Det finns säkert någon som kommer ihåg tråden ifråga och kan gå i god för dess (dåvarande) existens.
Jag kommer mycket väl ihåg tråden eftersom jag var anledningen till försöket till trådsplit (eftersom jag bad adminen i fråga att radera deltråden).

Men ni har båda fel. Det var inga skränande kråkor i form av d20-dyrkare som orsakade flamefesten, utan anti-d20-spyor från en helt annan person än dig. M.a.o. bevisar tråden endast att en seriös diskussion leder seriösa svar även från d20-fanboys. Personen som trampade utanför gjorde det med ett helt oprovocerat anti-d20-inlägg som saknade all saklighet. Eftersom jag var lindrigt nykter vid tillfället fräste jag tillbaka och så var kriget i full gång.

Så den tråden var inget exempel på att du blivit påhoppad i retur efter sansad & lugn kritik. Det var nämligen inte dig vi hoppade på.

/Mikael

Troberg

Sinister eater

Jag kommer mycket väl ihåg tråden eftersom jag var anledningen till försöket till trådsplit (eftersom jag bad adminen i fråga att radera deltråden).
Men ni har båda fel. Det var inga skränande kråkor i form av d20-dyrkare som orsakade flamefesten, utan anti-d20-spyor från en helt annan person än dig. M.a.o. bevisar tråden endast att en seriös diskussion leder seriösa svar även från d20-fanboys. Personen som trampade utanför gjorde det med ett helt oprovocerat anti-d20-inlägg som saknade all saklighet. Eftersom jag var lindrigt nykter vid tillfället fräste jag tillbaka och så var kriget i full gång.
Det var inte egentligen den urspårade deltråden jag i första hand syftade på. Jag följde tråden väldigt nära hela dess livslängd och iakttog en drastisk skillnad i hur frågan hanterades under dess olika stadier. I början så föreslogs det massor av kreativa lösning på de olika problem som identifierades i systemet. Regelmoddar, settingmoddar, klasslösa varianter, levellös karaktärsutveckling osv. Det var en kreativ och givande stämning. Sedan fick d20-folket upp ögonen för tråden och det började dyka upp inlägg som gick efter linjerna att vi hade fel, det vi uppfattade som fel var inte fel och vi hade visst det roligt när vi spelade d20 fast vi inte upplevde det så, att det var fel att ändra reglerna osv. I det läget tappade någon tålamodet och bet tillbaka med ett opåkallat agressivt inlägg, vilket du svarade på och sedan gick det utför.

Det intressanta är att tråden fimpades egentligen redan innan den gick överstyr.

Det intressanta var dessutom att det uttryckligen var en tråd för de som inte uppskattade D&D/d20 och som var intresserade av att ändra det på ett sådant sätt att vi skulle kunna uppskatta det. Vi upplevde problem, problem som var så allvarliga att spelet inte var meningsfullt för oss i sin nuvarande form. Inga argument om att det visst är kul och att det är fel att ändra på reglerna kommer att ändra någonting, de kommer inte att göra spelet roligare för oss. Hade D&D/d20-folket bara haft vett att hålla sig undan så är det mycket möjligt att vi faktiskt skapat en variant av spelet som vi funnit spelbar, vilket i förlängningen hade varit en seger för dem. Istället som fick vi en skur av argument som var totalt meningslösa för oss och som gjorde oss ännu mer anti mot systemet.

Go figure.

EchonCique

Hero
Åklagarens bevisföring saknas

Och istället för att orera om en numer dödad tråd med tvivelaktigt innehåll som dessutom inte låg på d20-forumet, kan vi väl gå vidare till det jag bad om.

Trådar som du kan bygga ditt case omkring. Trådar där du blir påhoppad efter att ha beskrivit sund kritik på ett socialt accepterat sätt i d20-forumet.