Nekromanti d20 pirater?

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Om man googlar på "d20 piracy" så träffar man på minst ett halvdussin olika produkter.

Eftersom det verkar finnas så många så frågar jag er:
Vilken piratprodukt är bäst till d20?
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Innuendo = dubbeltunga, används på spännande sätt. Man kan tolka ditt inlägg som "vilken D&D-produkt som sprids på piratväg gillar ni bäst?" men också soom "vilken produkt som handlar om pirater (aye aye captain) till D&D gillar ni bäst".

För min egen del är detta inte så intressant i D&D, men det finns lite roligt, dels i Complete Adventurer (prestigeclass för bard gone bad på sjön), Stormwrack kommer osökt upp i associationsfloden men också gamla Freeport-böckerna från Green Ronon (?) som hade både classes och prestige classes för just dessa sjörövare, om jag minns rätt.

Enklast är väl att använda fighter/ranger-class och ge dem en cutlass (värden som kortsvärd eller så) och hoppas på att inte så många av dem väljer att spela svartankor... :gremgrin:


PS. Anthraxus är inte bara död och luktar illa, han är väl uppbränd, svald av Bane och annat äckligt som dessa überväsen gör med varandra när de är sura. Jag har SJÄLV SETT (i goldboxversionen av Pool of Radiance) hur Bane svalde (så tolkar jag det) Anthraxus. hehe DS
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,857
För att förtydliga:
Jag letar efter en d20 pirat-kampanj som här: http://www.amazon.com/gp/richpub/listman...5Fencoding=UTF8
På listan där ser jag Seafarer's Handboog från Fantasy Flight Games. Just den råkar jag ju ha och kan ju därför passa på att säga att den kan du hoppa över med gott mod.

Som vanligt när det är FFG så är produkten snygg men innehåller också en del diskussion kring saker och ting som man som mer erfaren spelare redan listat ut. Vidare så går nästan hela boken åt till olika aspekter på undervattensäventyrande (raser, klasser, undervattensfeats m.m) vilket jag personligen inte tycker är så värst kul alls - inte att materialet är dåligt då utan bara att konceptet inte faller mig i smaken.

Det finns en del kul saker däri också dock. Det roligaste är nog ett knep som heter "Fool's Luck". Den gör kort och gott som så att du får bortse från ett misslyckat slag en gång per dag om du ger en bra förklaring till varför du lyckas ändå. Ett misslyckat anfall i en trång hytt blir plötsligt till att du råkat hugga ner lyktan ovanför motståndarens huvud eller nåt dylikt. Ett ovanligt "rolligt" (i motsats till "speligt") feat.

Men men... hur som helst så är det ingen stor resurs för pirater i sig. Vill man bygga båtar osv. så kan det vara mer intressant.

Den piratprodukt jag själv skulle kika på om jag var mer intresserad är Skull & Bones ur Green Ronins Mystic Vistas-serie.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
OK, då stryker vi Seafarer's Handbook,
jag har även strukit Black Flags: Piracy in the Caribbean av Avalanche (ju snyggare tjejer Avalanche har på omslaget ju sämre innehåll brukar innehållet vara).

Skull&Bones har jag också hört ska vara bra.
Så även Freeport, men freeport ser jag mest som ett gäng äventyr i en kuststad - inte som en piratkampanj "on the high seas".
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Dead Man's Chest

Mitt tips är Dead Man's Chest från Necromancer Games. Den innehåller bl.a.
- Vädertabeller för olika klimatzooner med spelmässiga effekter samt "Random Shipboard Events" (32 sidor)
- Tre justa nautiska äventyr (totalt 60 sidor)
- En hoper sjömonster (44 sidor)
- Förslag på hur man justerar grundklasser för nautiska äventyr
- Ett antal prestigeklasser, spells, feats och magiska föremål (som jag inte har tittat så detaljerat på).

Det den inte innehåller så mycket av är beskrivningar av olika skeppstyper, så det kan man tycka är en svaghet med boken. Totalt är den 200 sidor tjock och hårdinbunden och borde gå på ca 250-260 kr.
 
G

Guest

Guest
The Pirate Isles

Jag själv är ju väldigt förtjust i The Pirate Isles från Mongoose publishing. Iofs så handlar boken om Pirater i Hyboria och jag vet ju inte vad du tycker om Conan eller "Sword and sorcery" konceptet, men är det något i den stilen du är ute efter så rekommenderar jag boken skarpt!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: The Pirate Isles

Jag spelar tyvärr i en Conan-kampanj och min DM vill högst ogärna att jag kollar i Conan-materialet.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
En egen recension

Skull & Bones (d20)

SKULL & BONES (S&B) är en 192 sidig bok i den så kallade Mystic Vistas-produktlinjen från d20-förlaget Green Ronin Publishing (GRR). Den presenterar en karibisk spelmiljö från de mytomspunna sjörövarnas tid, anpassad till d20-reglerna (v3.5). Boken innehåller precis det man kan vänta sig och ännu mer, och presenterar såväl rent historiska fakta, som information om den mytologi och vidskepelse som präglade piraternas liv och leverne. Detta skapar en smakfull blandning av både piratäventyr och skräck.

Själva boken är mjukinbunden och har ett fantastiskt snyggt omslag som fångar stämningen i materialet perfekt. Inlagan är svartvit och layouten är kompetent utan att vara extraordinär, men fångar ändå atmosfären. Trots att texten är satt i en enda bred kolumn är den förvånansvärt lättläst. Kvaliteten på illustrationerna varierar från medelmåttiga till ganska bra - återigen inget spektakulärt. Däremot är de bifogade kartorna över Karibien och över enskilda öar både vackra och användbara.

Vad gäller regler så presenteras ett antal nya yrken (Core Classes) och tilläggsyrken (Prestige Classes) som passar miljön och som utökar spelarnas valmöjligheter. Nya regler för rollpersoners bakgrunder och för så kallad cinematisk strid, liksom regler för sjöstrid (som är hämtade från d20-modulen Seas of Blood från Mongoose Publishing), samt monster och kända spelledarpersoner. Magin är det område där S&B skiljer sig mest från det vanliga d20-systemet, och utgörs helt enkelt av voodoo.

S&B är välskriven och reglerna väl implementerade. Den kompletterar de regler som återfinns i Dungeons & Dragons-grundreglerna (Core Rules) utan att göra varken onödiga eller för den delen innovativa avsteg från formatet. Även dispositionen följer det invanda mönstret och allting avslutas med ett äventyr. På det hela taget fungerar S&B väldigt bra och lyckas ingjuta rikligt med atmosfär i spelmiljön.

alltså: en regel- och bakgrundsmodule som andas sjörövare och havsbrus - ett måste för den som vill återskapa piraternas svindlande äventyr
pris: ca $28 (rekommenderat återförsäljarpris)
hemsida: http://www.greenronin.com
fotnot: extramaterial och errata är tillgängligt via utgivarens hemsida
 
Top