Re: Det enda sex D20-spelare får vara med om
Även om jag i princip håller med så har jag några synpunkter och en packe lättköpta kommentarer.
Lesbisk kärlek viktig del i alvernas kultur/religion (suck)
Låter troligt, bortsett från en viss tveksamhet om en amerikansk produkt vågar nämna lesbiska alver.
Inga bilder på nakna dvärgbrudar (de är fegare än Gurgeh)
Först läste jag det där som fetare än Gurgeh. Det stämmer kanske också.
Med tanke på att de tänker använda foton så är det nog ett rimligt antagande. Betvivlar att budgeten tillåter alltför mycket specialeffekter.
Jag är nöjd bara jag slipper nakna beholders.
Något smaklöst om de "fula" rasernas sexliv
Säkert.Jag kan tänka mig hur man kommer att behandla orchernas sexvanor.
Enbart oprovokativa förslag på kärlek över rasgränserna (inga kvinnor från "fula" raser har sex med mänskliga män, men mänskliga kvinnor har inget emot sex med män från "fula" raser)
Jo, men det är ju för att de fula nördarna som spelar rollspel ska känna att de också har en chans att få ett ligg.
De kvinnliga modellerna tittar med sängkammarblick in i kameran, inte de manliga.
Det ligger väl iofs inte i de traditionella skönhetsidealen för män? Däremot så kommer de säkert att ha några muskelknuttar i höftskynken. Inte för att de på fullt allvar förväntar sig att kvinnliga spelare ska köpa den utan för att ha som alibi när de blir anklagade för att vara sexistiska.
Tjejen på exempelbilden var väl iofs inte så överdrivet porrig eller våpig. Hon skulle smält in utan att skilja sig från mängen i ett genomsnittligt Xena-avsnitt. Även om hon var lättklädd så var ändå intrycket att det var en stark kvinna som kan ta för sig.
Myten om de lyckliga hororna lever vidare!
Med tanke på att det är en fantasymiljö och att (precis som du nämner) kulturer och raser kan ha annan syn på saken så kanske det inte är en myt i detta sammanhang.
Bröst i bild (ofta), men inte ens en antydning till könsorgan.
Låter rimligt, bortsett från att bröst nog också formellt sett räknas till könsorgan.
Moraliserande (förmodligen genom regler för könssjukdomar)
Säkerligen.
Ärligt talat, skulle den varit komplett utan dem? Dessutom finns det väl inget som säger att en matriarkalisk kultur skulle kunna ha manliga harem?
Inget provocerande och inget tankeväckande.
Låter troligt, bortsett från att vissa rollspelsmotståndare kommer att ta det på allvar och bli löjligt provocerade. Bara det är tillräcklig motivation för att trycka produkten.
När jag funderar lite på det, så skulle jag faktiskt vilja läsa en bok om sex i rollspel som faktiskt var sexig på riktigt, och där man utmanade vår traditionella syn på saken. Olika raser och kulturer som har helt olika syn på vad som är moraliskt och inte angående sex. Skönhetsideal som starkt kontrasterar med vår moderna västerländska syn, men som inte viftas åt sidan såsom pervers eller tokrolig, utan som ändå får behandlas med allvar. Att försöka lyfta fram det sexiga hos svartfolk, till exempel, skulle säkert kunna vidga ens vy på allvar.
Håller med. Dock så är det egentligen inte sexbiten som är intressant ur rollspelssynpunkt, det är alla underliga ritualer, traditioner och tabun runt sex som är användbara.
Se bara hur många sådana vi har i vår kultur som egentligen saknar biologisk grund (speciellt idag). Det är så naturligt egentligen men vi krånglar till det värre än om Microsoft kommit på det. Tänk så mycket enklare allt hade varit om vi inte hade behövt gå som katten runt het gröt utan bara hade kunnat gå fram till någon på krogen, på jobbet eller på tåget och säga "Hej, jag tycker du är läcker. Vill du ha sex med mig?". Har inte provat det själv, men jag misstänker att det inte är lyckat.
Andra kulturer har säkert andra sådana seder, vilket man kan ha mycket kul med i rollspel.
Att bara använda trötta heteroschabloner såsom halvnakna alvbrudar med svärd är knappast sexigt.
Men du måste ju tänka på oss som är trötta och hetero också.
Om ämnena bara behandlades seriöst och fantasieggande, alltså.
Det här tror jag är nyckeln till en lyckad produkt i det här fallet.
Jamenar; en kul grej med rollspel är ju att kunna få uppleva nya världar, det skulle bara kännas naturligt att få sätta sig in i nya sexuella världar också.
Nu är du inne på den andra sortens rollspel.
Nåja, folk har länge försökt övertyga mig om d20's förträfflighet här på forumet. Det kanske är dags att köpa en d20-produkt och se vad det går för?