Nekromanti d20 STL ändrad

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Where do I sign?

Man tar en avvägd risk, och sen får man bestämma om risken motsvarar belöningen.

Alla som arbetat under d20-licensen har ju accepterat det avtalet. Vilket jag alltså inte ännu gjort. Och kanske nu inte heller gör det.

M.

Boobis

Warrior
Re: Hmmm

Jo, men om man ska tro honom, så låter det som en vettig arbetshypotes :gremsmile:

/J

Staffan

Myrmidon
Re: Tyvärr behöver de inte vinna

Det funkade ju för WOTC för en sisådär 10 år sedan.

WOTC blev stämda av Palladium för att de hade med konverteringsinstruktioner till just Palladium i sin The Primal Order (tillsammans med konverteringsinstruktioner till 10-20 andra spel inklusive AD&D - TSR var inte heller så glada, men nöjde sig med att de tog bort dem i andra tryckningen). Under tiden denna stämning pågick så blev WOTCs chef Peter Adkison kontaktad av en matematiker som hette Richard Garfield som hade en idé till ett coolt brädspel där man programmerade robotar som åkte omkring i en fabrik och försökte ta kål på varandra.

Peter tyckte dock att det skulle bli lite dyrt, men att det var en rätt cool idé. Hade Garfield kanske några andra bra idéer med lägre startkostnad? Jo, han hade ju funderat lite på ett kortspel med fantasytema, som funkade lite som baseballkort i att man samlade på sig kort och byggde upp en lek av dem. Det skulle nog kunna bli rätt skoj, så kunde folk spela med varandra medan de väntade på att folk skulle komma till rollspelskvällarna, eller på att nästa grej på konventet skulle starta.

Men, nu var det ju det här problemet med stämningen. Om WOTC förlorade skulle Palladium suga ut massvis med pengar ur dem, pengar som de inte hade, och då skulle säkert Palladium roffa åt sig det där kortspelet i stället. Så, WOTC knoppade av Garfield Games som fick börja med att ge ut Magic.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Book of Erotic Fantasy

Min ödmjuka åsikt här är: SO FUCKING WHAT?!?!
Och jag håller med. Jag har inga problem med hans alster.

Det enda han säger är att det är kompatibelt med D&D. Än sen?
D20 STL har ända sedan början uttryckligen förbjudet detta i all marknadsföring. Han var den på WotC som hade ansvaret för licensen och kontakten med de producenter som använde den. Han såg dock ett kryphål i den (press releaser är inte marknadsföring enligt någon obskyr dom ganska nyligen), vilket han inte påpekade för sin arbetsgivare, utan istället utnyttjade hämningslöst för egen vinning.

Hans produkt, inte min.
Sorry, fingret missade "s" och träffade "d".

Jag håller med om att de kan ha synpunkter på det, men hur många andra icke-WotC/TSR-produkter har inte haft texter i stil med "An Adventure for Dungeons & Dragons" på omslaget. I vilket fall så borde väl den rubriken vara förhandlingsbar utan att ta till storsläggan på det här sättet?
På TSR:s tid var det en evig diskussion om rättigheten att använda ett registrerat varumärke på detta vis. Faktum är ju att man vinner markadsmässiga fördelar genom att koppla sin produkt till ett starkt och välkänt varumärke på det viset. Samtidigt som man givetvis vill tala om för kunden att äventyret är gjort för D&D.

Just därför skapade man varumärket "D20 SYSTEM" med sin färdiga licens D20 STL. En av punkterna i den är att man förbinder sig att inte ange kompabilitet med något varumärke utan ägarens tillstånd. Man får däremot ange på omslaget att produkten “Requires the use of the Dungeons & Dragons, Third Edition Core Books, published by Wizards of the Coast, Inc.”

Vad som retar upp Hasbro här, är nog att Mr. Valterra har valt att göra just "Dungeons & Dragons" i en font och storlek som avviker groteskt mycket från resten av texten. Klassisk kvällstidningslöpsedel, med andra ord. Sedd på lite håll tycks produkten säga:
"Dungeons & Dragons"
"Book of Erotic Fantasy"

Det gillade nog inte cheferna på Hasbro...

/Mikael

anth

Vetefan
Re: d20 all the way

De kan inte äga "d20".
De äger "d20-logo" och "d20-system".
Problemet är att folk är lata och skriver d20 (som Wizards inte äger) när de menar logon eller systemet.

Ford kan inte äga ordet bil, men om jag säger "en T-bil" tänker du inte på ford då?

anth

Vetefan
Skilland på Sverige och USA

Efter att ha läst den här tråden igår så råkade jag befinna mig i det lokala snabbköpet. Jag gjorde där en snabb räkning i tidningshyllan och kom fram till att man kunde på omslagen se inte mindre än tolv stycken kvinnlinga bröstvårtor (förvånansvärt många på tidningar med kvinnlig målgrupp).
Stick till ett snabbköp i USA och se hur många bröstvårtor du ser på deras tidningshylla.

Troberg

Sinister eater
Re: Skilland på Sverige och USA

Stick till ett snabbköp i USA och se hur många bröstvårtor du ser på deras tidningshylla.
OK, det finns kulturella skillnader, men i tex film är de ganska så accepterade.

Å andra sidan så är inte Sverige ett extremfall. Titta i tidningshyllorna i Tyskland, där har omslagen bilder som är så ingående att till och med en gynekolog skulle kunna lära sig något nytt, och det betraktas som OK där.

Betraktar WotC d20 som en internationell produkt måste de också acceptera kulturella skillnader.

anth

Vetefan
Anthony Valterra är inte ond

De flesta i den här tråden tar för givet att Wizards nya påhitt är en reaktion på Anthonys utgivning av Erotiska Fantasier - men i själva verket är det tvärt om.

Wizards har extremt lång framförhållnining på sina produkter.
Sean K Reynolds berättade t.ex. att hans och Montes bok Ghoswalk var färdigskriven 12 månader innan den publicerades.

Samma sak gäller ändringen i STLen, det är inget hafsverk i panik från Wizards sida.

Så här skriver Anthony Valterra själv:
Okay - a few things that I can now say. First as a former employee of WotC I am constrained in some of the things I can reveal for legal reasons. But as soon as WotC says it publically I am obviously freed up. WotC has now confessed that these changes have been in the works for a year. A YEAR FOLKS!!!!! BoeF was announced last MARCH!!! Do the math!
...
It is now obvious that this is the order:

1) WotC (internally) decides that the license must be changed about fall of last year.
2) Anthony opposes the change for 6 months and then realizing the battle is lost leaves WotC to do the product that **he really believes in** and has wanted to do since he cludged a courtesan class in his college D&D game.
3) In his attempt to move fast he writes his own press release (a move he has desperately regreted ever since)
4) He then whips his poor creatives in an attempt to beat the license change.
5) Even though badly abused they turn out absolutely brilliant work.

Troberg

Sinister eater
Re: d20 all the way

Problemet är att folk är lata och skriver d20 (som Wizards inte äger) när de menar logon eller systemet.
Jo, visst är det så. Samtidigt är system ett sånt där nonsensutfyllnadsord som inte tillför så mycket. I IT-branchen är det väldigt inne att kalla sina program för system, bara för att det låter ballare. Oftast är det dock bara ett enkelt program.

Ford kan inte äga ordet bil, men om jag säger "en T-bil" tänker du inte på ford då?
Ärligt talat inte förrän du säger T-Ford. Min första reaktion annars associerar det till en del experiment med exotiska bränslen och motorer.

Troberg

Sinister eater
Re: Anthony Valterra är inte ond

De flesta i den här tråden tar för givet att Wizards nya påhitt är en reaktion på Anthonys utgivning av Erotiska Fantasier - men i själva verket är det tvärt om.
Visst, men på vad sätt ändrar det något?

Det här handlar inte om en strid mellan personer och företag. Det här handlar om en strid mellan olika värdesystem. Det handlar om rätten att censurera kontra rätten att inte bli censurerad.

Det Valtera gjort är bara att ställa frågan på sin spets, för att få fram ett klargörande prejudikat. Han har inte påverkat frågan, han har bara tvingat fram ett snabbare svar.

anth

Vetefan

Betraktar WotC d20 som en internationell produkt måste de också acceptera kulturella skillnader.
Du vet förbaskat väl att Amerikaner (som WotC är) inte accepterar kulturella skillnader.

Se bara på hur bra det går för Bush internationellt just nu på grund av hans syn på frihet - amerikanerna ska ha frihet, men inga andra.
Jag tror att vi två har ganska likartad syn på USA - så vi avslutar den här debatten innan vi blir utskällda av Magnus S.

Troberg

Sinister eater

Du vet förbaskat väl att Amerikaner (som WotC är) inte accepterar kulturella skillnader.

Se bara på hur bra det går för Bush internationellt just nu på grund av hans syn på frihet - amerikanerna ska ha frihet, men inga andra.
Jag tror att vi två har ganska likartad syn på USA - så vi avslutar den här debatten innan vi blir utskällda av Magnus S.
Jag diskuterar inte för eller mot USA (i det här sammanhanget), jag bara konstaterar att WotC bör tänka internationellt om de vill sälja internationellt.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Så här skriver Anthony Valterra själv:
Kom ihåg att det är just AV själv som skriver.

Och även om han säger att han ångrar att han skrev en press release, finns den fortfarande att läsa på Valars hemsida. Det omslag till BoEF som visats upp har dessutom en utformning värdigt löpsedeln till en kvälltidning:

.. ... .... .. .... ... .. .... .. ....
DUNGEONS & DRAGONS
... .. .... .... .. .... .. .... ... ..

Book of Erotic Fantasy

Det kallar jag en medvetet utmanande utformning.

Sedan är det kanske så att ändingarna var planerade sedan länge, men genomförandet kan mycket väl ha tvingats fram av AV:s agerande. Det här kan ha varit en reservplan att tillgripa om någon försökte utnyttja varumärket D&D på ett otillbörligt sätt.

Och det är skillnad på framförhållning när det gäller produkter som skall tryckas, distribueras, marknadsföras, etc, och en licenstext som bara skall upp på hemsidan. Inget man gör över en natt, men de har haft ett antal månader på sig. Jag ser ingen anledning att tro att version 5 av d20 STL var färdigskriven för 12 månader sedan bara för att Ghostwalk hade den framförhållningen.

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!

jag bara konstaterar att WotC bör tänka internationellt om de vill sälja internationellt.
Jag håller med dig, men konstaterar att de helt säkert inte gör det. Glöm inte att "internationellt" betyder 100% Hasbro i det här sammanhanget. WotC har ingen egen representation utanför USA längre. Och jag kan intyga att Hasbro är otroligt stelbenta - jag har försökt göra affärer med dem.

Jag har också gjort mycket affärer med TSR på sin tid, så jag vet att detta knappast är något unikt för Hasbro. TSR hade noll förståelse för kulturella eller juridiska skillnader mellan länder och folk. The american way, or no way!

De borde tänka internationellt... och de borde inte ta till sådan här censur.

Borde.

/Mikael

anth

Vetefan

Jag ser ingen anledning att tro att version 5 av d20 STL var färdigskriven för 12 månader sedan bara för att Ghostwalk hade den framförhållningen.
Inte färdigskriven, men arbetet påbörjades då - vilket tydligen var huvudorsaken till att AV började frilansa.

Oldtimer

Slava Ukraini!

vilket tydligen var huvudorsaken till att AV började frilansa.
Enligt AV, ja. Jag ser inte att hans trovärdighetsfaktor är större än någon annans i det här.

/Mikael

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En liten detalj

Jag vill påpeka att det enda ACValterras inlägg tillför debatten, är att han pekar på en MÖJLIGHET att man blandat ihop orsak och verkan.

Jag litar inte på honom, på WotC eller nån annan när de säger vad som är orsak och verkan.

Det är alltså möjligt att ACValterra har rätt, men han kan lika gärna efterhandskonstruera för att slippa ilskan mot honom i branschen.

M.

anth

Vetefan
Re: En liten detalj

Valterra skriver att WotC har bekräftat att detta var ett beslut som togs förra hösten.

Om man kan hitta detta bekräftande från WotC så är jag benägen att tro på Valterra med tanke på vilken arbetsuppgift han hade på WotC.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Av egen erfarenhet tvivlar jag

Efter att ha drivit företag själv i fyra år, och varit med i olika branschtidningar och så och uttalat mig om vad företaget håller på med, så kan jag lova en sak:

Ett företag säger vad de vill säga. Inte vad som hänt.

Det kan vara så att detta stämmer, och om både ACValterra och WotC säger det, så är det den officiella versionen, som också gäller.

Huruvida det var det som verkligen hände, kommer ingen av oss att nånsin få reda på.

M.