Re: Säljer sex FLER rollspelsprodukter?
"Precis! Det är dags att protestera, att visa vår ståndpunkt mot denna förnedrande censur!"
Fanns det någon anledning att du valde just ordet "ståndpunkt"? :^)
"På det hela taget så säger faktiskt WotC att kvinnor (och män, fast i mindre grad) är obscena för att de råkar ha olämpliga kroppsdelar."
Nej, bara det olämpliga i att visa dem i rollspel. Om jag ska vara alldeles allvarlig så tycker jag faktiskt att kvinnor skildras på ett rätt bedrövligt korkat sätt i de flesta rollspel. Hittar man en kvinna som inte är uppenbart modell-attraktiv så är hon antingen rent ondskefull eller en riktigt osympatisk satmara som på sin höjd kan vara lite tokrolig. Bröst, rumpor och bröstvårtor exponeras på oerhört taffliga och sensationslystna sätt, och man måste vara rejält blockerad i huvudet för att inte tycka att det är ett problem.
Idag har det, ironiskt nog, faktiskt blivit politiskt korrekt för den stora massan att tycka illa om s.k. "politisk korrekthet" bara för sakens skull, så ingen reagerar riktigt över hur fantasilösa och desperata rollspelen faktiskt är.
Det handlar inte bara om illustrationer, förresten, utan om hela teman.
På ett sätt är det bra med restriktioner (även om jag hade utformat dem annorlunda än dessa regler vi fått läsa om i den här tråden): Alla rollspelskreatörer som besitter ett enda litet pytte-korn av talang kan nämligen berätta om sexualitet och relationer utan att spekulativt behöva exponera det i bild eller ren text.
Faktum är att jag personligen tycker att fantasilöshet och avsaknad på sofistikerad elegans är något av det osexigaste jag vet, så om man filtrerar bort alla dumhuvuden som inte skulle kunna förmå sig till att förmedla sensualitet utan att krystat fläka upp trött nakenhet enligt mjukporrens slentrianmässiga konventioner, det vore bara ett plus i mina ögon. Dessa puckhuvuden skulle ändå aldrig klara av att skriva ett vettigt rollspel.
Jag gillar egentligen inte förbud, men ibland är dumskallar så dumma att man måste stoppa dem från att begå dumheter. När branschen sedan har mognat så kan man ta bort restriktionerna, men idag kan jag förstå att vissa anser sig behöva dem.
Jag håller personligen inte riktigt med om deras beslut, och jag gillar inte alls hur förbuden väl var formulerade, men jag kan sympatisera med dem och jag kan acceptera att de dragit den slutsats som de gjort.
Jag skulle ha accepterat det även om det hade drabbat DoD (ett spel som jag spelar).
/Rising