Nekromanti d20 STL ändrad

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Juridiskt ansvar

Om man vill ha ett fett skadestånd bör man gå efter den största plånboken. Det är inte säkert att man vinner, men har man tur får man en smaskig förlikning.

Ryan Dancey eller Clark Peterson håller inte med dig vad gäller WotC:s förändrade ansvar. Jag måste säga att jag har större förståelse för deras argument än för dina.

Däremot håller jag helt med dig om Hasbros anledning till den förändrade licensen. Men jag tycker det är en panikåtgärd som kommer att göra mer skada än nytta.

/Mikael

Danohrq

Veteran
HAHAHA

Nä, jag syftade på typ tjejtidningar av typen "Få självförtroende genom att banta och sminka dig"-tidningar eftersom jag trodde att du syftade på såna. Typ amelia, veckorevyn o sånt :gremsmile:

Fast jag vet nog vad DU håller på med ute bland tidningshyllorna! Spionerna är ute och snart skickar jag bevisen till Åsa Domeij och hennes grupp 8 kompisar och då blire inte kul vettu! :gremsmile:

Danohrq

Veteran
Re: Säljer sex FLER rollspelsprodukter?

Tycker det är dåligt vilket som, men riskerna att det blir ett typiskt amerikanskt förbud ökar nog. "Det går bra med glorifierande av våldtäktscener så länge man inte visar bröstvårtor". Typ, lixom.

"Så efter att tänkt efter lite så tror jag att WotC har dragit denna gräns för att slippa trubbel från den kristna högern, inte för hålla sig väl med sina kvinnliga kunder."
-Detta var mest ett tillbakatagande av delar av mitt första inlägg där jag antydde att förbudet kanske berodde på att man ville får bort sexistiska produkter.

Jag är emot förbud, finns det såna som vill spela rollspel med erotiska bilder skall de få göra det. Det är inte min ensak. Problemet ligger i att hela rollspelshobbyn får pissigt rykte bara för några töntiga illustrationers skull. Men förbud gillar jag inte. Detta är ett kulturellt problem inte ett polisproblem.....
Ville bara klargöra var jag står.

Kimon

Swordsman
"Open Die" logo istället?

Däremot håller jag helt med dig om Hasbros anledning till den förändrade licensen. Men jag tycker det är en panikåtgärd som kommer att göra mer skada än nytta.

Men man kan inte (i varje fall inte jag), undvika att bli lite irriterad på d20 communityn, och jag avser då den amerkanska (extrem)kristna delen av communityn.
När Valtera och kompani presenterar BoEF blir det ett ramaskri (Peterson, Dacey, Hickman? och andra prominenta medlemmar). Sen när Wizards/Hasbro spelar Peterson et al i händerna genom att ge sig själva möjligheten att skilja d20-loggan från BoEF då är det också skit. Wizards/Hasbro har inte så många (bra) alternativ än licensförändringar om de vill hindra Valtera från att använda d20-loggan.

Varför känns det som om vissa delar av communityn vill äta kakan och ha den kvar?

Sen behöver man ju inte som konstruktör använda d20-loggan och då är det ju inget problem längre, så varför inte skrota STL och satsa på Open Die istället? Moongoose och andra borde se det som ett tillfälle att slippa STL.

Troberg

Sinister eater

Jag är emot förbud, finns det såna som vill spela rollspel med erotiska bilder skall de få göra det.
Precis! Det är dags att protestera, att visa vår ståndpunkt mot denna förnedrande censur! Jag tror att det bästa sättet att visa vårt förakt för WotC's agerande är om alla kvinnliga medlemmar tar och postar foton på de bitar av sig som WotC anser obscena och postar dem här, sedan skickar vi en länk till WotC!

(Heck, det var värt ett försök i alla fall...) :gremgrin:

På det hela taget så säger faktiskt WotC att kvinnor (och män, fast i mindre grad) är obscena för att de råkar ha olämpliga kroppsdelar. Ursäkta kraftutrycken, men vilken jävla världsåskådning kan de då ha? Hur helvetes skev är deras människosyn? När det är obscent att visa hur en människa, hur alla människor ser ut så är det bara sinnessjukt!

Troberg

Sinister eater
Re: "Open Die" logo istället?

Wizards/Hasbro har inte så många (bra) alternativ än licensförändringar om de vill hindra Valtera från att använda d20-loggan.
Fast man kan ju undra om inte O-et i OGL börjar bli falsk marknadsföring...

Krille

Super Moderator

"Fast man kan ju undra om inte O-et i OGL börjar bli falsk marknadsföring..."

Det hade nog varit det om OGL och d20 var samma sak.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Sen behöver man ju inte som konstruktör använda d20-loggan och då är det ju inget problem längre, så varför inte skrota STL och satsa på Open Die istället? Moongoose och andra borde se det som ett tillfälle att slippa STL.
Du skall inte tro att möjligheten inte har diskuterats livligt på ogl-d20-l det senaste dygnet. Lustigt att du nämner Mongoose eftersom Matthew Sprange är den som verkar minst upprörd. Hans inställning är mera "tja, vi hann ju tjäna ihop en hel del pengar." :gremgrin:

Problemet är ju att ena alla runt en gemensam logga. Vissa aktörer har ju redan ett starkt varumärke, medan andra överlever bara på grund av d20-loggan. "Open Die" (och för den delen Prometheus-loggan) har föreslagits, men den ger ju ingen igenkänning ute i butikerna... ännu.

/Mikael

Rising

Vila i frid

"Precis! Det är dags att protestera, att visa vår ståndpunkt mot denna förnedrande censur!"

Fanns det någon anledning att du valde just ordet "ståndpunkt"? :^)

"På det hela taget så säger faktiskt WotC att kvinnor (och män, fast i mindre grad) är obscena för att de råkar ha olämpliga kroppsdelar."

Nej, bara det olämpliga i att visa dem i rollspel. Om jag ska vara alldeles allvarlig så tycker jag faktiskt att kvinnor skildras på ett rätt bedrövligt korkat sätt i de flesta rollspel. Hittar man en kvinna som inte är uppenbart modell-attraktiv så är hon antingen rent ondskefull eller en riktigt osympatisk satmara som på sin höjd kan vara lite tokrolig. Bröst, rumpor och bröstvårtor exponeras på oerhört taffliga och sensationslystna sätt, och man måste vara rejält blockerad i huvudet för att inte tycka att det är ett problem.

Idag har det, ironiskt nog, faktiskt blivit politiskt korrekt för den stora massan att tycka illa om s.k. "politisk korrekthet" bara för sakens skull, så ingen reagerar riktigt över hur fantasilösa och desperata rollspelen faktiskt är.

Det handlar inte bara om illustrationer, förresten, utan om hela teman.

På ett sätt är det bra med restriktioner (även om jag hade utformat dem annorlunda än dessa regler vi fått läsa om i den här tråden): Alla rollspelskreatörer som besitter ett enda litet pytte-korn av talang kan nämligen berätta om sexualitet och relationer utan att spekulativt behöva exponera det i bild eller ren text.

Faktum är att jag personligen tycker att fantasilöshet och avsaknad på sofistikerad elegans är något av det osexigaste jag vet, så om man filtrerar bort alla dumhuvuden som inte skulle kunna förmå sig till att förmedla sensualitet utan att krystat fläka upp trött nakenhet enligt mjukporrens slentrianmässiga konventioner, det vore bara ett plus i mina ögon. Dessa puckhuvuden skulle ändå aldrig klara av att skriva ett vettigt rollspel.

Jag gillar egentligen inte förbud, men ibland är dumskallar så dumma att man måste stoppa dem från att begå dumheter. När branschen sedan har mognat så kan man ta bort restriktionerna, men idag kan jag förstå att vissa anser sig behöva dem.

Jag håller personligen inte riktigt med om deras beslut, och jag gillar inte alls hur förbuden väl var formulerade, men jag kan sympatisera med dem och jag kan acceptera att de dragit den slutsats som de gjort.

Jag skulle ha accepterat det även om det hade drabbat DoD (ett spel som jag spelar).

/Rising

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Sex säljer

Men jag tror fortfarande inte det säljer särskilt mycket i rollspelsvärlden. Visst verkar säljarna tro det...
Och varför tror de som säljer rollspel, eller producerar rollspel, att sex säljer?

Jo, för de har tillgång till försäljningssiffror.

Något de flesta andra inte har.

Så om "säljarna" verkar tro det, så litar jag på det. Och på min egen erfarenhet av vad som säljer till målgruppen generellt.

Tro mig, att utgå från att de flesta rollspelare fungerar som en själv är det mest grundläggande misstaget man kan göra om man vill försöka analysera hur majoriteten av den rollspelande massan fungerar.

Tro mig, sex säljer. Särskilt om man kopplar det till hjältemyter om stora starka hjältar.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag håller med

Om jag ska vara alldeles allvarlig så tycker jag faktiskt att kvinnor skildras på ett rätt bedrövligt korkat sätt i de flesta rollspel. Hittar man en kvinna som inte är uppenbart modell-attraktiv så är hon antingen rent ondskefull eller en riktigt osympatisk satmara som på sin höjd kan vara lite tokrolig. Bröst, rumpor och bröstvårtor exponeras på oerhört taffliga och sensationslystna sätt, och man måste vara rejält blockerad i huvudet för att inte tycka att det är ett problem.
Det du tar upp är precis det jag griper efter i mina inlägg ovan.

Sex som tema säljer rollspel.

Jag tycker inte att det är kul att det är så, och det vore bra om vi kom ifrån det. Men det måste gå att uppnå en förståelse för att detta synsätt existerar, innan vi kan göra något åt det.

Så jag vill ge uppmuntrande tillrop till Rising som tar upp det, helt enkelt.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Onda Mongoose

Tja, att Mongoose tar det med ro är väl knappast förvånande. De tänker ju försöka sänka hela konceptet genom att ge ut egna d20-regler, med en egen licens, och därmed åka snålskjuts på WotC arbete.

Nått som jag tycker är sliskigare än BoEF, som är själva upphovet till dagens situation, så vitt jag kan bedöma.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
OGL och d20

Är du ens bekant med skillnaden mellan d20STL och OGL? Jag börjar misstänka att det finns en viss förvirring över de två begreppen hos dig.

OGL och d20STL for Dummies:

OGL = använd open content och gör vad du vill så länge du stoppar tillbaks open content.

d20 = använd open content och gör som vi vill (WotC) och så får du använda d20-loggan.

M.

Kimon

Swordsman
Re: OGL och d20

Korrekt, men det finns mer än en OGL i varje fall om man får tro Open Gaming Foundation

Hittade min gamla favorit GPL bland de olika licensformer som är möjliga att välja under Open Gaming License (som den defineras av OGF).

Fast Open Gaming Foundation:s koncept om en öppen spellicens kanske inte förkortas OGL utan alltid skrivs ut?

Baldyr

Hero
Lustigt nog...

...så låter nedanstående citat väldigt likt som det som Book of Erotic Fantasy (som allt detta egentligen verkar handla om) i själva verket ska innehålla (förutom lite utfyllnadsbilder, varav flera visst ska vara "vågade"). Medvetet?

Traditioner och tabun kring uppvaktning och sex? Hur fanken uppvaktar man en person man är intresserad av i en annan kultur? Kan båda könen ta initiativ? Hur viktigt är det att vara oskuld? Är giftermål nödvändigt för att få ha sex? Sköter familjerna hopparningen? Barn utanför äktenskapet? Nakenhet? Otrohet? Månggifte? Skilsmässa? När är man tillräckligt gammal för att gifta sig?
Sociala skillnader mellan könen? Har män och kvinnor samma rättigheter? Kan de välja yrken fritt? Har de samma arvsrätt? Samma rätt till skilsmässa? Självbestämmande? Klädval? I samhällen med slaveri, utnyttjas slavar sexuellt? Behåller en änka/änkling sin status om partnern dör, även om de var ingifta? Behandlas män och kvinnor lika, eller förväntas endera vara starka eller ha någon annan egenskap?
Vågar man och vill man gå djupare så finns det i vår verkliga historia massor av exempel på hur sex- och könsrelaterade frågor betraktats som viktiga. Sexrelaterad magi, befruktningsrelaterad magi, olika syn på menstruation, skam kring onani, vikten av att vara oskuld, sexuella övergrepp, synen på prostitution osv.
(...) Är det någon som på rak arm skulle kunna säga hur man bäst skulle uppvakta en alvkvinna? Måste man gå via släkten? Kan man ge henne blommor, eller har man mördat oskyldiga skogsmedborgare då? Ska man ta initiativet eller ska hon göra det? Hur långt kan man gå på första träffen? Behöver man uppvakta henne i åratal? Vilken framtoning ska man ha? Om det i stället var en amazon eller en hobkvinna, hur gör man då?
/Baldyr, som researchar ämnet inför en nyhetsartikel i Rollspelaren #10

Troberg

Sinister eater

Nej, bara det olämpliga i att visa dem i rollspel. Om jag ska vara alldeles allvarlig så tycker jag faktiskt att kvinnor skildras på ett rätt bedrövligt korkat sätt i de flesta rollspel. Hittar man en kvinna som inte är uppenbart modell-attraktiv så är hon antingen rent ondskefull eller en riktigt osympatisk satmara som på sin höjd kan vara lite tokrolig. Bröst, rumpor och bröstvårtor exponeras på oerhört taffliga och sensationslystna sätt, och man måste vara rejält blockerad i huvudet för att inte tycka att det är ett problem.
Jag håller med om det, men det är inte detta som restriktionerna vänder sig mot, det är generell exponering av nakna människor i bild och text.

Som det ser ut nu så skulle många klassiska konstverk skulle vara omöjliga att reproducera i en d20-produkt. En lärobokstorr bild av en naken person skulle anses obscen.

DET är en sjuk människosyn.

Troberg

Sinister eater
Re: Lustigt nog...

...så låter nedanstående citat väldigt likt som det som Book of Erotic Fantasy (som allt detta egentligen verkar handla om) i själva verket ska innehålla (förutom lite utfyllnadsbilder, varav flera visst ska vara "vågade"). Medvetet?
Nej, jag har inte sett boken eller läst mer om den än vad som nämnts här. Det är väl helt enkelt så att det är fler än jag som tycker att den Tolkienska könlösheten börjar bli uttjatad.

Troberg

Sinister eater

Är du ens bekant med skillnaden mellan d20STL och OGL? Jag börjar misstänka att det finns en viss förvirring över de två begreppen hos dig.
En viss förvirring finns, men i det här fallet så raljerade jag över framtiden. Hur lång tid tror du det tar innan denna regel kommer med i OGL?

Oldtimer

Slava Ukraini!

Hur lång tid tror du det tar innan denna regel kommer med i OGL?
Det är totalt ointressant om de gör en ny version av OGL med denna regel. Alla versioner av OGL är lika giltiga och varje användare av OGL kan fritt välja vilken version han/hon vill använda. Detta i stark kontrast till d20 STL där endast den sist utgivna versionen gäller.

Det är alltså omöjligt för WotC att tvinga en liknande regel på dem som bara använder OGL.

/Mikael