Nekromanti d20-system, vad kan göras bättre?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,458
Location
Göteborg, Lindome
Re: meningslös tråd.

För att WotC har försökt lansera systemet som industristandard och vill att alla andra ska ta efter och använda det.

WotC är ett stort företag (ägt av ett ännu större företag) som gärna vill dominera sin marknad och tjäna jättemycket pengar... vad är nytt?

Vad gäller "industristandard"-konceptet har de dels skapat konceptet "Open Gaming" (med paralleller från "Open Source") som ger möjlighet till att publicera kreativa regelkonstruktioner baserade på WotC:s upphovsrättsskyddade material, och dels ett nytt varumärke ("d20 System") för att lösa upp det "moment 22" som uppstod mellan TSR och Mayfair Games en gång i tiden ("Ja, vill ju egentligen att ni gör extramaterial till vårt spel så det blir starkare på marknaden, men vi vill inte att ni utnyttjar vårt varumärke.").

De har ju knappast lämnat in d20 till ISO (ännu?), så "industristandard" är väl lite att ta i.

Vad de egentligen försöker är att bredda sig på två sätt: genom att ge möjlighet till helt nya rollspelskonstruktioner utifrån deras regelsystem ("Open Gaming License") och ge möjlighet åt små utgivare att märka sina produkter med "d20 System", vilket ju betyder "Suitable for use with Dungeons&Dragons" utan att använda varumärket "Dungeons&Dragons". Båda sakerna gagnar ju naturligtvis WotC, annars vore de ju inte ett vinstdrivande företag, men förhoppningsvis också fler än bara dem.


Då tycker i alla fall jag att det är viktigt att det är ett bra system, även om bra är ett relativt koncept.

"Bra" är verkligen relativt. Men gott om annorlunda idéer finns det runt om på olika d20-sajter (och även på vårt D&D-forum), en del kanske mer genomtänkta och balanserade än andra...

/Mikael
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Re: Armor Class ...

Ett enkelt sätt att lösa detta är att lägga till BAB till AC. Detta gör visserligen att de riktigt överjävliga varelserna (CR 15+) blir ännu överjävligare, men det blir även rollpersonerna.
Precis vad jag föreslog i tråden-som-datorn-svalde. (Okej, inte precis, men nästan.) Men för att kompensera borde man minska eller helt ta bort ökningen av HP med level (och samtigigt göra så att man fick lite fler till att börja med). Sedan måste man tillföra regler för att slåss med flera motståndare (eftersom det är svårare att försvara sig mot många än mot en) och lite annat fipplande.

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Man vänjer sig...

"det känns knas att helande besvärjelser blir sämre och sämre ju bättre målet är, helt enkelt"

Ju mer man använder ett läkemedel, ju mer verkningslöst blir det, i vår egen riktiga värld. I alla fall ofta nog att man kan applicera samma tänk i D&D.
Samma problem finns i naturlig läkning. Roger Räka och Knut Köttberg blir båda slagna så att de nästan dör. När Roger Räka är fullt återställd är Knut fortfarande nästan död.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,458
Location
Göteborg, Lindome
Re: Armor Class ...

Låt din krigare skaffa sig Handlag (Expertise). Då kan han placera upp till +5 av sin GAF (BAB) på PK (AC) istället för på attackslaget.

/Mikael - som kan skriva tvåspråkiga inlägg
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Standard

De har ju knappast lämnat in d20 till ISO (ännu?), så "industristandard" är väl lite att ta i.
Ja, visst är det det. Min poäng var att WotC faktiskt vill att så många andra som möjligt ska använda deras system, medan till exempel White Wolf är fullt nöjda med att bara de själva använder Storyteller-systemet. Det är därför d20 diskuteras på ett annat sätt än andra spelsystem.

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: meningslös tråd.

WotC är ett stort företag (ägt av ett ännu större företag) som gärna vill dominera sin marknad och tjäna jättemycket pengar... vad är nytt?
Inte mycket...

Vad gäller "industristandard"-konceptet har de dels skapat konceptet "Open Gaming" (med paralleller från "Open Source")
Även om OGL påminner om open source och GPL så är de helt olika praktiskt sett och har helt olika intentioner. Det är tråkigt att de alltför ofta betraktas som samma sak.

De har ju knappast lämnat in d20 till ISO (ännu?), så "industristandard" är väl lite att ta i.
Industristandard är ett uttryck som brukar användas för något som inte är en officiell standard men som är i så brett bruk att det påminner om en standard. Windows är ett exempel på en sådan, PDF och Zip är andra.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,966
Location
Stockholm
Nix. Funkar inte ...

Problemet är att alla som lär sig fajtas även lär sig att undvika motståndarens utfall. Det ingår liksom i själva konceptet »närstrid«. Det ska inte krävas ett feat för något så grundläggande.

Däremot bör man inte lägga till BAB till AC om man blir attackerad med avståndsvapen.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Upp till bevis

Bevisa att ALLA trådar där någon anti-d20-person postat kritiska inlägg på urartat till personangrepp, så som du vill hävda.

Jag menar, att ofta och upprepat angripa oss som gillar d20, och kalla oss Talibaner, och insinuera att vi alltid tar till fula knep när någon som inte gillar d20 kritiserar systemet gränsar till lögnaktigt förtal. Så om du ska envisa med att hävda att vi är såna, så får du -piiip- också bevisa att vi är det.

Om dina inlägg inte konstant tog det avstampet, tror jag att du skulle få betydligt bättre svar på dina frågor och funderingar. Och det har inte ett dugg med systemet att göra. Det har med att du indirekt anklagar oss för att vara idioter.

Men det kanske bara är jag som tycker det.

Magnus
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,458
Location
Göteborg, Lindome
Re: Man vänjer sig...

Samma problem finns i naturlig läkning.

Nä, inte riktigt. Mängden livspoäng du läker per dygns vila skalar linjärt med din grad.

/Mikael
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Hooked on...

... healing potions. Det borde vara en vanlig effekt i D&D egentligen, med tanke på hur bra det måste kännas att dricka dem. Kanske som knark ungefär.

Man kanske kunde slå ett Fort-save varje gång man dricker en healing potion eller får en cure light wounds, för att se om man blir beroende.

:gremgrin:

Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Industristandard = D&D

Industristandard är ett uttryck som brukar användas för något som inte är en officiell standard men som är i så brett bruk att det påminner om en standard. Windows är ett exempel på en sådan, PDF och Zip är andra.
D&D har alltid varit industristandard innan d20. Vad d20 gjort är att vidga begreppet från D&D till att inkludera andra typer av spel med liknande motorer. Alltså har paradoxalt nog industristandarden blivit mer töjbar i och med d20.

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Gäller för GURPS också

Har inte SJG nått sånt på gång med GURPS också? "Powered by GURPS" och allt det där?

Undrar Magnus
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Re: Gäller för GURPS också

Har inte SJG nått sånt på gång med GURPS också? "Powered by GURPS" och allt det där?
Jo, det har han. Döremot behöver man inte köpa GURPS grundregler för att spela de spelen. En snabbkurs i GURPS medförljer. De spel som är märkta "Powered by GURPS" är alltså kompletta spel, till skillnad från de d20-spel som kräver att man har Players Handbook.
Och jag tror inte att någon annan än Steve Jackson Games för tillverka produkter till GURPS.

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Upp till bevis

Bevisa att ALLA trådar där någon anti-d20-person postat kritiska inlägg på urartat till personangrepp, så som du vill hävda.
Alla kanske är att ta i, men samtidigt så kan du väl knappast med gott samvete säga att det inte är vanligt förekommande?

Det har med att du indirekt anklagar oss för att vara idioter.
Inte idioter, men väl hängivna. Alla har sådana hjärtefrågor.

Men det kanske bara är jag som tycker det.
Inte jag i alla fall.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Industristandard = D&D

Alltså har paradoxalt nog industristandarden blivit mer töjbar i och med d20.
Inte så paradoxalt, det brukar vara problemet med industristandarder jämfört med formella standarder.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Gäller för GURPS också

Har inte SJG nått sånt på gång med GURPS också? "Powered by GURPS" och allt det där?
Det är inte en licensform eller något sådant, det indikerar i stället att man har för avsikt att satsa på den linjen (till skillnad från oneshot-supplement) och att GURPS Lite ingår.

Se nedan vad Steve Jackson har att säga om saken.

What does "Powered by GURPS" mean? What's the difference between a PBG title and a regular GURPS book?

There are several differences, but none of them is hard and fast. The only thing we can say for sure about all the PBG books is that they're compatible with GURPS. But in general:


PBG books will be very well supported. Some, like Transhuman Space and GURPS Prime Directive, will be followed by a dozen or more supplements. Others, like GURPS Conspiracy X or Hellboy, may have only a few specific GURPS titles, or maybe only the corebook . . . but will tie into a very rich background that the GM can easily adapt to his game.
PBG corebooks will be more self-contained. A couple of the earliest ones (first-edition Transhuman Space, and Eden Studios' GURPS Conspiracy X) require the GURPS Basic Set and Compendium I. "Our goal now, though, is to make the corebooks stand by themselves, by including a specially adapted version of the GURPS Lite rules in each one . . . see, for instance, GURPS WWII and the The Hellboy Sourcebook and RPG.
PBG books will generally be optimized for their specific setting. We guarantee compatibility with GURPS, but we will be more open to simplifying measures and to authors tweaking things to fit the setting. PBG books may contain specific rules that are not backwards-compatible with the rest of GURPS . . . but, of course, these will be clearly marked.
Some PBG books will be released by companies other than SJ Games!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Man vänjer sig...

Nä, inte riktigt. Mängden livspoäng du läker per dygns vila skalar linjärt med din grad.
Sorry, där talade jag nog utifrån erfarenheter från AD&D2e eller spelledarspecifika tolkningar. My mistake.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,966
Location
Stockholm
Nu belyste du …

… ett av problemen med att icke-gillare av d20-systemet föreslår ändringar på det ena eller det andra. Ofta är icke-gillarna inte särskilt insatta i hur d20 egentligen fungerar. Detta kan leda till att de föreslår ändringar på problem som inte finns, helt enkelt därför att de missuppfattat reglerna eller trott att det fortfarande funkar som i AD&D.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Kolla inlägget a per den:

Recensionen av D&D från 74 var inte heller dum!

Läs den här.
 
Top