Nekromanti d20-system, vad kan göras bättre?

Krille

Super Moderator
Däremot spelar de flesta spelare d20

Om man får tro statistiken så spelar minst två av tre rollspelare Dungeons&Dragons. Då är inte heller alla andra d20-spel inräknade, även om jag tror att de är rätt få i jämförelse.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jepp

Och så har det alltid varit. Att D&D har varit dominerande och synonymt med "rollspel" för gemene man (utom i Sverige). Så är det nu, och så var det innan d20 formaliserades.

Fast allt det här vet ju du och jag redan, så nu predikar vi ju mest för de andra. :gremgrin:

M.

Maxwan

Swordsman
Re: Däremot spelar de flesta spelare d20

(slösurfande igen, jag har inte läst precis allt så min fråga kan vara knasig)
När du säger att 2 av 3 spelar D&D måste du väl mena i hela världen eller? Själv har jag svårt att tro att det är fler folk som spelar D&D än DoD eller EON... EON måste väl vara Sveriges största spel eller är jag ute å snurrar?

Mac - som hade uppskattat om Viking var Sveriges största spel, men det är uppenbarligen inte så många som spelar det :gremcrazy:

Krille

Super Moderator

"När du säger att 2 av 3 spelar D&D måste du väl mena i hela världen eller?"

Jupp.

"Själv har jag svårt att tro att det är fler folk som spelar D&D än DoD eller EON... EON måste väl vara Sveriges största spel eller är jag ute å snurrar?"

Jag har ingen aning. Jag tror det är rätt jämnt mellan Eon, DoD, WoD och D&D.

Troberg

Sinister eater

När du säger att 2 av 3 spelar D&D måste du väl mena i hela världen eller? Själv har jag svårt att tro att det är fler folk som spelar D&D än DoD eller EON... EON måste väl vara Sveriges största spel eller är jag ute å snurrar?
Glöm inte att man kan spela flera spel. Jag har nog spelat 10-15 spel bara de senaste två åren, betydligt mer om man räknar allt jag spelat.

Med andra ord så kan man i Sverige mycket väl ha 2/3 D&D, 2/3 DoD, 1/3 Cthulhu, 1/3 GURPS, 2/3 Vampire och så vidare samtidigt. (Lita inte på siffrorna, det var bara ett exempel.)

Troberg

Sinister eater
Re: Fast du ville ju...

...att d20-förespråkarna skulle hålla sig borta från diskussionen? Hur ska du ha det?
Jag tror att jag tyckte att de skulle hålla igen, inte hålla sig borta. Jag kan ha uttryckt mi klumpigt (och nu kan vi inte kolla längre...) men vad jag _menade_ var att jag ville ha konstruktiva inlägg, inte typen "Det funkar för oss" som inte leder framåt.

Evil Peter

Hero
Re: Fast du ville ju...

Lite OT men just den meningen var lite klumpigt skriven men jag tycker att helheten i ditt inlägg gjorde att man förstod att du inte menade att d20-förespråkarna skulle hålla sig helt borta. Det känns lite som vissa inte VILLE förstå dig.

Detta är en intressant diskussion (den om systemet alltså) och jag tycker det är lite onödigt att fortfarande påpeka trobergs misslyckade mening då han flera gånger förklarat tydligare hur han menade.

Staffan

Myrmidon

Om du syftar på WOTCs gamla marknadsundersökning så gjordes den mig veterligen 1999, innan d20-systemet kom igång (innan senaste upplagan av D&D kom med för den delen). Den tillät även flera val, så det var inte så att 2/3 exklusivt spelade D&D.

Personligen tror jag att D&Ds marknadsdominans knappast har blivit mindre sedan 3rd ed/d20, så jag skulle väl gissa att de ligger på runt 80% nu.

Staffan

Myrmidon
Re: Armor Class ...

Tja, Star Wars och, tror jag, Wheel of Time, har ju med en klass/levelbaserad Defense Bonus som man kanske kan använda.

entomophobiac

Low Prep High Play
Armour Class, för- och nackdelar. Vad måste göras?
Personligen tycker jag att det nya d20 systemet är jättebra på den här punkten, eftersom alla slag sköts konsekvent. Med andra ord har du en DC på vanliga slag, men en AC om du försöker dänga någon.

Och det är det här som är d20s största fördel - att systemet faktiskt är konsekvent.

Levels, hur ska detta skötas?
På ett sätt tycker jag att man kan låta d20 vara vad det är, eftersom så många verkar tycka om levels i alla fall. Men sen kommer man in på hela det där om realism, bla bla bla.

Egentligen vet jag inte vad som är att föredra. Erfarenhetssystem är oftast ganska abstrakta oavsett om man har levels eller inte, så det problemet kommer man inte ifrån. Däremot tycker jag själv inte om Hit Points eller Attack Bonus. Det första kan man helt enkelt radera, det andra borde gå att ersätta med färdigheter.

Klasser, dum eller smart idé?
Generella klasser som går att använda som mall för djupare karaktärskoncept - ja.

Generella klasser som i praktiken bara innebär olika bonusar i stigande skala - nej.

Jag tycker att klasser kan få finnas för att beskriva saker och ting. I D&D gör de ett ganska bra jobb, även om de egentligen bara innebär olika bonusar. I Spycraft, däremot, så fyller varje klass en funktion. Wheelman är den som kör, Pointman leder gruppen i svåra situationer och Soldier är den som står för skjutandet. Tre bra exempel på vad klasser ska göra - beskriva karaktären efter ett arketypiskt mönster, som sedan går att variera.

Skillnaden mellan klassystem och Drakar och Demoners system med yrken är ju egentligen ganska marginell, särskilt om man har Prestige Classes och dylikt i åtanke dessutom. Eller den massiva mängd material som finns till d20. Valfriheten är ju knappt begränsad för den som, iofs, är beredd att tunna sin plånbok en aning.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Armor Class ...

Men för att kompensera borde man minska eller helt ta bort ökningen av HP med level (och samtigigt göra så att man fick lite fler till att börja med). Sedan måste man tillföra regler för att slåss med flera motståndare (eftersom det är svårare att försvara sig mot många än mot en) och lite annat fipplande.
Att helt ta bort HP bör fungera. Låt istället din RP tåla lika mycket som den har i Constitution. Strunta i själva Vitality steget som används i bla Star Wars och Spycraft.

Regler för att slåss mot flera motståndare. Tja, borde det inte räcka med en +1 på BAB per motståndare utöver den första som bankar på dig? (För motståndarna, då...)

Troberg

Sinister eater
Tack! [ANT]

Diskussionen om den meningen började bli större än den meningsfulla diskussionen.

Vindhand

Myrmidon
Hmm...

I vilket fall måste först problemområdena identifieras.

Det är bara att följa gammal fin tradition inom rollspelsdebatt och utgå från sig själv och sina egna åsikter. :gremsmile:

Nejdå, bara de diskussioner där icke-d20-anhängare ifrågasätter något i systemet.

Ehm, nej. Jag har ett flertal gånger varit inblandad i debatter om ev. svagheter i D&D/D20 i det forumet utan att detta skett. Ofta påpekar någon att de inte alls upplever det (den ev. svagheten) som ett problem men det är ju helt ok. D&D-forumet är rena paradiset av god debatt-ton jämfört med t.ex. Eon-forumet där personangrepp är relativt vanliga...

Nakdelen med D&D-forumet är möjligtvis att det har en smalare publik...

Edit: oklar syftning fixad.

Troberg

Sinister eater
Re: Hmm...

Det är bara att följa gammal fin tradition inom rollspelsdebatt och utgå från sig själv och sina egna åsikter.
Nej, nej, nej. Du har helt missförstått det. Det handlar om att förvara ens egna fakta mot andras oupplysta fördomar. :gremsmile: