Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,054
Med anledning av den här tråden så var jag tvungen att hindra mig själv från att komma med mitt vanliga, och vid det här laget rätt tröttsamma, Pathfinder-praise.
Men jag började ändå undra lite. Hur skulle det vara att spela en längre kampanj i d20* där rollpersonerna inte går upp i level? Jag tycker att d20 är otroligt charmigt på låga levlar, kanske i synnerhet på level 1, när allt man möter är så jävla farligt. Vilket monster som helst (typ) kan med lite flyt få in en insta-kill på många karaktärer, så det är alltid med hjärtat i halsgropen man tar sig an en fight.
Level 1 är skitig, farlig och orättvis, men jag vet inte; är det bara jag som tycker om det här?
Frågan är om man urholkar systemet alltför mycket om man inte låter rollpersonerna levla. Man tar ju faktiskt bort enormt mycket innehåll ur spelet.
Samtidigt är första leveln en av de mest innehållsrika, vad gäller monster och fällor, så det finns mycket att erbjuda spelarna i form av utmaningar.
Hur avgörande är drivkraften att levla för spelarna? Hur blir spelet om man tar bort den möjligheten och istället får erbjuda andra belöningar, som skatter eller berömmelse/status?
*och med d20 menar jag i 3.0/3.5/PF och andra tillämpbara applikationer
Men jag började ändå undra lite. Hur skulle det vara att spela en längre kampanj i d20* där rollpersonerna inte går upp i level? Jag tycker att d20 är otroligt charmigt på låga levlar, kanske i synnerhet på level 1, när allt man möter är så jävla farligt. Vilket monster som helst (typ) kan med lite flyt få in en insta-kill på många karaktärer, så det är alltid med hjärtat i halsgropen man tar sig an en fight.
Level 1 är skitig, farlig och orättvis, men jag vet inte; är det bara jag som tycker om det här?
Frågan är om man urholkar systemet alltför mycket om man inte låter rollpersonerna levla. Man tar ju faktiskt bort enormt mycket innehåll ur spelet.
Samtidigt är första leveln en av de mest innehållsrika, vad gäller monster och fällor, så det finns mycket att erbjuda spelarna i form av utmaningar.
Hur avgörande är drivkraften att levla för spelarna? Hur blir spelet om man tar bort den möjligheten och istället får erbjuda andra belöningar, som skatter eller berömmelse/status?
*och med d20 menar jag i 3.0/3.5/PF och andra tillämpbara applikationer