Nekromanti d20 utan level

tobzombie_UBBT

Veteran
växjö; sveriges metropol och smålands juvel
när jag satt och diskuterade regelsystem häromdan. kom det upp änn en gång upp varför jag föredrar Gurps framför d20 och svaret är som alltid just levelsystemet.. jag måste säga att jag föredrar de flesta spel utan levelsystem, vilket har nästan blivit till en mani, där jag inte bryr mig om regelystemet i övrig sålänge det inte bara har ett levelsystem. kruxet är nu att det finns en massa d20 som säkert skulle vara intressant och att jag inte är tillräckligt insatt i reglerna i övrigt, men skulle det vara lätt och möjligt att ta väck just levelsystemet, eller finns det någont sådant till d20 redan (som expert till dod). eller är level i d20 så rotat att det inte går att plocka ut eller görs det inga sådan moduler får att WoTC inte tillåter det?

/tobzombie

Krille

Super Moderator
Enligt System Reference Guide och FAQn så behöver ett d20-system inte ha några levels.

MEN enligt d20 System Guide, som spaltar upp villkoren för att få sätta d20-loggan, så får man inte bygga några regler för att förbättra rollpersoner. Och de reglerna omfattar levels.

Jag har fortfarande inte fått någon bra förklaring på hur FAQn och d20 System Guide kan förenas.

Troberg

Sinister eater
Jag har fortfarande inte fått någon bra förklaring på hur FAQn och d20 System Guide kan förenas.
Man får göra det, men då kommer de och bryter armar och ben på dig?

DanielSchenström

Swashbuckler
Kan det vara så att man för en käck mängd pengar får ändra en sådan sak?
Eller att en D20 OGLprodukt kan ändra på erfarenhetssystemet, medans den som prompt vill ha loggan på sitt spel måste ha WotCs system? Jag är lika konfys jag.

Man får dock göra regler för hur levels är i sitt spel. Exempelvis kan man ta bort att stridsförmåga och hit points kommer med grader, utan enbart färdighetspoäng exempelvis. Kombinerar man detta med variantreglerna om träning från D&D så kan man göra ett system där man måste använda en färdighet för att förbättra den exempelvis.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ett spel behöver inte...

...förbättringsregler för att vara ett spel. Eller ens för att vara ett rollspel. Om man intar den ställningen går de ihop.

Men visst, det är ju inte så att de uppmuntrar att man gör avsteg från level-systemet.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Lite lånkar

http://www.mortality.net/board/read.php?TID=5234&page=4

http://mail.opengamingfoundation.org/pipermail/ogf-l/2003-May/004290.html

Kontentan är att WotC har stoppat in en begränsing som innebär att man inte får använda d20-loggan om man har med regler för hur man hanterar erfarenhet.

Så då får man använda reglerna under enbart OGL, och då är det alltså ett d20-spel, men man får inte använda loggan.

Lite bisartt, och knäppt enligt mig, men c'est la vie, som tysken säger.

M.

Vindhand

Myrmidon
men...

Man behöver ju karaktärer... och reglerna för att bygga sådana är ju också off-limits och innehållande levels. Visst skulle man kunna göra ett levellöst D20-spel med enbart förgenererade karaktärer men börjar inte räddningsplankan bli _väl_ tunn då?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tunn, tunnare, tunnast

Visst skulle räddningsplankan bli tunn. Nästan så tunn att den var oanvändbar. Om man nu inte gör nått slags minigame typ de i Polyhedron, då kanske man skulle komma undan med det.

Eller ett spel där man ska spela äventyret en gång, med samma rollpersoner. Typ en rollspelsvariant på Cluedo. Det skulle funka.

M,

Oldtimer

Slava Ukraini!
FAQ:n pratar här i första hand vad som kan göras med d20-systemet under OGL. Det finns en del som redan gjort detta.

d20 System Guide, däremot, förklarar reglerna för att gratis få utnyttja WotC:s varumärke och logga "d20 System" på sin produkt.

Så att utnyttja deras d20-system i sin egen produkt kräver bara OGL och den tillåter massor av modifikationer. Om man vill få använda deras varumärke och logga "d20 System", är man däremot betydligt mer låst.

Sedan säger ju inte D20 System Guide att man måste ha med grader i spelet (eller något annat heller, egentligen). Men man får inte beskriva hur rollfigurer genereras eller förbättras, så det komplicerar ju livet betydligt om man vill använda "d20 System"-loggan.

/Mikael

Krille

Super Moderator
En rubrik behöver inte...

...fortsätta in i inlägget heller.

"Ett spel behöver inte förbättringsregler för att vara ett spel. Eller ens för att vara ett rollspel. Om man intar den ställningen går de ihop."

Det förstås, men jag har en känsla av att rätt många anser att det vore ett rätt inkomplett och/eller låst rollspel.