entomophobiac
Low Prep High Play
Många gråter över levels i d20 systemet. Själv kan jag tycka att de är intressanta och inför en lättsamhet när det gäller karaktärens successiva ökning. Däremot ballar det ofta ur i Feat jakter eller tester av vilken kombination av klasser som ger bäst bonus till vilken nuffra. Etc.
Jag funderar på hur man skulle göra för att lyfta bort level systemet från d20, vilket ju absolut inte är en omöjlighet. Hur gör man?
Först bör man lista alla saker som en level bestämmer:
*Attack Bonus
*Fort, Ref och Will Save
*"Class Abilities" (Tror inte de kallas så i D&D, men ni förstår vad jag menar.)
*Hit Points
*Skill Points
*Multiklassande
(Är det fler?)
Sedan bör man fundera ut en lösning:
Attack Bonus.
Detta borde inte bli allt för svårt. Låt oss säga att man plockar bort alla Weapon Proficiency feats och istället introducerar en lista med vapenfärdigheter. Har för mig att Mutant Chronicles har fyra-fem ganska generella sådana för skjutvapen och två eller tre för andra vapen, till exempel. Så kan man lösa det. En viss bonus till färdigheten kan komma från vilken klass du har, så får kanske Soldat +2 i Lätta Automatvapen, eller dylikt. Färdigheter, helt enkelt.
Fort, Ref och Will Save.
Mycket viktiga värden enligt mig, eftersom de fyller funktioner som övriga värden är befriade från. Det finns egentligen inget som hindrar att man ger varje klass en viss bonus på dessa för att markera deras skillnader. Däremot kommer dessa bonusar inte att öka, eftersom det inte finns några levels. Med andra ord kommer dessa värden bara öka om du på något sätt lyckas öka dina grundegenskaper.
"Class Abilities"
Hmm. Enkelt: ge varje klass en särskild egenskap direkt från början. En egenskap som du inte får om du någon gång skulle byta klass (motsv. till multiklassande).
Hit Points
Ain't no such thing! Man tål lika mycket stryk som sin Constitution, sedan är det Dying och så vidare som vanligt. Inga HP. Dödligt, smärtsamt och snabbt.
Skill Points
En fast pöl från början, lite större än den är nu, och sedan kanske man får erfarenhetspoäng som översätts till direkt Skill Points istället för att putta dig närmare nästa level.
Multiklassande
Aningen knivigare. Min tanke var att använda mig av något liknande Warhammer FRP, alternativt helt enkelt låta dig byta klass när du under spelets gång råkar ut för något som låter dig göra det. Exempelvis träning, omskolning eller något dylikt.
Men vad glömmer jag? Vilka teorier fungerar nog inte i praktiken?
Såga mig!
Jag funderar på hur man skulle göra för att lyfta bort level systemet från d20, vilket ju absolut inte är en omöjlighet. Hur gör man?
Först bör man lista alla saker som en level bestämmer:
*Attack Bonus
*Fort, Ref och Will Save
*"Class Abilities" (Tror inte de kallas så i D&D, men ni förstår vad jag menar.)
*Hit Points
*Skill Points
*Multiklassande
(Är det fler?)
Sedan bör man fundera ut en lösning:
Attack Bonus.
Detta borde inte bli allt för svårt. Låt oss säga att man plockar bort alla Weapon Proficiency feats och istället introducerar en lista med vapenfärdigheter. Har för mig att Mutant Chronicles har fyra-fem ganska generella sådana för skjutvapen och två eller tre för andra vapen, till exempel. Så kan man lösa det. En viss bonus till färdigheten kan komma från vilken klass du har, så får kanske Soldat +2 i Lätta Automatvapen, eller dylikt. Färdigheter, helt enkelt.
Fort, Ref och Will Save.
Mycket viktiga värden enligt mig, eftersom de fyller funktioner som övriga värden är befriade från. Det finns egentligen inget som hindrar att man ger varje klass en viss bonus på dessa för att markera deras skillnader. Däremot kommer dessa bonusar inte att öka, eftersom det inte finns några levels. Med andra ord kommer dessa värden bara öka om du på något sätt lyckas öka dina grundegenskaper.
"Class Abilities"
Hmm. Enkelt: ge varje klass en särskild egenskap direkt från början. En egenskap som du inte får om du någon gång skulle byta klass (motsv. till multiklassande).
Hit Points
Ain't no such thing! Man tål lika mycket stryk som sin Constitution, sedan är det Dying och så vidare som vanligt. Inga HP. Dödligt, smärtsamt och snabbt.
Skill Points
En fast pöl från början, lite större än den är nu, och sedan kanske man får erfarenhetspoäng som översätts till direkt Skill Points istället för att putta dig närmare nästa level.
Multiklassande
Aningen knivigare. Min tanke var att använda mig av något liknande Warhammer FRP, alternativt helt enkelt låta dig byta klass när du under spelets gång råkar ut för något som låter dig göra det. Exempelvis träning, omskolning eller något dylikt.
Men vad glömmer jag? Vilka teorier fungerar nog inte i praktiken?
Såga mig!