Nekromanti d4, d8, d10, d12, d20

Rickard

Urverk speldesign
Vicken tur [OT]

"...romersk 14-sidig tärning som användes för tärningsspel /.../ Den såg ungefär ut som en t10 fast med fyra sidor till."
Tur att du skrev det, för att jag hade ett helvete att komma på hur den var gjord.. /images/icons/laugh.gif

/[color:448800]Han</font color=448800> som har tendensen att köpa felbalanserade tärningar

Eksem

Champion
Re: Obsessive Dice Syndrome Deluxe

Skojja inte. Jag har faktiskt samma "problem". Men jag är SL, så jag har alltid tärningarna inom räckhåll =)

Storuggla

Champion
Re: Obsessive Dice Syndrome Deluxe

Va? Seriöst? Wow... I'm not alone... /images/icons/yikes.gif
Jo, när man är SL så är det ju enkelt, tärningarna är ju på den bleka sidan av skärmen då. Men när man är spelare och börjar fibbla med medspelarnas tärningar, då blir det svårare. Men jag kan inte hjälpa det. Tvångstankar indeed.

Storuggla, trampar inte på t4:or

Sodivra

Champion
Det finns en hel serie egentligen..

.. tex med solglasögon.. Den är tuff.. :)
Sedan finns alla också i normalt plutt-format..

Björn den gode

Swashbuckler
d3,d7,d11

Varför har alla tärningar ett jämnt antal sidor? Är det en rent geometrisk begränsing att man inte kan göra en d7a bra eller är det en psykologisk begränsing?

Feuflux

omjonasson.se
Re: d3,d7,d11

Varför har alla tärningar ett jämnt antal sidor? Är det en rent geometrisk begränsing att man inte kan göra en d7a bra eller är det en psykologisk begränsing?

Innan någon annan hinner säga någonting så talar jag om att d3 finns..... i form av en halv d6.

Kommer inte ihåg vart, men i någon tråd hade vi en grym diskussion om att skapa en d7 och vi kom fram till att det inte går att skapa primtalstärningar på något vettigt sätt (2 och 3 undantaget).

Spontana svaret på din fråga är att det är en geometrisk begränsning. För att en sida ska vara upp måste en annan sida vara ner.

Widde

Warrior
Primtalstärning

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Spontana svaret på din fråga är att det är en geometrisk begränsning. För att en sida ska vara upp måste en annan sida vara ner.

<hr></blockquote>

Både ja och nej. De traditionella tärningarna bygger på den geometri som säger att det finns exakt fem euklidiska kroppar; 4, 6, 8, 12, och 20-sidingen. Dessa kännetecknas av:

1. likformiga sidor
2. lika stora vinklar i alla hörn
3. symmetriska över de tre rymdaxlarna.

t10 avviker från detta på punkterna 2 och 3, men får vara med ändå.

Hur tillverkar man då en primtalstärning?
Simplicity!
Man skiter fullständigt i en av rymdaxlarna och tillverkar den som en stav med X antal sidor. Ungefär som en blyertspenna. Man slår den genom att rulla den längst bordet. Men då hamnar ju inte en sida uppåt, säger vän av ordning. Det gör det inte på en t4 heller; replikerar jag. Man sätter helt enkelt lämpligt antal färgduttar på den kant som ligger uppåt.
Presto!

-W

Feuflux

omjonasson.se
Re: Primtalstärning

Man skiter fullständigt i en av rymdaxlarna och tillverkar den som en stav med X antal sidor. Ungefär som en blyertspenna. Man slår den genom att rulla den längst bordet. Men då hamnar ju inte en sida uppåt, säger vän av ordning. Det gör det inte på en t4 heller; replikerar jag. Man sätter helt enkelt lämpligt antal färgduttar på den kant som ligger uppåt.
Presto!

Tja, så kan man ju iofs göra men det där kallar inte jag för en tärning./images/icons/smile.gif

Oldtimer

Slava Ukraini!

att det finns exakt fem euklidiska kroppar; 4, 6, 8, 12, och 20-sidingen

<hr></blockquote>

Som vän av ordning måste jag naturligtvis påpeka att dessa kroppar brukar tillskrivas Platon, inte Eukildes.

/Mikael - som till och med tycker att t10 är fusk

Widde

Warrior

Som vän av ordning måste jag naturligtvis påpeka att dessa kroppar brukar tillskrivas Platon, inte Eukildes.

<hr></blockquote>

Fel av mig. Måste kolla att hjärnan är kopplad till handen innan jag skriver nästa gång.

Som ett litet bonusinlägg kan jag nämna att stavformiga tärningar användes redan av de gamla romarna. Det är ju lättare att tillverka en sådan med ett jämnt och fint utfall, än det är att göra en kubisk tärning. Mera värdelöst vetande: det fanns en artikel i Scientific American om de platonska kropparna för omkring 20 år sedan. Om jag minns rätt så hävdade man att eftersom det finns fem platonska kroppar, så är antalet dimensioner i universum antingen exakt tre, eller minst elva. Slut på värdelöst vetande.

Ja d10 är fusk den med, men 20sidingar 0-9x2 finns ju inte att uppbringa längre *mutter, mutter* Det var bättre förr ...

-W