Detta inlägg handlar om Star Wars D6/WEG-systemet där man i regel slår ett gäng T6or och försöker få en större summa än sin motståndare. Läste den här tråden
http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...;o=all&vc=1
...och undrar lite i all försiktighet om det här med rullande av enorma antal tärningar (för det BLIR det ju i tex Star Wars D6 och liknande system). Jag vill nu att ni ska förklara för mig varför följande är en kass idé...
Vid aktiva motståndsslag (dvs Åke slår på Bengan med 6T6 mot 8T6) kan man lika gärna dra ner på antalet tärningar på båda sidor genom att sänka till minsta gemensamma nämnare (Åke slår 3T6 mot Bengans 4T6). Förhållandet mellan de bådas värden förblir detsamma, och det blir lättare att addera ihop allting.
På samma vis skulle man kunna göra även vid passiva motståndsslag. Är motståndet 12 och Ove har 6T6 i skicklighet, kan man lika gärna sänka motståndet till 4, och Ove slår 2T6.
Vad är det mina bristfälliga statist-kunskaper hindrar mig från att inse här?
http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...;o=all&vc=1
...och undrar lite i all försiktighet om det här med rullande av enorma antal tärningar (för det BLIR det ju i tex Star Wars D6 och liknande system). Jag vill nu att ni ska förklara för mig varför följande är en kass idé...
Vid aktiva motståndsslag (dvs Åke slår på Bengan med 6T6 mot 8T6) kan man lika gärna dra ner på antalet tärningar på båda sidor genom att sänka till minsta gemensamma nämnare (Åke slår 3T6 mot Bengans 4T6). Förhållandet mellan de bådas värden förblir detsamma, och det blir lättare att addera ihop allting.
På samma vis skulle man kunna göra även vid passiva motståndsslag. Är motståndet 12 och Ove har 6T6 i skicklighet, kan man lika gärna sänka motståndet till 4, och Ove slår 2T6.
Vad är det mina bristfälliga statist-kunskaper hindrar mig från att inse här?