Jag har bara lirat med D6 i Star Wars, där funkar det perfekt. Att det blir mycket tärningar ser jag inte som något hinder i ett hjältespel, det känns helt rätt att galaxens snitsigaste pilot får rulla sju t6:or när man skjuter mot de förföljande TIE-skeppen. Systemet är också underbart flexibelt, det är väldigt lätt att hantera olika ageranden i strid; vare sig man vill kasta sig in i skydd och skjuta vilt i flykten, eller omsorgsfullt krama av ett enda välriktat skott, så funkar det bra med spelsystemet. Dessutom gillar jag att D6 ger ett större slumpmoment än andra system av typen "slå högre än". Även med höga värden i en färdighet kan man slå en drös ettor och misslyckas även med enkla handlingar; det dröjer alltså länge innan man har "garanterad framgång" på alla slag.
Det sagt, så har systemet ett par quirks. En konstighet är att färdighetsvärdena (i Star Wars iaf) bygger direkt på grundegenskapernas värden. Det innebär dels att man kan få en hög grundchans i väldigt många färdigheter, dels att det är mycket svårare att lyckas med grundegenskapsslag än med färdighetsslag eftersom de s.a.s ligger på samma skala. Ett motsatt slag mellan en färdighet och en grundegenskap kan alltså bli lite obalanserat. Men det är möjligt att den biten är specifik för Star Wars.
En annan nackdel jag ser är att "känslan" i systemet inte riktigt passar för mer jordnära eller realistiska kampanjer. I mer traditionella system med fasta värden (Styrka 11, typ) känns det mer naturligt att omvandla spelvärden till sekundära värden som bärförmåga, längd och vikt etc. Det är också svårt, eller känns iaf fel, att i D6 införa system av "räkna ner"-typ, tex Kraftpoäng (DoD), blödningspoäng etc. Nu är väl inte bärförmåga eller vikt helt avgörande för spelet, men jag tycker att sådana kopplingar till verkligheten gör en del för den jordnära känslan. Och den biten känns inte riktigt naturlig i D6-systemet, men det är kanske mest en effekt av DoD-traditionalism.
Överlag är det dock ett suveränt och väldigt flexibelt system. Det skulle vara kul att testa att spela även andra stilar än Star Wars med D6.