Nekromanti D6 systemet

Demodog

Veteran
Joined
26 Jun 2013
Messages
45
Hej!

D6 systemet som finns i gamla äventyrsspels översättning av WEG Star wars är ju genialiskt och lätta att använda för fantasy med, jag gillar att man använder pölarna för respektive grundegenskap direkt och färdigheter används enbart som utökningar av respektive egenskap.

Min fråga är, blir det alltid ett problem med mängden tärningar i detta system? Kan man inte bara sätta en maxgräns på tex 6 tärningar i en pöl eller liknande, nån som har erfarenhet? Vad skulle en drake får för anfallstärniningar liksom, typ 20 stycken? :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Demohund said:
Hej!

D6 systemet som finns i gamla äventyrsspels översättning av WEG Star wars är ju genialiskt och lätta att använda för fantasy med, jag gillar att man använder pölarna för respektive grundegenskap direkt och färdigheter används enbart som utökningar av respektive egenskap.

Min fråga är, blir det alltid ett problem med mängden tärningar i detta system? Kan man inte bara sätta en maxgräns på tex 6 tärningar i en pöl eller liknande, nån som har erfarenhet? Vad skulle en drake får för anfallstärniningar liksom, typ 20 stycken? :)
Enligt d6 Fantasy Creatures så har en typisk elddrake Dodge 8D, fighting 6D+2, Flying 10D, Marksmanship: fiery breath 8D, Stamina 10D.

Problemet med Star Wars d6 var tärningsinflationen som berodde på hjälteimmunitet hos viktiga spelledarpersoner. En tokoptad rollperson kunde komma upp till 8D om man var utomjording och hade rätt specialisering. En småoptad rollperson kunde ligga på 6D. Eftersom en tokoptad rollperson inte skulle kunna ha ihjäl Luke Skywalker så fick denne tillräckligt höga färdigheter för att det skulle vara jobbigt, och eftersom Darth Vader skulle vara ännu värre så fick han till slut 14D i att klyva folk med ljuspinne.

Men själva systemet är egentligen byggt för att en normal SLP ska ha 4D i spjutspetsfärdigheter och 2D i resten, medan normala rollpersoner ska ha 5D i spjutspetsfärdigheter och 3D i resten.

Finns det sätt att undvika det? Jorå. Ett är att hålla stenhårt på balanseringen och undvika inflationen. Ett annat är att lära sig huvudräkning.
 

Demodog

Veteran
Joined
26 Jun 2013
Messages
45
Okej då förstår jag, hade det inte varit enklare att helt enkelt aldrig låta spelarna möta Darth Vader? :p

Men om man har 5D6 i tex smidighet då innebär ju det att man är sjukt duktig på en massa saker? Finns ju knappt nån mening då att välja en färdighet i den kategorin, bättre att välja färdigheter i de egenskaper man är sämst på? Men det är kanske det som är charmen med systemet, att det är så enkelt
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Krille said:
Finns det sätt att undvika det? Jorå. Ett är att hålla stenhårt på balanseringen och undvika inflationen. Ett annat är att lära sig huvudräkning.
Man kanske kan modda det till att bli ett pölsystem istället? Lättare att räkna =)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,275
Location
Göteborg
Demohund said:
Hej!

D6 systemet som finns i gamla äventyrsspels översättning av WEG Star wars är ju genialiskt och lätta att använda för fantasy med
Tänkte bara kolla: du vet att du kan ladda ned en bunt PDF:er av gamla D6-böcker gratis, va?
Här är länken annars.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,122
Location
Sthlm
Demohund said:
Okej då förstår jag, hade det inte varit enklare att helt enkelt aldrig låta spelarna möta Darth Vader? :p
Inte för att vara den som är den, men att möta Darth Vader är en av de kanske tio sakerna jag vill göra i ett starwarsrollspel, och inte hellre gör i valfritt annat rollspel. :gremgrin:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag är helt för och har tänkt på det själv. Det är väl inte alls mycket man behöver modda i systemet egentligen va? Jag vet med mig att jag kollade lite på svårighetsgraderna i spelet i det syftet nån gång men nu minns jag inte vad jag kom fram till.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Jocke Kofot said:
Demohund said:
Okej då förstår jag, hade det inte varit enklare att helt enkelt aldrig låta spelarna möta Darth Vader? :p
Inte för att vara den som är den, men att möta Darth Vader är en av de kanske tio sakerna jag vill göra i ett starwarsrollspel, och inte hellre gör i valfritt annat rollspel. :gremgrin:
En av de mer episka mötena i Star Wars d6 var när min jedi Kiyone Lerrison hade fångats av sin onda moster (ja, alla är släkt med alla) och släpad inför Darth Vader ombord på Executor. Det gick förstås som det brukar och det blev en lasersvärdsduell.

Jag vill minnas att jag hade 6D, och det lät som att Vader hade mycket mer när han parerade första rundan. Så nästa runda använde jag ett kraftpoäng och dubblade mina tärningar. Vader parerar. Rundan därpå använde jag ett kraftpoäng till. Vader parerar. Fjärde rundan använde jag mitt sista kraftpoäng. Vader parerar. I femte rundan växlar jag ett mörkerpoäng mot ett kraftpoäng. Vader parerar. I sjätte rundan växlar jag ett mörkerpoäng till mot ett kraftpoäng. Vader parerar. Sjunde rundan... så tvekar jag. Jag börjar få lite för mycket mörkerpoäng.

Så Vader tar i och anfaller och spenderar ett kraftpoäng han med. Spelledaren skrapar ihop alla tärningar han har och tittar över skärmen. "Skulle jag kunna få låna åtta tärningar till?"

Eeek.
 

Måns Bredelius

Veteran
Joined
9 Jan 2013
Messages
121
Location
Stockholm
haha.

Är inte tanken att man ska spela Star Wars hjältarna solo och Luke för att kunna nita Vader. Annars är väl tanken att man ska typ fly från han.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,533
Jag vet inte varför de gav Han solo så bra stats. Han solo är bra på att flyga ett skepp... Men i övrigt är han bara en kille. Vader spöade ju skiten ur honom i filmerna genom att hålla upp en hand :gremtongue:

Jag får Flashbacks till min Star Wars kampanj som började med att spelarna dödade en Jedi i ett barslagsmål och stal hans ljussabel för att kunna fejka att de var Jedi riddare. Sedan gick de vidare till att kasta granater på en Jedimästare när deras plan att åka till Courosant och sno "du vet de där jedi morgonrockarna" gick åt skogen...
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,037
Location
Bureå
Jag tycker D6-systemet är genialiskt. Vi har spelat det sedan 1988 och har aldrig haft problem med tärningsinflation. Vet inte varför, jag har hört många med avvikade uppfattning. Kanske för att vi i gruppen alltid haft som intention att spela det som aldrig syns i filmerna, dvs Darth Vader har bara skymtat förbi i bakgrunden som närmast.

Som mest har en pilot haft specialisering mot A-wing och haft 8D+1. 16 tärningar med Force Point är mycket, men inget som är ivägen för spelandet och inget som händer särskilt ofta.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Weird Quest said:
Som mest har en pilot haft specialisering mot A-wing och haft 8D+1. 16 tärningar med Force Point är mycket, men inget som är ivägen för spelandet och inget som händer särskilt ofta.
Om någon annan räknar dem skulle jag inte ha något principiellt emot 16 tärningar. Ska jag räkna dem själv är de ungefär 13 för många... =)
 
Top