Nekromanti Da Vinci-koden

Arfert

Facit
Re: Kul!

mm han är ju inte Frederick Forsythe som personligen stegar upp avstånden mellan den och den tbanestationen i Moskva när han skriver böcker ;-)

Eksem

Champion

Nu har jag inte läst boken, men som med alla konspirationsteorier är det ju alltid mer spännande om upphovsmakaren hävdar att konspirationen är sann.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Fast då känns det som att han har svårt att se skillnaden mellan huvudsak och bisak. Snacka om att lägga kraft på fel saker.

- Vulf

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Okej, det har du alldeles rätt i. Jag håller med om att det är töntigt av Dan Brown, och på den punkten tycker jag att det är alldeles rätt att tillrättavisa honom."

Det är alltid tacksamt att tillrättavisa skönlitterära författare som hävdar att deras romaner skulle kunna vara sanna, sedan må de heta Dan Brown eller Janne G. Jag hade själv känt mig jävligt smart om jag läste en bok där det fanns uppenbara felaktigheter som inte var tydliga för vem som helst (typ en bok om rollspel kanske?). Sedan verkar Brown inleda varje bok med att döda en akademiker så det är ju en aspekt som säkert gör honom mer tilltalande i dina ögon. :gremwink:

Mitt eget exemplar av "Da Vinci koden" ligger oläst därhemma sedan förra julen, och så lär det nog förbli med tanke på hur mycket annan litteratur som jag ännu inte läst och med tanke på vad jag i övrigt anser om olika knäppa konspirationsteoriers trovärdighet.

Dilandau

Myrmidon

Den är ju vansinigt lättläst. Har du någon sånär läsvana tar du dig igenom den på 2 dagar. Så mycket är den värd i alla fall. =)

Saxifrage

Hero

Tja, om det är på det sättet förtjänar han förstås en skrapa. Men jag har faktiskt inte hört någon lägga fram det på det sättet förut. Snarare svamlas det om att han har "vävt ihop saga och verklighet på ett förvirrande sätt" (jaha, och?). Jag har faktiskt haft intrycket att verklighetskopplingen har legat mer i betraktarens öga.

Klart att han ska ha däng om han han hävdar på skakiga grunder att hans högst fantasifulla skönlitteratur är baserad på verkligheten. Bättre då att göra en Michael Moore och säga att "vaddå, det här är ingen j-a dokumentär"... :gremsmile:

Arfert

Facit

har sett honom sitta i TV och säga att ALLT är vetenskapliga fakta... själva grundkonspirationen då.

Jaggernaut

Hero

Jag tänkte personligen mer på den närgranskning av hans böcker som man finner på olika webbsidor, där de tittar på rena småsaker, såsom hur han beskriver gator, resvägar, föreningar och olika former av teknik. En hel del av den kritiken tycker jag har varit rent barnslig.

Ähh sånt finns ju för mer eller mindre alla kända böcker. Det liksom hör till att någon med för mycket tid över ska sätta sig ned (de får stå ifall de vill) och hitta massa felaktigheter som ingen bryr sig om. Se bara följande exempel:

— Harrys prov slutar den 6 juni, detta vet vi p.g.a. att Vingfåle ska avrättas den 6 och Ron säger att det är dagen då vi har prov. Efter att ha lämnat Hagrid och gått igenom hela alltet med Sirius, Lupin, Snape samt Slingersvans förvandlas Lupin till en varulv p.g.a. av att det blev fullmåne. Problemet är att 1993 var det fullmåne den 4 juni och inte den 6.

Vem bryyyyyr sig?

Hittat här

/Jaggernaut - jaha?

Dewil

Skrivbordsgeneral

— Harrys prov slutar den 6 juni, detta vet vi p.g.a. att Vingfåle ska avrättas den 6 och Ron säger att det är dagen då vi har prov. Efter att ha lämnat Hagrid och gått igenom hela alltet med Sirius, Lupin, Snape samt Slingersvans förvandlas Lupin till en varulv p.g.a. av att det blev fullmåne. Problemet är att 1993 var det fullmåne den 4 juni och inte den 6.

Vem bryyyyyr sig?
Den gode professor T lär ha satt sig ned och skrivit om flera kapitel efter att en läsare påpekat en liknande miss angående månens faser. :gremlaugh:

Dewil

Quan'talis

Swashbuckler
Okej, nu har jag läst de första 50 sidorna av boken, och tänker inte läsa resten för jag orkar inte med Dan Browns språk. Det kan hända att jag ser filmen om ett par år när den kommer på tv, för då slipper man i alla fall berättarrösten.

”Renowned curator Jacques Saunière staggered through the vaulted archway of the museum's Grand Gallery. He lunged for the nearest painting he could see, a Caravaggio. Grabbing the gilded frame, the seventy-six-year-old man heaved the masterpiece toward himself until it tore from the wall and Saunière collapsed backward in a heap beneath the canvas.”

Är det bara jag, eller låter det som en blandning mellan en dödsannons och en porrnovell?

Handlingen verkar det däremot inte vara något fel på. Jag skulle till och med ha kunnat tänka mig att stjäla den till ett rollspelsscenario om inte alla människor i hela världen redan läst boken.

Storuggla

Champion
"Är det bara jag, eller låter det som en blandning mellan en dödsannons och en porrnovell?"

Okej, säger jag att jag aldrig läst en porrnovell kommer ingen tro mig, så jag säger väl såhär då:
Jag vet inte, jag har aldrig läst en dödsannons.

Storuggla, interpunktioninspektion

Hellzon

Långsamma Vargen
Jag säger som ugglot. Jag ser likheterna med porrnoveller, men dödsannonser har jag för dålig koll på. :gremgrin:

Kan noteras att jag faktiskt läste härket på engelska, ety alla svenska ex var utlånade. Alla 13 (typ) svenska ex...

/Hellzon - populär bok for the win!

Saxifrage

Hero
Handlingen verkar det däremot inte vara något fel på. Jag skulle till och med ha kunnat tänka mig att stjäla den till ett rollspelsscenario om inte alla människor i hela världen redan läst boken.

Grejen är att boken inte har så mycket handling. Den stora behållningen är den omfattande konspirationsteorin som avslöjas i långa dialoger mellan huvudpersonerna. Det intressanta med Jesus och hela faderuttan hände typ två millennier innan boken utspelar sig. Som rollspelsscenario tror jag alltså att boken skulle bli rätt fattig (mycket spelledarmonolog).

På film blir det förstås lite lättare eftersom man kan kasta in en massa fräcka tillbakablickar.