Nekromanti [Daemon] Göra nytt rollformulär för dummies

Mogger

Hipsteranka
Eftersom jag har kommit på en del nya grejer som jag ska slänga in i mitt Warhammer-system, Daemon, måste jag göra ett nytt rollformulär. Och eftersom jag, presis som Basenanji, behöver lite vägledning, tänkte jag göra det som en slags kollaborativ process. Till att börja med vill jag ha samma stil och känsla som gamla formuläret till Warhammer v1
, Steg 1 klarar jag själv, att slänga ihop lite olika block i Photoshop. Jag är ganska säker på att det så jag vill ha det. Jag har alltså bara slängt ut färgade block som ska representera de olika delarna av formuläret. Steg två kommer att bli att få ner lite mer detaljerat vad som ska in i de olika blocken.

Attachments

Mogger

Hipsteranka
Steg 2. Nu vet jag vad som ska finnas var, och att allt bör få plats. Nu måste jag börja fundera på typsnitt, rubriker och sådana grejer. Dessutom tänkte jag för första gången göra det här formuläret i InDesign, vilket innebär att jag måste få en del assistans
Måns said:
Det här är inga konstigheter alls. Rutorna under färdigheter är sådana där dingbats som är förinstallerat typsnitt i alla datorer. De under skador ritade jag snabbt upp i photoshop, det är därför de är oregelbundna och fula.

Attachments

Mogger

Hipsteranka
Så, här kommer min första fråga: Hur gör jag för att få till den här typen av tabeller? Med den typen av oregelbundna linjer? Jag har Adobe CC så jag har tillgång till alla program. Jag har lekt lite i både illustrator och indesign, men behärskar inget av dem speciellt bra.

Attachments

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Såna linjer får du vackert göra manuellt. Antingen med papper och penna och scanner, eller i Illustrator med lite effekter på linjerna, eller i Photoshop med en ritbräda.
Måns said:
Aha, tack. Då ska jag nog lösa det. Trodde att det fanns någon tabell-style som typ förvrängde linjer. Men då vet jag hur jag ska gå vidare med steg 3. Tack.
Arfert said:
Tyvärr inte, vad jag vet. Det hade varit väldigt använbart med en sån funktion.

Mogger

Hipsteranka
Steg 3 på gång. jag har börjat leka med darriga linjer, och här ett första test. Jag har även gjort alla rutor exakt lika stora med jämna mellanrum. Jag gjorde det här i mitt CAD-program, som funkar typ som illustrator när det gäller sånt här, och får sedan ut allt som en PDF som jag kan lyfta in i Photoshop för att testa med. Jag skrev in lite termer här och där för att se så det får plats. Alla rutor ska vara darriga, men jag eftersom jag testar så ville jag inte göra alla på samma gång. Jag tycker att darret blev lite för likt pergament, så jag kommer att göra om det, men som ett första test är det helt ok. Det kommer inte att vara några problem att få till det.
Jag hade lika gärna kunnat sno ett darrigt formulär och klippa, sudda och klistra i för att få önskad effekt, men jag vill göra det här själv från scratch. Nästa steg blir att göra alla rutor darriga. Jag har även börjat kika över layouten, och gjort några mindre pedagoiska ändringar. Eller snarare tänkt göra. Det här är inget jag har skissat, utan bara bestämt mig för att det blir bra.

Attachments

Mogger

Hipsteranka
Sådär! Steg 3 börjar bli klart. Är ganska nöjd med resultatet. Det syns att det handlar om ett alternativt system till Warhammer. Egentligen har jag bara fortsatt på samma sätt. Det ska till fler rubrikfält, och jag har inte "darrat" alla block. Sedan ska en del block fyllas med mindre tabeller och rader och sånt. Det kommer nog ta lite tid. Men det är förhållandevis enkla saker. Sedan börjar det bli dags att fundera på en baksida. Tänkte att den ska innehålla utrustning och en regelsammanfattning.
Den här guiden blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Jag trodde att jag skulle pyssla med tabeller i InDesign och lära mig en massa på vägen, men det blev till att göra grafiska element istället. Jag kommer att lyfta in hela ramverket i InDesign när det är klart, och lägga till all text, men jag vet inte hur hjälpsamt det här blev egentligen... :)

Attachments

Rickard

Urverk speldesign
Du behöver inte sätta allt i rutor. Gör det mer luftigt genom att låta rubrikerna rama in områdena istället. Vitområden är dina vänner, annars kan layouten bli grötig. Detta är något WFRPG2-formuläret lider rejält av (lösningar på officiella formulär, särskilt från äldre spel behöver inte vara rätt). Testa att bara använda dig av vertikala linjer, om du känner att sådana behövs.

Skriv ut formuläret och klipp sönder delarna. Experimentera med att slänga om rutorna, exempelvis genom gruppera rustning, vapen och skada så att de kommer tillsammans. Testa att sätt färdigheter så att de kommer under Rollperson och därmed flytta attributen ett steg åt höger. Kontaktnät och relationer kan vara högst upp till över attribut. Daemon-logan ser mest inslängd ut. Försök få in den mer naturligt. Kanske använd den som grund att bygga ut från.

Ett förslag kan vara att använda ett (gratis) fraktalprogram för att skapa linjerna. Just nu tycker jag högersidan på Rollperson ser bra ut medan undersidan av rubriken är mest vågig och gör mig mest förbryllad.
Måns said:
Jag håller med dig om mycket. En del är sådant som jag tänkt på annat är sådant jag inte hunnit och en del tankeställare. Men jag tänkte ta det ett steg i taget, inte rucka allt för mycket på mina designmål och trådupplägg. Jag återkommer till ditt inlägg senare.

Mogger

Hipsteranka
Arbetet går framåt! Jag känner mig färdig med grunden. Anledningen till att rutorna sitter där de gör är för att de ska läsa vertikalt, som spalter. Visserligen kommer sektionen med attribut och bryter av så att skador hamnar centralt högst upp, men, jag tänker att det inte gör något, för skador är centralt för spelet. i Daemon får du inte en dolk i buken och sedan går tillbaka till tavernan och dricker averländsk cider, utan du ligger kvar i rännstenen, medan livet rinner ur dig. Och dricker averländsk cider. Eller ännu hellre hårdsprit från Kislev.
Jag gjorde en upptäckt. Det är superenkelt att snygga till rutorna i Illustrator, vilket innebär att jag kan slarva en del och kopiera, och fixa till det senare så att det blir bra. Det återstår egentligen inte så mycket. Jag ska få in all info i skadesektionen, och det ska finputsas (det är ännu bara en skiss, om än ganska klar).
Dante said:
Jag har funderat på att fixa en liten tutorial om hur jag fixar darriga linjer med varierande tjocklek i Illustrator. Kan det vara något som faller herrn på läppen?
Måns said:

Attachments

Mogger

Hipsteranka
Så, nu är steg 5 klart. Precis som Rickard sa ovan har jag flyttat om så att strukturen känns bättre. Jag har även slängt in det som ska finnas i skaderutan. Gillar den lilla dödskallen :) Det är fortfarande en grovskiss, som ännu inte har snyggats till, men strukturen känns ganska bra. Jag fick lite plats över, så jag kunde slänga in en liten regelruta med. Jag gillar att ha med det på formuläret.

Attachments

Rickard

Urverk speldesign
Ser mycket bättre ut än de första utkasten. Nu kan jag påpeka mer i detalj.

Antal tecken per rad är för många i Lorem Ipsum-texten. Nu har du säkert bara slängt dit texten men tänk på 55-65 tecken per rad när du väl gör något av det. Jag gillar också små regelnotiser på formulär och får alltid en känsla av jag har något väldesignat framför mig när jag ser det.

Behöver du ha fler än fem valfria färdigheter? För just nu känns Talanger, som jag antar har något att göra med färdigheter, lite off. Talanger skulle kunna ta plats under färdigheter på samma höjd som Vapen och Rustningar.

Öde och Kaos känns väldigt typiskt för ditt rollspel så det vore lite synd att ha de förkastade åt sidan som du har nu. De skulle istället kunna få en "hedersplats" (med mycket vit yta) mitt på formuläret där Talanger är. Attributen kan då ta plats hela vägen ut.

Jag är lite bekymrad över hur liten plats vänner och kontaktnät har fått och det kan få effekten av att spelarna inte skriver något alls där istället, såvida du inte har de två sakerna som en del av rollpersonsgenereringen. Fundera kring att minska ytan för vapen och rustningar, för jag antar att man inte har fler än tre vapen eller fler än tre rustningsdelar. För rustningar kan du kanske till och med skriva ut vilka områden som skyddas i förväg?

Inlärd, +1 och +2 känns otroligt små. Du har gott om plats för att ha större mellanrum mellan cirklarna så att du kan ha en större storlek på kolumnrubrikerna. Tänk på att det svarta är vad som trycks och det svarta kan "svälla över" mot den vita texten så att texten blir ännu otydligare. Detsamma gäller alla andra pyttesmå kolumnrubriker - du har gott om plats för att kunna öka teckenstorleken. Testa även att kanske spärra dem (större teckenmellanrum) en aning.

På tal om otydligt, och det kan vara på grund av bildkvaliteten, men all regeltext under Skador är för liten. Fundera kring att ha minst storlek 8. Jag vet dock att storlek 6 kan vara OK i utskrift beroende på teckensnitt.

Jag gillar asymmetri men Döende (snygg dödskalle!) och Galenskap kan istället vara centrerade i Skaderutan. Fundera kring att ha cirklarna längst ut med texten i mitten, i stil med: O Döende - Galenskap O

Galenskap borde ha en symbol också (en sprucken skalle? En hjärna?). Möjligt att du, istället för att ha en cirkel för Döende, har konturerna av en dödskalle utan att ha med mun och näsa. Då behöver du inte ha en extra ikon ovanför ytan. Cirkeln till Galenskap skulle då också kunna få en "modifierad" cirkel att passa till sin ikon.

Något jag tänkte på förra gången, men aldrig skrev, var att alla svartområden kan vara spillt bläck och att de vertikala linjerna sedan är rännilar från bläcket. Nu har du väldigt många svarta områden så det kanske räcker med att låta undersidan "rinna" lite. Jag använde mig av bläckplumpspenslar till Photoshop för att göra formulären till Matinee Chronicles. Googla på dripping brushes eller ink brushes så borde du hitta vettiga gratispenslar.
Rickard said:
Jag försökte ändra men mina ändringar visades inte så jag gör en kommentar istället:

Attributområden behöver inte vara inrutat. Du kan leka runt med olika lösningar, som att bara använda dig av vertikala linjer, av kryss i hörnen (tänk rutorna på en Blood Bowl-plan) eller att använda dig av smetat bläck (Photoshop-penslar) för att skapa ett intryck av kolumner och rader.
Måns said:
Du är för snabb :) Det här är tänkt att vara en tutorial, där jag i steg för steg bygger ett formulär. Visserligen gör det inget att du kommenterar, tvärtom, men bara så att du är medveten om att det inte är ett färdigt formulär du kommenterar utan en grovskiss, där mycket kommer att ändras. Textstorlek, spärrning, placering av olika element m.m. är avsiktligt lämnat för att återkomma till senare.

Normalt hade jag inte visat det här ännu. :)

Mogger

Hipsteranka
Fixat lite under helgen. Skaderutan har gjorts om markant, för att få med det som gör Daemons skadesystem unikt (typ). Det finns nämligen inga "kroppspoäng", "hit points" eller så. Nu ska jag börja göra formuläret på riktigt. Det tar lite tid att få allt på rätt plats och kommunicera det som jag vill. Exempelvis ligger det en hel del speltestande bakom, som gör att jag har koll på vad som måste vara med. Normalt kan sådant vara svårt att se i det här stadiet.

Attachments

Mogger

Hipsteranka
Så, då var det klart. Det slutade med att jag gjorde allt i mitt CAD-program och sedan snyggade till i Photoshop. Mest för att det går fort då.
Tankar? Rickard, nu får du gärna kommentera hur mycket du vill! :)
Tre solar said:
Fint.

Jag kan tycka att rutorna i mitten är väl ojämna. Alltså jag förstår att de ska vara ojämna, men jag tycker just de strecken är ojämna på ett störande sätt och inte på ett coolt sätt.

Jag tycker också att det är väl mycket tomt mellan färdigheternas namn och kryssrutorna. Kanske kan texten vara större?
Måns said:
Medhåll på båda punkterna. Just nu har jag inget smidigt sätt att göra vågiga streck på, så vi får se vad som händer. Färdighetsrutorna ska däremot få lite mer luft. Kan nog hjälpa.

Attachments

Rickard

Urverk speldesign
Nu skulle jag vilja se formuläret med marginaler till sidans kant. Om det är samma marginaler som på bilden så känns det för tajt.

Formuläret ser schysst och jag blir sugen på att få testa spelet någon gång. Ska bli spännande att få reda på vad attributet Skräpa gör. :) [edit] Sedan så insåg jag att det är ett typo.

Här är extremt petiga detaljer.

Jag tycker du har lite problem med centrering. Jag vet inte om du helt utelämnat det eller om det är programmet som centrerar fel. Relation och Inflytande borde vara centrerade. Rubrikerna i Skador är inte heller centrerade där Stabil exempelvis ligger för långt åt vänster jämfört med cirklarna under. Du behöver nog inte ha Typ för Skador. Förfly. är för långt åt höger. Galenskap för långt åt vänster. Attribut, Förbättring och Summa kan alla flyttas lite åt höger. Färdighetscirklarna är fortfarande för tajta och kan istället ligga mer under mitten av rubrikerna. Längd och Kvaliteter i Vapen är inte centrerade mot kolumnen, ej heller Skydd för Rustning. Särskilt konstigt är Kvaliteter med hur Beskrivning (ovan) och Område (nedan) ligger i jämförelse. Utslagen borde ligga mer i mitten. Är det meningen att Rykte ska ha två områden att skriva i? För den linjen ligger konstigt.

I regeltexten: Svårigheter borde ha mer utrymme mellan bindestrecken. Lek med att vänsterjustera Resultat med att högerjustera beskrivningen av Resultatet (använd tabbfunktionen) men tabellen bör då inte vara hela "kolumnbredden" utan vara centrerad med marginaler på båda sidor. Du kan ta bort Resultat och låta resultatstabellen vara en halv fyrkant lägre än texten ovanför. Eventuellt kan du skriva ändra "läs av tabellen nedan" till "läs av resultatet nedan" för mer tydlighet. Fundera kring att en fyrkants indrag (teckensnittets storlek) för alla handlingar (anfall-, försvar- och övriga). Sedan känns radavståndet för regeltexten, och även färdigheterna, som om det är för litet. Låt texten få andas lite.

Sedan vet jag inte om jag är så förtjust i att blanda Inledande Versal med KAPITÄLER, men det är bara en SMAKSAK. Jag tycker det sista är svårläst.

Jag undrar om det inte är för tajt att skriva dit egna färdigheter och att det kan vara svårt att se vilken färdighet som hör till vilka cirklar. En sak jag gjorde med mina Matiné-spel var att ha siffrorna först, följt av namnet på färdigheten. Kanske något att fundera kring? Jag vet dock inte hur du ska lösa det med färdighetsrubriken.

Jag gillar att du har vertikala linjer som går mellan olika rutor, som att linjen längst ut till höger går genom nästan hela formuläret. Jag tycker också du har bra avstånd mellan de tre spalterna. Att ha bra avstånd, för att göra formuläret luftigt, är något många glada hemmamakare är väldigt dåliga på.

Mogger

Hipsteranka
Yay! Nu kan jag lära mig något :) Om jag har ett helt rent formulär, kan jag slänga in det i InDesign och göra typ rutor/tabeller i varje kolumn? Är det så man gör? Så jag får bättre kontroll över textens placering?
Rickard said:
Hur lyckades du ladda upp en såpass stor bild?
Måns said:
Den är mindre än gränsen på 1000kb :)
Rickard said:
Min gräns för png var 10kb och för jpg 100 kb. :(
Måns said:
Det verkar finnas olika sätt att bifoga bilder. Jag har valt "infoga bild", och då är gränsen 1000kb. Men jag har ingen större koll på hur nya forumet funkar.
Rickard said:
Nu har jag försökt på alla tre sätt med att ladda upp en bild och jag får ändå ett felmeddelande som säger att bilden är för stor, så jag skiter i det. Kanske laddade du upp via en länk medan jag försökte ladda upp från hårddisken? Det är jävligt irriterande att png, som jag fick ned till 70 kb och ändå var tydlig, hade en gräns på 20 kb när jpg-bilden var på 123 kb (där begränsningen är 100).
Måns said:
Nej, jag laddade också upp från hårddisken. Det här är nog något för forumets tech-nissar att kika på, för jag har egentligen ingen som helst aning.

Rickard

Urverk speldesign
Såhär brukar jag jobba.
  • Starta Indesign.
  • Skapa ett nytt dokument.
  • Gör tre kolumner (Layout / Margins) and definiera även där marginalerna till kanten. Ha gärna lite mer marginal i botten, även det kanske inte är nödvändigt för formulär.
  • Skapa ett nytt lager. Kalla det Grid.
  • I det lagret, skapa en grid layout. (Layout / Create Guides). För formulär brukar jag använda mig av rätt tät grid, typ bredden av den minsta rutan som spelaren ska fylla i.
  • Fundera kring om du vill att alla textrader ska linjera med varandra, vilket är viktigt i böcker men kan ge ett ordnat intryck på formulär. Sådant ställer du in i Edit / Preferences / Grids. Tryck först CTRL+ALT+* för att visa baslinjen (baseline grid). Sedan skriver du in den övre marginalen i Start samt en siffra i Increment Every (normalt för böcker är det radhöjden för brödtexten) så att baslinjen slutar precis på bottenmarginalen. Jag brukar skriva in marginaler först, sedan fixa med baslinjeinställningarna för att sedan justera bottenmarginalen för att passa bättre.
  • Skapa ett lager var för text, bakgrund, rutor och grafiska element på formuläret. Det är behändigt att kunna stänga av vissa saker, typ text(rutor) när du ska jobba med grafiska element. Ordningen på lagren bestämmer hur de ligger i förhållande till varandra, så bakgrunden ska ligga längst ned.
  • Skapa paragrafmallar. En sak du kan göra är att skapa en textruta, skriva något, ändra textens utseende i menyn och sedan klickar du på Paragraph Style / Create New Style i menyn till höger. Då får du en ny paragrafmall som sparat alla dina ändringar. Glöm inte att ändra namn på den nya mallen till vad den ska användas till, exempelvis Rutförklaring eller Regeltext. Här ställer du även in, under fliken Indents and Spacing om du vill att texten ska följa baslinjen (Align to Grid).
  • Glöm inte att ställa in saker som radhöjd (leading). Överdriv för att skapa ett luftigt intryck. Mitt Matinee Chronicles-formulär har 9,5 i storlek på texten men 15 i radhöjd och det är väldigt mycket.
  • Utifrån paragrafmallarna, använd dig av tabbar för att skapa ett utseende som liknar tabeller. Jag använder mig aldrig av tabeller själv. Inuti paragrafmallarna så finns det en Tabs-flik. Utforska den och se hur du kan få "linjer" att matcha griden du redan har ställt in. Det är där du gör vänster- och högerjusterade tabbar samt tabbar med centrerad text.
Det här har bara med texten att göra. Hur du gör för att få utseendet med det grafiska skiljer. Kan du spara saker som vektorer så vore det mycket sparat arbete från din sida. Kom ihåg att ha allt sådant i ett eget lager. Jag har sparat lagren i Matinee Chronicles-formuläret så där kan du se vilka lager jag har arbetat med, om du har en pdf-läsare som stödjer sådant (som Acrobat Reader).
Rickard said:
CTRL-D är din vän (placera object)
CTRL-B är din vän (text frame options)
CTRL-G är din vän (gruppera flera objekt - notera dock i vilka lager de ligger)
CTRL-H är din vän (visa alla text-boxar)
CTRL-E är din vän (exportera till pdf)

ALT+SHIFT+musdragning är din vän (kopiera element i rät linje)
ALT+mushjul är din vän (zooma)
CTRL+mushjul är din vän (flytta vyn i sidled)

CTRL+ALT(+SHIFT)+C, CTRL+ALT(+SHIFT)+E är överkurs men bra när du arbetar med grafik i böcker.

ALT+SHIFT är din värsta fiende (byter från svenskt till engelskt tangentbord)
Måns said:
Tackar!! Ska sätta mig och leka när jag får lite tid över.