Nekromanti [Daemon] Gudar och offer

Mogger

Hipsteranka
Jag vill gärna få in någon cool regelgrej så att rollpersonerna kan slakta en get till en guds ära eller be naken på golvet i katedralen, med blödande rygg efter intensiv självspäkning. Sådana grejer. Tänk Rom eller antikens grekland och liknande.

Hur skulle ni lösa det här? Jag vill inte ha en lista med olika modifikationer (i.e om du offrar en get får du +1, offrar du 10 tjurar får du +2 o.s.v). Jag antar att det i verkligheten även finns en slags statusmarkör här med, att om du är skitrik så kan du offra mer, och det får gärna lysa igenom reglerna på något sätt.

Förslag?

Bonusfråga: Det är väl inte kanon att offra i Warhammer, men jag tycker att det passar världsbilden och är dessutom en cool grej. Ja eller nej?

Zappelina

Swordsman
Till den smutsiga stämningen tycker jag absolut det kan passa med offer.

Regeltekniskt vet jag inte... Hade föresatt mig att läsa Daemon under helgen, men har inte gjort det. Borde det inte vara möjligt att regeltekniskt ta en tillfällig nackdel (säg en skada, tillfällig blindhet, ett minus i ett attribut eller liknande) mot en lägre höjning i ett annat område; om ett passande offer genomförs i berättelsen? Säg att spelaren föreslår en tillfällig sänkning i bildning och rörlighet (jag minns inte vad attributen heter i Daemon), därför att hon äter en svamp som påverkar minnet och balanssinnet under ceremoniella former runt midnatt i en vecka. Mot detta får hon en stinkande andedräkt som bränner bort kallbrand och infektioner hos de fattiga.

Något sådant? Kanske kunde man köpa andra att göra samma offer åt en? Då kommer onekligen statusen in, och det skulle göra den köpta pöbeln mycket skadad och med allehanda märkliga sår eller hopbundna ben osv, men få de riktigt rika och mäktiga att faktiskt kunna ha ett gäng gudsbenådade förmågor.

Säg att jag låter min son gå runt med tunga kedjor runt anklarna i en vecka. Det skulle ge mig ökad fertilitet under samma vecka, så jag kan få en till son :gremwink: Å andra sidan kanske det blir svårt att säga att jag ger min son minus fem i rörlighet för att själv få plus två...

Oh, shit jag vet inte. Jag tror jag får sätta mig nu och läsa :gremlaugh:

Blasphemy

Swashbuckler
Nu har jag inte en insikt i Daemon men offer är alltid fräckt.

Gillade i DoD Trudvagn där de beskrev olika typer av blot för Osthemsborna. Där fick man olika mycket poäng vad man blotade. Och det bör ju vara så att offer är värt olika mycket.

Sedan tycker jag det vore intressant med att man offrar olika saker beroende på situation. Om du vill ha hjälp i hämnd så offrar du en svart get under fullmåne. Vill du ha hjälp i kärlek så är det en duva i en gränd och så vidare.

Om man vill uttala en förbannelse så offrar man såklart sig själv :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Haha, coolt mörk variant! Men det ligger lite för nära hur magi funkar, även om priset där betalas i efterhand. Men fortsätt spåna! Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter så allt är välkommet.

Jag tänker mig nog att själva offret är pris nog egentligen. Att offra familjens enda get för att hustrun ska klara förlossningen, att offra sin finaste stridshäst inför ett tornerspel eller lite mer drasitiska saker - sticka ut sina ögon till sin guds ära för att denne ska ge lycka åt sin förstfödde. O.s.v.

Det finns f.ö regler för kaosgudarna. Där räcker det med att be om hjälp. Kaos tar emot alla. :gremsmile:

Och ja, ta och läs spelet! :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Blasphemy said:
Nu har jag inte en insikt i Daemon men offer är alltid fräckt.
Om du har missat det:Daemon

Blasphemy said:
Sedan tycker jag det vore intressant med att man offrar olika saker beroende på situation. Om du vill ha hjälp i hämnd så offrar du en svart get under fullmåne. Vill du ha hjälp i kärlek så är det en duva i en gränd och så vidare. [/url]
Ja, jag vill att det ska vara lite brutalt och vardagligt på samma gång. Precis sådana grejer du tar upp alltså.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag har ingen som helst idé till hur det skulle kunna tänkas funka så jag hoppar på bonusfrågan.

Måns said:
Det är väl inte kanon att offra i Warhammer, men jag tycker att det passar världsbilden och är dessutom en cool grej. Ja eller nej?
Cool grej, visst. Men damnit, om du håller på att offra får du väl ändå hängivna Sigmariter och häxjägare i hasorna?

Jag kan tänka mig att Ulrich och Taal och de där gudarna som är lite mer old school kan tycka det är okej, men jag tror inte Sigmar och Verena blir så förtjusta. Tvärtom känns det som att de skulle slå dövörat till, och om du råkar få hjälp ändå så är det kaos som har ställt upp för dig.

Mogger

Hipsteranka
DeBracy said:
Jag kan tänka mig att Ulrich och Taal och de där gudarna som är lite mer old school kan tycka det är okej, men jag tror inte Sigmar och Verena blir så förtjusta. Tvärtom känns det som att de skulle slå dövörat till, och om du råkar få hjälp ändå så är det kaos som har ställt upp för dig.
Ett offer behöver inte vara blod. Att fasta är exempelvis ett slags offer, eller att gå i kloster. Så kanske ska vi även lägga till botgöring, bedjan och sånt. Helt enkelt när du vill få en gud att hjälpa dig.

Jag har iofs inga problem med civiliserat offrande, och kan nog se den självgode Sigmar sitta och skrocka när massorna offrar djur åt honom. :gremsmile:

afUttermark

Swashbuckler
Jag tycker att för vanligt folk ska det vara svårare att få kontakt med gudarna, det är ju därför präster finns. Skolade att kontakta överhögheten på rätt sätt. dessutom kan man ju inte en massa löst folk som stör gudomarna titt som tätt. Så att påkalla en guds uppmärksamhet bör vara svårt. att piska sig blodig i altargången tycker jag möjligen är det minsta man kan begära för att ulric ens ska höja på ögonbrynet.
Regeltekniskt anser jag att kontakta gudarna borde vara ett nästan omöjligt slag (5) slag mot sinne där lärdom ger plus.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Måns said:
Ett offer behöver inte vara blod. Att fasta är exempelvis ett slags offer, eller att gå i kloster. Så kanske ska vi även lägga till botgöring, bedjan och sånt. Helt enkelt när du vill få en gud att hjälpa dig.
Just just! Sånt smakar ju damm och febrig hängivelse, så det är ju väldigt passande.

Genesis

Ni dés ni maître
Sitta och offra en get för tre gudapoäng och spendera dem på plus i Bluffa som om gudarna vore nå'n sorts valutakontor är hur kefft som helst, såklart. Rollpersonerna bör blota för saker som inom spelet faller under SL-fiat, såsom väder, födslar och naturkatastrofer. Sedan kanske SL låter det gå bra för dem. Eller inte, beroende på vad guden tycker för tillfället. Vem vet om gudarna gillar getter? Men Hjolmar offrade en get och månaden därpå födde hans hustru två starka tvillinggossar.

Kort sagt: slopa mekaniken och låt gudarnas vägnar vara mystiska. Men för folk som vet hemligheterna och är beredda att tjacka upp sig på flugsvamp och stirra på inälvor i en halvtimme så går det såklart att få reda på vad gudarna vill, även om det ger ett visst tolkningsutrymme.

Mogger

Hipsteranka
Björn Johansson said:
Jag tycker att för vanligt folk ska det vara svårare att få kontakt med gudarna, det är ju därför präster finns. Skolade att kontakta överhögheten på rätt sätt. dessutom kan man ju inte en massa löst folk som stör gudomarna titt som tätt. Så att påkalla en guds uppmärksamhet bör vara svårt. att piska sig blodig i altargången tycker jag möjligen är det minsta man kan begära för att ulric ens ska höja på ögonbrynet.
Regeltekniskt anser jag att kontakta gudarna borde vara ett nästan omöjligt slag (5) slag mot sinne där lärdom ger plus.
Ja, nått sånt, och så får man ju se till att man ägnar sig åt en typ av hängivelse/offer som blidkar guden i fråga.

Det behöver nog inte vara svårare än så.