Nekromanti [Daemon] Olika typer av barndom

Mogger

Hipsteranka
Olika typer av barndom? Låter ju lite konstigt, men om man är bekant med Burning Wheel, eller andra typer av lifepathbaserade spel så är det kanske lite mer tydligt. I Burning Wheel så väljer man en Born Lifepath som kan vara Son of a Gun eller Born Noble. Jag har försökt spåna fram ett gäng warhammeraktiga födslar. Kommer ni på några fler? Settingen är typ skitigt senmedeltida London, fast i Fantasytyskland och med klassiska monster och sånt.

Varje Barndom får ett gäng färdigheter, lite plus på grundegenskaper men framförallt dikterar de vilka vägar som ligger öppna för den lilla knodden. Och vilka som för alltid är stängda! :)

Barndom

• Bastard
  • Rännstensunge
  • Knapädling
  • Högädling
  • Horunge
  • Skuggyngel
  • Gårdsbarn
  • Skeppskryp
  • Skrålymmel
  • Bürger
  • Tempelbarn
  • Trossgosse
  • Obygdsbatting
  • Trälpyre

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag tycker du ska dela upp "Borgare" på minst två, en för barn till köpmän och en för barn till hantverkare; detta var två distinkta sociala grupper i Det gamla Europa, som ju också lärt sin barn ganska olika saker: att tjäna pengar på att köpa och sälja vad andra har framställt kontra att faktiskt tillverka något själv.

"Ädling" kan du också dela upp på två. En för barn till knapadel och enkla riddare, som har vuxit upp en liten herrgård, där de fostrats till krigare eller mödrar till krigare, och en för barn till högadeln, som fostrats vid ett hov, på ett eller flera slott, med fokus på etikett och ledarskap.

En av de coolaste militär befattningar någonsin är ju landsknektarnas horväbel ("der Hurenwebel"), mannen som var chef för trossen, både utrustning och folk. Där fanns ju då inte bara horor, utan också fruar till knektar och officerare. Jag tänker att du ska ha det som en bakgrund, barn som levt hela sitt liv i ett vandrade härläger, barn som plundrat de fallna på slagfält, burit sotdöda män till massgravar, slipat knektarnas hillebarder, och lyssnat på kanonernas dån under trista belägringar. Den överlappar nog med flera av dina ("bastard", "horunge"), men det är ju då barn med en lite mer våldspräglad bakgrund.

Inackoderingsbarn. Ett föräldralöst barn som hyrts ut till den som tagit på sig uppdrag mot lägsta ersättningen från fattigvårdskassen, en person som använt barnet som slavarbetskraft.

Kan barn växa upp på tempel? Har Warhammer-präster barn? Det skulle du kunna ha med om svaret är "ja".

Jag ser det här inlägget som en avbetalning på de ca 2 miljoner kronor de svenska skattebetalarna har pungat ut för att göra mig till historiker.

Mogger

Hipsteranka
Skarpskytten;n122771 said:
Jag ser det här inlägget som en avbetalning på de ca 2 miljoner kronor de svenska skattebetalarna har pungat ut för att göra mig till historiker.
Väl investerade skattepengar!

Jag tycker du ska dela upp "Borgare" på minst två, en för barn till köpmän och en för barn till hantverkare; detta var två distinkta sociala grupper i Det gamla Europa, som ju också lärt sin barn ganska olika saker: att tjäna pengar på att köpa och sälja vad andra har framställt kontra att faktiskt tillverka något själv.
  • Skrålymmel
  • Bürger
"Ädling" kan du också dela upp på två. En för barn till knapadel och enkla riddare, som har vuxit upp en liten herrgård, där de fostrats till krigare eller mödrar till krigare, och en för barn till högadeln, som fostrats vid ett hov, på ett eller flera slott, med fokus på etikett och ledarskap.
  • Knapädling
  • Högädling
En av de coolaste militär befattningar någonsin är ju landsknektarnas horväbel ("der Hurenwebel"), mannen som var chef för trossen, både utrustning och folk. Där fanns ju då inte bara horor, utan också fruar till knektar och officerare. Jag tänker att du ska ha det som en bakgrund, barn som levt hela sitt liv i ett vandrade härläger, barn som plundrat de fallna på slagfält, burit sotdöda män till massgravar, slipat knektarnas hillebarder, och lyssnat på kanonernas dån under trista belägringar. Den överlappar nog med flera av dina ("bastard", "horunge"), men det är ju då barn med en lite mer våldspräglad bakgrund.
  • Trossgosse (försöker hålla dem könsneutrala men den här kunde jag inte motstå)
Inackoderingsbarn. Ett föräldralöst barn som hyrts ut till den som tagit på sig uppdrag mot lägsta ersättningen från fattigvårdskassen, en person som använt barnet som slavarbetskraft.
  • Trälpyre

Kan barn växa upp på tempel? Har Warhammer-präster barn? Det skulle du kunna ha med om svaret är "ja".
  • Tempelbarn

Genesis

Ni dés ni maître
Måns;n122780 said:
  • Skrålymmel
  • Bürger
  • Knapädling
  • Högädling
  • Trossgosse (försöker hålla dem könsneutrala men den här kunde jag inte motstå)
  • Trälpyre
  • Tempelbarn
Fy fan vad jag älskar svenska språket.

Mogger

Hipsteranka
Eller, det här är kanske enklare?

II. Välj uppväxt:
  • Hovet
  • Kriget
  • Hamnen
  • Gården
  • Skogen
  • Bergen
  • Landsbygden
  • Slummen
  • Staden
[FONT=&quot]Och sedan välja sånt som:

III. Välj uppväxt:
[/FONT]

• Lärling
  • Väpnare
  • Akolyt
  • Skeppspojke
  • Dräng
  • Etc

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Måns;n122794 said:

II. Välj uppväxt:
  • Hovet
  • Kriget
  • Hamnen
  • Gården
  • Skogen
  • Bergen
  • Landsbygden
  • Slummen
  • Staden

III. Välj uppväxt:
[/FONT]

• Lärling
  • Väpnare
  • Akolyt
  • Skeppspojke
  • Dräng
  • Etc

Det som slog mig var att du blandat social status och uppväxtmiljö i din ursprungliga indelning. Så kanske, ja. Lista III ska kanske ännu tydligare kopplas till stånd och sociala förhållanden? Det ger ju mer kött på benen och även om den kombinationer kanske inte bör tillåtas så ger du också större variationsrikedom.

Jag vill minnas att jag sett ett rollforumulär (även kallat "karaktärsblad") med en dvärg men de här listorna verkar vara mänskliga. Hur tänker du där.

---

En till: Bortbyting. Rollpersonen växte upp i en trollhåla eller med ett band bestmän; skrubbade deras köttgrytor, städa deras hålor, och en del kanske göddes för att bli uppätna vid ett speciellt tillfälle. Men kom undan, får vi anta. Eller är det för skruvat/osannolikt?

Zappelina

Swordsman
Måns;n122794 said:

II. Välj uppväxt:
  • Hovet
  • Kriget
  • Hamnen
  • Gården
  • Skogen
  • Bergen
  • Landsbygden
  • Slummen
  • Staden

III. Välj uppväxt:
[/FONT]

• Lärling
  • Väpnare
  • Akolyt
  • Skeppspojke
  • Dräng
  • Etc

Det är inte bara enklare utan också väldigt mycket tråkigare, en helt annan känsla helt enkelt.

Paal

Imaginär fantast
Håller med Zappelina här ovan.

Det första alternativet ger en mycket mustigare och inlevelserik känsla. Ett bra namn ger mer helt enkelt ;)

Mogger

Hipsteranka
Zappelina;n122824 said:
Det är inte bara enklare utan också väldigt mycket tråkigare, en helt annan känsla helt enkelt.
Du har så rätt! Vi skiter i uppväxtmiljöer!

Mogger

Hipsteranka
Skarpskytten;n122806 said:
Jag vill minnas att jag sett ett rollforumulär (även kallat "karaktärsblad") med en dvärg men de här listorna verkar vara mänskliga. Hur tänker du där.
Just dvärgarna är ganska integrerade i samhället, men det finns mer ortodoxa grupper. Jag börjar med den mänskliga kulturen och tar övriga släkten sen.

---

Skarpskytten;n122806 said:
En till: Bortbyting. Rollpersonen växte upp i en trollhåla eller med ett band bestmän; skrubbade deras köttgrytor, städa deras hålor, och en del kanske göddes för att bli uppätna vid ett speciellt tillfälle. Men kom undan, får vi anta. Eller är det för skruvat/osannolikt?
Man väljer senare en Hemlighet till sin karaktär. Där passar sånt in perfekt!