Nekromanti [Daemon] Sista försöket?

Mogger

Hipsteranka
Ok, nu är min plan att göra systemet så enkelt att det får plats på 2 A4, och jag tror att jag ligger ganska bra till för det iom den senaste versionen. Vi ska speltesta ett sött litet juläventyr i veckan och här är en av rollpersonerna.

Tanken med systemet är att det dels bygger till stor del på Warhammer Fantasy Roleplay, men att det snarare bygger på oerhört enkla moduler som vem som helst med lite fantasi kan modifiera eller hitta på egna.

Dessutom är systemet (förhoppningsvis) både taktiskt och fångar Kaos frestelse på ett bättre och enklare sätt än någon utgåva av WFRP.

Zappelina

Swordsman
Jag minns att jag läst delar av någon av dina versioner och att jag gillade det. Tyvärr får jag inte tillgång till formuläret. Väntar på fortsättningen.

Snow

Swashbuckler
Verkar fräckt. Jag diggar wfrp dessutom och vi ska nog spela en lång kampanj snart. Kikar gärna på reglerna.

Mogger

Hipsteranka
Reglerna finns bara som stödord, men om de funkar bra efter veckans speltest så skriver jag ner dem snyggt.

Tanken är att man slår 1T10 mot lämplig grundegenskap för att göra något (typ som WFRP alltså). Twisten är det finns färdigheter som adderar 1-3T10 (beroende på nivå) och man slår alla och väljer den bästa. Eller så väljer man att slå flera slag för att på så sätt få fler handlingar (detta är i princip WFRP:s Attacks, fast alla färdigheter får det). På så sätt kan någon med 3 i bildning ex. Leta fram info i det dammiga biblioteket snabbare än den som bara har 1, om de väljer att dela upp handlingarna. Annars kan de ta det lugnt och få mycket större chans att lyckas med sin handling.

Du kan aldrig har mer än 9 i en grundegenskap, för en 0:a på tärningen är alltid ett misslyckande.

Det är grundprincipen. Sedan finns det lite specialregler för strid, magi och sånt men de är ganska enkla med, och som sagt är tanken att det ska vara lätt att hitta på själv.

Ett exempel är talanger som inte ger +1 på handlingar eller något sånt, utan som helt enkelt öppnar nya kunskapsområden eller bara ger färg.

tanken med magin är att det inte ska finnas en massa besvärjelser (skriver ner typ 3 som exempel) utan att magikern får hitta på egna.

Karriärer funkar på samma sätt. Välj ut några färdigheter som passar yrket (oavsett om det är råttfångare eller trollkarl) och några talanger och dåd (du kan även skäddarsy personliga dåd). Du behöver inte, som i WFRP, hitta lämpliga career exits utan fiktionen får bestämma om du blir riddare eller advokat eller vad det kan vara. Du kan även köra vidare på samma så att du till slut blir en legendarisk råttfångare om du vill det.

Men som sagt, först speltest, så får vi se om det håller. Kanske kan jag förenkla lite till?

Paal

Imaginär fantast
Jag tycker det låter jätteintressant, snyggt rollformulär med. Det enda jag ifrågasätter är att Iakttagelseförmåga som färdighet känns överflödig när du har Vaksamhet som grundegenskap? Men jag kanske är skadad av Symbaroums sätt att förenkla nu.

Mogger

Hipsteranka
Paal;n56365 said:
Jag tycker det låter jätteintressant, snyggt rollformulär med. Det enda jag ifrågasätter är att Iakttagelseförmåga som färdighet känns överflödig när du har Vaksamhet som grundegenskap? Men jag kanske är skadad av Symbaroums sätt att förenkla nu.
Tackar!

Eftersom grundegenskaper och färdigheter snarare kompletterar varandra (än överlappar, eller bara leder härledda värden, eller ger någon slags bonus, som annars är vanligt) så kan en färdighet inte vara överflödig, eftersom den berättar hur många tärningar du slår mot din grundegenskap med. Grundegenskaperna i sig själva räcker för att utföra de flesta handlingar i spelet, men för att illustrera att du besitter djupare kunskap ger dig färdigheterna större chans att lyckas eller öppnar upp nya sätt att utföra handlingarna på.

Exempelvis, en bågskytt med 6 i rörlighet kan med hyfsad chans att träffa (60% för att vara exakt) få iväg en pil mot en motståndare, men en bågskytt med rörlighet 6 och som dessutom har +2 i skytte kan du lägga till 2T10. Då har du en liten pool på 3T10 som du kan leka lite med. Du kan skjuta en pil och slå alla 3 (välj bästa) och kommer sannolikt att få in en bra träff (vilket i sin tur ger ökad effekt) eller så kan du skjuta 1 pil, lägga en tärning på att dra en ny och sedan skjuta en till. Eller om spelgruppen hellre vill det så kan bågskytten skjuta 3 pilar (exakt vad en handling är definieras inte utan det får man hitta på själv).

Samma sak gäller vaksamhet. Nu kan det kanske vara svårt att se hur man kan utföra 3 vaksamhetshandlingar, men med lite fantasi går det alldeles utmärkt:

Exempel
Fengrim vinglar in i den mörka gränden bredvid puben. Buken skvalpar förnöjt från en överdos av mörk ale och han fumlar med hosorna för att slå en drill när han hör något märkligt läte från mörkret. Eftersom Fengrim har Vaksamhet 4 och Uppmärksamhet +1 har han totalt 2T10 att leka med. Han väljer att lägga 1T10 på att försöka lokalisera ljudet, och 1T10 på att hitta den närmsta flyktvägen, om det visar sig vara något otäckt som gömmer sig i dunklet.

(Jag har ingen aning om hur Symbaroum funkar. Får skaffa mig ett ex. framöver)

Paal

Imaginär fantast
Ah, okej. Ja, det låter bra i teorin, hade varit kul att testa.

Är tanken att man kan kombinera valfri grundegenskap med valfri färdighet för det som bäst passar in på vad man försöker göra? Alltså Vaksamhet + Närstrid för att utvärdera vilken av gladiatorerna man ska satsa pengar på, typ? Eller Stark + Vildmark för att dra sig upp ur det sugande kärret?

Symbaroum använder i princip grundegenskaperna som färdigheter rakt av, enkelt och snabbt, Men din metod lägger på en lagom mängd komplexitet och val som faktiskt har betydelse, det gillar jag.

Mogger

Hipsteranka
Paal;n56380 said:
Är tanken att man kan kombinera valfri grundegenskap med valfri färdighet för det som bäst passar in på vad man försöker göra? Alltså Vaksamhet + Närstrid för att utvärdera vilken av gladiatorerna man ska satsa pengar på, typ? Eller Stark + Vildmark för att dra sig upp ur det sugande kärret?
Det är nog upp till spelgruppen. Systemet balanserar ut sig själv iom att man får erfarenhet för misslyckanden. Så det är inte alltid eftersträvansvärt att hitta optimal kombo. Men typ så, ja.

Paal;n56380 said:
Symbaroum använder i princip grundegenskaperna som färdigheter rakt av, enkelt och snabbt, Men din metod lägger på en lagom mängd komplexitet och val som faktiskt har betydelse, det gillar jag.
Jo, det finns en poäng med taktiska beslut, tycker jag. Risk, belöning och allt det där.

RasmusL

Champion
Måns: När var det du skulle flytta till Stockholm så att man kan få spela med dig?

Mogger

Hipsteranka
RasmusL;n56391 said:
Måns: När var det du skulle flytta till Stockholm så att man kan få spela med dig?
När ni får en ordentlig kust ska jag överväga det. :)

Mogger

Hipsteranka
Igår spelade vi scenariot "Stille Nacht, Hexennacht" och det blev väldigt lyckat. Det blev en skönt Warhammeresque historia om häxjägaren Lazarus och dennes livvakt, dvärgen Fengrim. Ja, det var kanske inte mycket till scenario. Jag hade förberett en startsituation och sedan körde vi. Svekfulla häxjägare, gubbsjuka alkemister, mållösa dvärgar, lättlurade stadsvakter, tokiga uppfinngar (en krutladdad låsknäckare som kom att orsaka Altdorfs undergång), smutsiga kloaker, (och djupa sedan länge förseglade dvärgtunnlar), kultisttempel, onda riter, häxbål, kanderade äpplen och ond, bråd död. Precis som det ska vara med andra ord.

Systemet höll ihop hyfsat bortsett från att jag glömde bort lite hur skadesystemet funkade (vilket resulterade i att jag förenklade det ännu mer).

Nu ska jag bara bena ut magisystemet, sen är det klart!