Presentation Dagen när Sinisa slutade spela rollspel.

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
768
Jag minns dagen när jag slutade spela rollspel.

Det var höstterminen i åttonde eller nionde klass, i en cykeltunnel som vi passerade varje dag på väg hem från skolan, ett gäng killar som bodde åt samma håll. Det var där det hände.

(Rutan för bakgrund var alltid var för liten på rollformuläret.)

Vi brukade köra Star Wars d6 på lördagarna, med en äldre kille som hade de engelska böckerna — Aliens of the galaxy, Sourcebooks för filmer och romaner som jag aldrig hört talas om, McCracken’s Rebel Guide, Bulk Freighters. Jag spelade en sullustansk smugglare, hade mödosamt knackat fram två sidor bakgrund på mammas gamla skrivmaskin och kalkerat rollpersonsporträttet ur Månadens Äventyr.

(Detta är skalan i tid och rum.)

Minns ni katalogerna från Tradition som kom på posten? Med de där svartvita, närmast fotostatkopierade bildern av spelens omslag? Gud, jag måste ha suttit i månader och fantiserat om vad en del av de där suddiga bilderna egentligen föreställde. Skyrealms of Jorune. Amber. Det här var innan internet, när såna små luckor ut ur rumtiden framstod som sällsamamre och dyrbarare än de gör nu.

(Urtid.)

Jag hade introducerats till rollspel av min storebror långt tidigare — han hade köpt Drakar och Demoner, en av de där boxarna med Elric på omslaget. Han slutade spela rätt fort, men jag blev besatt. Jag var nio, tio, elva, och älskade Chock och Mutant 2089 och framförallt Mutant 2, som jag hittade begagnad någonstans — häftena med citat från filmer och sockerconny i början av varje kapitel, och strid i ”segment” — vilket ord att lära sig — och grävlingar i kilt och en ninjaklan hade visst övervintrat någonstans i Norrland, och det fanns uppräkningar av olika segelbåtar — slup, svala, fregatt — jag älskade hela den där Susar i Säven-aktiga, skandinaviska science-fantasy-världen — för mig framstod den aldrig som ironisk eller överdriven utan som myllrande och levande och ofta lite melankolisk — ”katastrofen” var ju på väg, sett från vårt håll — ”Wake up, time to die”.

Eller Sagan om Ringen — bara att sitta i timmar och läsa tabellerna, eller hur? ”Lårbenshalsen splittras till flisor. Förblöder inom 1-10 ronder. Trist dag.” Var det inte till och med så att vissa skador resulterade i blodig avföring?

(Vi cyklade genom tunneln. Ekande pojkskratt. ”Wake up, time to die”.)

Och ibland fick jag några vänner att spela en kväll, och då och då var storebrorsan fortfarande med. Men rollspel var paradoxalt nog också ett underbart sätt att vara ensam på: sitta på sitt rum och skriva egna spel, häfta häften och limma lådor med rätt dimensioner. Drömma. Och det säger något att man förstår det så omedelbart, gör det inte det? Rollspel — man är tio år och hittar en sån där låda hos en äldre kusin eller bror eller vän, och vet precis vad det är man ska göra med den, Gud, man förstår det nästan lättare än vad man förstod fia med knuff —abstraktionen.

(Man skulle bli någon annan, i en annan värld. Något med barndomen, kanske. ”Efter katastrofen”.)

Hursomhelst. Jag skulle berätta om hur jag slutade, inte hur jag började.

Jag hade en kompis, som i sin tur hade en granne, och denne granne var med i en riktig kampanj, en legendarisk kampanj med en kille som körde Stjärnornas Krig på engelska. Och jag hade förstås fantiserat i många år om att delta i en kampanj så som dessa beskrevs i Spelledarsektionerna, med väl förberedda, sammanlänkande äventyr — snarare än mina egna improviserade spelkvällar där rollpersonerna först insisterade på att besöka kasinot och vinna enorma summor monopolpengar och sen satt en timme och bläddrade i TECHNO 2090 och köpte attackhelikoptrar och plasmakanoner och tunga stridsrustningar.

Så när jag väl fick vara med i den där kampnajen, i en kvarterslokal på lördagarna, så var det — altså, det var balen på slottet, ni vet? Vi spelade i timmar, med persinnerna neddragna för stämning, och cyklade och köpte pizza, och fortsatte, och det levde faktiskt upp till Drömmen, på sitt fortfarande småtramsiga tonårssätt — små tennfigurer och strid på rutmönster — jag minns att vi den hösten börja säga ”wow, han måste ha slagit en sexa på wild-die” när vi såg något häftigt i den så kallade verkligheten.

Och vi rullade genom tunneln och kom ut på andra sidan, och trampade uppför backen, längs de vissna nyponbuskarna, upp mot kvarteret med villor där L, som jag alltid hade velat fråga chans på, bodde. Min kompis hade missat helgens spelmöte så jag berättade andfått och ingående om vad som hade hänt vår grupp modiga rebeller — jag hade uppgraderat vårt skepp med bättre motorer, fått en extra tärning i hastighet — och han tittade på mig och fnyste fram ett skratt och sa ”Vem bryr sig?” Ni vet? Och jag visste omedelbart att för honom var det där över, för det gick ju inte att kombinera med fyllor och eau de cologne och slagsmål och alla de andra tafatta försök att bli vuxna som sen följde för oss allihop. Jag tystnade, började prata om något annat. Ska vi festa i helgen. Hörde du vad Manuel sa till Bojan.

Eftersom jag liksom hade hakat på min kompis till spelmötena, så halkade jag ur kampanjen tillsammans med honom när han slutade spela. Det hände att vi satt hemma hos honom en lördagsförmiddag, när den gamla bakelittelefonen skrällde, och det var rollspelsgänget som undrade om han hade lust att spela, och jag satt i soffan och lyssnade och ibland ville jag inget hellre än att han skulle säga ja, och fråga killen där i andra änden av luren om jag också kunde följa med, så att vi kunde återvända till den där galaxen långt, långt borta, bara en sista gång, men sanningen är nog att jag lika ofta var tacksam över att han alltid ljög ihop en ursäkt, för jag ville också flänga ut i kvällen och natten, och något pinsamt hade smugit sig in i det som pågick i den där kvarterslokalen, bakom de nedfällda persiennerna.

Pojkar som kanske levde i väldigt olika världar. Jag vet inte.

Jag slutade spela. Men jag slutade aldrig älska rollspel. När nätet tog fart ett par år senare, och jag studerade på universitetet, började jag hänga runt på olika rollspelsforum — av någon anledning sov jag hela dagarna och gick till datasalen efter midnatt — drog mitt magnetiska passerkort förbi låsen och gick genom de mörka, tomma korridorerna.

Det här måste ha varit kring millenieskiftet, och jag minns att jag läste allt på Krilles Rollspelssmedja, och var mycket på rpg.net, också, där en sorts indiespel verkade ta fart de åren — punkiga och svartsminkade experiment, som Puppetland och Schism och Sorcerer — samt här på rollspel punkt nu, där jag använde pseudonymen ”Sinisa” och postade skissartade världsbyggen och halvfärdiga spel som jag aldrig ens delade med någon annan levande varelse — när jag nu, långt senare, tänker på hur jag satt i den där öde datasalen och postade slår det mig att det väl var en fortsättning både på pojkrumsdrömmandet framför Traditionskatalogen och den där underbara Star Warskampanjen som tiden — låt oss skylla vår feghet på den — hade förintat.

Jag var aktiv här rätt länge, men slutade nog posta helt enkelt för att jag hoppade av universitetet och då blev av med stadig internettillgång — alltså det här var verkligen en annan tid, när man till exempel behövde gå till SevenElevens övervåning för att sitta och surfa. Men jag vet inte. Det var livet, slumpen — ”Kraniet krossas och hjärnan sipprar ut genom näsan som en blodig gröt. Dör omedelbart. Aptitligt.”

Men jag har alltid återkommit hit, genom åren. Lurkat runt, som jag har förstått att det kallas.

Jag arbetar som författare, och har gjort det i snart tjugo år, och det är också, förstås, ett sätt att fortsätta vandra genom de där luckorna genom rummet och tiden, även om rätt lite av fantastiken lyser igenom i mina böcker. Men det blir mer och mer — i en roman som publiceras i höst förekommer en hel del rollspelande.

Jag började spela rollspel igen under pandemin, via Zoom, med en vän och hans brorson i USA, och efter att ha rultat runt som kryptomuslimsk paladin i Eberron började det förstås klia i spelmakarfingrarna, och jag skrev ihop något eget och körde en kampanj med dem: bladerunnermörk, dammig framtid på ett terraformerat Mars, fast med babbagemaskiner och jättelika arkiv med mappar och mikrofilm istället för datorer; pitchen till spelarna var att de var mordutredare i en sorts noirvärld, och under ett par inledande spelmöten körde vi mycket riktigt traditionellt deckarspel, där rollpersonerna letade efter försvunna personer. Men sanningen var att de utan att veta det hade snubblat in i en version av Masks of Nyralthothep — det dök upp otäcka sekter i den undre världen, och ockult bevandrade konstsamlare ville öppna portar till mörkret bortom stjärnorna, och så vidare. Det var underbart — min fru, som inte hade någon aning om vad rollspel var, och vars initiala känsla nog låg rätt nära det där ”vem bryr sig” ifrån min pubertala vän, hörde oss spela ibland, och bad mig så småningom köra kampanjen med henne också — nu tjatar hon en gång i veckan om att jag ska sätta ihop del två.

Spiraler och cirklar.

I sommar, över de sällsynta semstrar man har som författare, tänkte jag försöka få in dottern, som snart fyller sex, i den här välsignade världen som har gett mig så mycket lycka genom livet. Jag sitter och petar på ett spel med drag av bland annat just Det Susar i Säven, men också Studio Ghiblis filmer, Dark Crystal, och sånt — tänk förtrollade smådjur som blåser såpbubblor och går på bal på månpalatset snarare än jag vet inte — snubblar in i Masks. Även om de såklart till slut kommer att göra just det — det går väl näppeligen ha stora, mystiska skogar och pråmar som glider nedför den stora floden, utan att ha en fasansfull skugga som sakta lägrar sig över världen. Till stora delar bygger det på dotterns input — hon hittar på så underbara yrken till exempel: glassförsäljare, ballerina, florist, och så vidare, snarare än, ni vet, smugglare och utbygdsjägare.

Och det är väl lite därför jag till slut, efter två decennier, skriver här igen, för jag hoppas kunna studsa idéer och tankar med er kring hur man spelar på andra sätt än de jag är van vid; hur man strukturerar och ställer upp utmaningar som inte har med våld att göra, för hon har typ noll intresse för sånt, Alhamdullillah. Och så vidare. Men det får bli en egen post, i rollspelsmakarforumet.

”Missar halspulsådern med en hårsmån. Skrapsår.”

/Sinisa
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,029
Location
Linköping
Kände igen namnet direkt (även om jag inte likt Han minns dina gamla forumsposter).
Väldigt fint skrivet inlägg.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,505
Location
Kullavik
Det är alltid glädjande när någon återvänder till hobbyn. Välkommen tillbaka!
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
768
Galet välskriven post! Blir såklart nyfiken på dina utgivna verk. Har du lust att skryta lite om det?
Tack!

Jag måste också passa på att säga att Kopparhavets Kapare var det enda supplementet jag köpte till DoD 91, i alltings början, och jag ångrade alltid att jag inte valde en av Mördarnas Handböcker istället (”hjältarnas”, ”krigarnas” - rätt mycket gick väl ut på att ha ihjäl folk på nya fantastiska sätt). Men antagligen var just Kopparhavsboken på rea. Men alltså vad jag grämde mig över att sitta där med en bok med typ kartor över hamnar och tabeller för kustväder istället för information om Prisjägare med axelskydd och Demonsvärd etc — det här måste ha varit i tidiga tonåren. Så på ett oåtkomligt djuppsykologist plan känner jag mig bunden till Kopparhavet, och upplever att något återupprättas och rehabiliteras i mitt val när jag ser att Kopparhavet liksom ändå VAR hjärtat i Drakar. Jag vet inte. Obskyr fotnot kanske.

Hursomhelst, det här är jag:

 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,718
Hursomhelst, det här är jag:
Och det förklarar en del av den fina prosan i trådstarten ;). Gillar det jag läst som du skrivit.

bunden till Kopparhavet, och upplever att något återupprättas och rehabiliteras i mitt val när jag ser att Kopparhavet liksom ändå VAR hjärtat i Drakar.
Det finns de som håller med tror jag. Du borde ta en titt på Kopparhavets hjältar om du inte redan har koll. Av @Måns och @Leon med flera.
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,525
Välkommen! Jag förstår din fru, den där utomjordsliga Mask of Nyarlathotep-kampanjen låter så fett. Och månpalats-spelet med!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,652
Location
Fallen Umber
Först: det här var fantastiskt roligt. Jag har genom åren ofta undrat vad som hände med dig, försökt googla något, tänkt att det inte går att skriva sådant och sedan bara försvinna. För jag minns mycket tydligt det du skrev då, förr, främst de här trådarna om Världens höst, det har alltid funnits kvar hos mig, och jag skrev första versionen av mitt spel Terone just för att fånga något av de stämningarna när du aldrig gjorde klart något av det. Några element lyfte jag rakt av därifrån, tror jag, för det var för bra för att inte få leva vidare.

Och så visar det sig att jag redan har läst flera böcker du skrivit sedan dess.

Oerhört kul att du är tillbaka. Det finns ingen annan forumanvändare vars inlägg jag har saknat så mycket (förutom Rising). Hjärtligt välkommen!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,190
Wow, välskrivet och imponerande!

Också kul att ditt senaste verk heter Ixelles - där har jag bott! Även om jag nu flyttat ut i förorten.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
768
den där utomjordsliga Mask of Nyarlathotep-kampanjen låter så fett.
Ja, alltså det var sjukt roligt att spelleda, speciellt för att de båda spelarna var helt inställda på att det skulle vara typ Harry Bosch eller The Shield, om än i en sorts blåsig och ödslig retro-framtid -- och jag använde ett par speltillfällen på att etablera den genren -- de trodde att spelet handlade om korrupta kollegor, droghandel, människohandel i solsystemet, etctera, och det var liksom intressant nog.

Men så börjar de arbeta på ett fall med en försvunnen pojke -- äventyr två, så att säga -- och då dyker det upp märkligare och märkligare saker: "Vänta lite -- hur kan en bok som man läser bara falla sönder till aska i ens händer? Var det en hallucination? Har jag blivit drogad? Vad är det som pågår egentligen? Och hur kunde mannen i drömmen veta vad jag hette innan jag adopterades bort, om jag själv inte ens vet det?" Och så vidare, ner i strömvirveln. Det var ren såhär... Grymkäft-njutning, måste väl vara ett ord - det var grymkäftnjutning att som SL bara få rycka på axlarna och säga ”jag förstår det inte heller, men det tycks ha hänt, eller hur?” Och soundtracket till någon skräckfilm lågt i bakgrunden.

Jag tror att just det där att etablera en vardag som trots allt låg väldigt nära vår verklighet, gjorde att också små förskjutningar och övernaturligheter blev väldigt obehagliga och omskakande. Och jag tänker jag att det vore fett att spela fantasy så också, som liksom brittisk eller pseudo-tysk grisodling, med bara människor, och gärna typ ungdomar eller till och med barn -- sotare och fåraherdar och på sin höjd kanske smugglarens dotter eller en väpnare i ett slott -- men att äventyr två eller tre sakta spricker upp i -- jamen nästan typ Kult, eller kanske någon sorts zombieapokalyps, fast med kaosvarelser eller onda älvor eller jag vet inte. Något sånt tänker jag nog skriva och kanske utsätta min fru för någon vinter.
 
Last edited:

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
768
de här trådarna om Världens höst, det har alltid funnits kvar hos mig, och jag skrev första versionen av mitt spel Terone just för att fånga något av de stämningarna när du aldrig gjorde klart något av det. Några element lyfte jag rakt av därifrån, tror jag, för det var för bra för att inte få leva vidare.
Alltså när jag såg att du hade svarat ville jag nästan utbrista O Dimfrost som när hoberna säger O Frodo när de återser varandra i Vattnadal.

Det var så fint att till slut få läsa Terone — rätt många år, tror jag, efter att det kommit ut -- det var när du la ut det som gratis pdf och länkade härifrån. Postryttare och sannolikhetsfält och träsvärd och hela den där ytterst särskilda stämningen av ”sista sommaren i universum”; det måste, i någon vrå av våra respektive inren, finnas en fönsterventil som öppnar sig mot precis samma lilla violetta himmelsfläck. Jag vet inte. Jag är väldigt glad att du adopterade en del saker från Världens Höst och lät dem få liv någonstans, för som sagt, jag gjorde inget av det, och nu är det såklart ditt, alltihop, Teatern och jag vet inte vad mer som eventuellt kan ha börjat hos mig för — Gud, är det tjugo år sen snart? Som jag minns det var vi ju också några stycken som spånade ganska vilt tillsammans om det där. Rising också va? Vila i frid.

O Dimfrost.

/sinisa
 
Top